Funderar på köpa bräda behöver tips =)

Edii

Ny medlem
Tja

Jag hade behövt lite hjälp med köp av bräda. Jag har bara bara åkt 2 gånger och tycker att det är jätte skoj. Jag har kollat på lite brädor själv men är lite vilsen. Har kollat på en Burton Clash som tydligen ska bra en nybörjar bräda. Kom gärna med förslag =) Ska ha bindningar till så förslag på sådana osså kan va bra tips =)

Jag är 190 cm och väger ca: 90 kg har 44 i sko storlek.

//Eldin

Du ska helt klart ha en wide iaf....köp en burton custom Wide...med några shyssta EST/3d bindingar

Senast ändrad:
Hmm.. Jag har inte precis tänkt mej en bräda för 6000 kr hehe. Har tänkt mej som mest 3000 för bräda. Som sagt är ju ba en nybörjare har bara åkt 2 gånger =)

kör hyrbräda tills du känner att du behärskar de bra sen slå på stort då...köper du en skitbräda nu kommer du ändå vilja ha en bättre ganska snart?

Annars finns juh burton Dominanten i wide me och den är jävligt skön...själv kört den i 2 år och värd pengarna kan jag säg!

Ok .. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra hehe =) Vill ju gärna köpa egna grejer istället för att hyra. Så en Burton Clash är inget ni rekomenderar. Jag funderade på en 158 eller 160.

Det behöver inte vara en Burton bräda det finns väll flera märken =)

Med 190 cm och 90 kg behöver du något rejälare än en sladdrig Burton Clash på 158 eller 160.

Köp en lite styvare bräda mellan 163 och 168. Den kan möjligen vara lite svårare de första gångerna du åker, men i längden ger den bra mycket mer tillbaka och du får en bräda som du kan utvecklas med istället för att växa ifrån brädan efter några gånger.

Jag håller helt me Doughboy om att du behöver nått styvare och framför allt längre 163 o uppåt.

Dominant är lite mer freestyle inriktad än allmountain.
Men en NITRO volume finns både i wide o mid-wide skulle nog funka bra. Ligger lite billigare i pris än Dominant, ganska lika i mjukhet skulle jag tippa.

Kolla runt lite det är ju mer eller mindre snart slut på säsongen och du kan nog hitta endel brädor på rea. Oftast så är det de längre eller kortare brädorna som finns kvar då.
Lycka till!

Soophie sa:
Jag håller helt me Doughboy om att du behöver nått styvare och framför allt längre 163 o uppåt.

Dominant är lite mer freestyle inriktad än allmountain.
Men en NITRO volume finns både i wide o mid-wide skulle nog funka bra. Ligger lite billigare i pris än Dominant, ganska lika i mjukhet skulle jag tippa.

Kolla runt lite det är ju mer eller mindre snart slut på säsongen och du kan nog hitta endel brädor på rea. Oftast så är det de längre eller kortare brädorna som finns kvar då.
Lycka till!
Du ska inte ha en dominant iaf, det är burtons mjukaste bräda och är endast till för park/jib/street ;)

Senast ändrad:
Nu blir jag änu mer förvirrad heeh =) men tackar för alla svaren =) Ska kolla vidare på brädor och se om jag hittar nåt vättigt nu i och me att säsongen är snart över.

När jag hyrde bräda så åkte jag på en 160 och andra gången 165. Det känns som att det är lite enklare och styra med en kortare bräda det e därför jag har kollat på en 158 typ =)

Please HELP =)

Jag e 1,89...kör just nu på en 156...kör mest fristyle dock...men en 158 tycker inte jag alls låter för kort... hade jag vart du hade jag inte gått över 160, men de e ganska individuellt de där

Vikten är viktigare än längden. 90 kg motiverar absolut 163+. Det är INTE svårare att åka på en längra bräda om man har storleken för det.

Men vafan , de första som kommenterar .... -.-

Tror ni verkligen en snubbe som åkt 2 ggr hafr lust med att köpa en bräda för 6 papp? tror inte du går o köper en speldata för 20000 om du bara varit inne på en data 2 ggr i hela ditt liv.

Kör på stadiumprylar ? Billigt, hyffsat prisvärt. Och såklart inget billigt skit om du köper de rätta...

Ride Agenda , 09an, + Ride LX / delta osvosv , sen någon billig burton/head sko?

Du kan nog inte hitta något bättre pris för nybörjare!

Lycka till! (Y)

Jag har själv kollat på en Ride Dose-08 som finns på stadium för 2499:-
Men nu till själva grejjen, jag är
183lång
90kg
skostorlek 43.

Det står att brädan passar skostorlek 44 och uppåt, funkar det med 43or?
Vad tror ni om brädan till mig? Har inte åkt så mycket senaste åren men när jag åker så blir det lite hopp, rails och vanlig åkning, både offpist och i pistade backar.
Som det är nu i finanskrisen vill jag inte lägga mer än 2500:- för en bräda.

Kommentarer/tips?

Köp en begagnad Burton, runt 166-168 cm. Tex en Custom X. Ingen ide att köpa en dyr ny bräda, då du förhoppningsvis utvecklas som åkare och vill ha en bättre bräda nästa säsong!

Det slutade me att jag köpte Burton Bullet 160 bräda me Burton Mission 09 bindningar :P Så nu klarar jag mej ett bra tag framlöver me tanke på hur mycket jag kommer att åka om året :P

Tillbaka
Topp