Funderingar på NTN-paket

Funderingar på NTN-paket
Hej forumet!

Har funderingar på att uppgradera mitt gamla Telemarkskit till NTN och vill gärna ha lite råd från er alla rutinerade åkare.

Själv har jag åkt till och från sen 1992, några säsonger flera veckor men på senare tid en vecka med familjen plus nån helg per år. Jag är 186cm och väger ca 80kg och åker hellre korta snabbsvängar i låg fart än långa svängar i hög fart. Antar att jag helst skulle vilja tillbringa all tid offpist, men i verkligheten är jag säkert 75% av tiden i pist.

Jag var förbi Skistore i Göteborg idag för att få lite tips och undrar vad ni tycker om tipsen;)

Först och främst så tänker jag mig NTN outlaw-bindningen. Den har ju fått väldigt bra kritik från alla vad jag förstått. Jag vill gärna ha skistoppers till dem också. Nackdelen är att de är svindyra, 4600kr på butiken...

När det gäller pjäxor så finns det väl bara 2 alternativ? Scott Voodoo & Scarpa Tx Pro. Enligt affären så är det hugget som stucket. "Välj den som passar din fot bäst". Bägge funkade på min fot, är lite sugen på att välja Scarpa. Funderingar på forumet?

Det mest intressanta är kanske vilka skidor de rekommenderade; Nordica Enforcer 100 och K2 Pinnacle 95.
Nordican tyckte de var mest allround. En lekfull skida som passar bra för snabbsvängar, men även bra för fart, offpist och överallt...
K2n tyckte de också om, men de föredrog Nordican framför K2.
Skidor de valde bort för mig var Völkl Mantra (nya årsmodellen har inget spann och svår att få bra grepp för Telemark), Völkl 90eight (Passar bättre för långa svängar), Dynastar Cham 2.0 97 (nya årsmodellen har träkärna och är inte bra).

Summa summarum så lutar det åt Scarpa Tx Pro, Outlaw-bindning, Nordica Enforcer 100 (185cm).
Dyrt som skam (totalt ca 15000kr)...

Vad säger ni kära forum-rävar. Finns andra bra alternativ? Är 185cm lagom långa skidor för mig?
Tror ni på Nordica Enforcer 100?

/Daniel

Funderingar på NTN-paket
Jag antar att vi är i samma ålder och har samma telemarksbakgrund. Jag kör på TX Pro sedan 5 år. Grymt bra pjäxa. Personligen tycker jag att Rottefella Freedom är en jäkligt bra bindning. Jag bytte från Freeride till Freedom som jag anser har en bättre känsla.

Angående skidorna kan jag inte uttala mig mer än att jag själv kör på en skida som är 95 mm i midjan. Bra bredd för allround skida.

Säkert ett grymt bra paket du har hittat men jag skulle inte betala så mycket ;-) Jag köpte pjäxor och bindning på XXL i Göteborg.

Funderingar på NTN-paket
Tack för tipset om xxl. Min upplevelse från dem är att de har rätt svajigt utbud av telis-grejor. Ibland verkar det finnas nåt inne, men för det mesta verkar det vara rätt tomt på hyllorna...
Ett alternativ är ju dock att handla från sport-conrad.com, då kommer jag ner till "bara" 11.000kr om jag väljer K2-skidan.

Funderingar på NTN-paket
Håller med om outlaw-bindningen. Sjukt bra! Tyvärr hade versionen jag testade inte några skistoppers men misstänker att det kommit nu. Verkligen bra bindning som ger riktigt bra kantkontroll då den är väldigt styv i sidled, flexet är dock inte för hårt framåt. Känns mkt mer precisa än mina ntn freedom och freeride.

Egentligen borde du kunna köpa vilken som helst all mountain skida med lite kortare radie och kanske inte det allra styvaste flexet. Misstänker att du skulle gilla en lite poppigare skida än en charger- variant. I det segmentet borde det finnas massor att välja på!

Pjäxorna handlar mest om vilka som passar din fot. Ingen jätteskillnad i kvalitet i övrigt. Passar scarpan så ta den. Åker själv på tx pro sedan några säsonger och är mkt nöjd!

Funderingar på NTN-paket
Tack för svar.
Jag håller med om att jag nog gillar lite poppigare skidor med mycket stuns. För mig mig som inte är inne i skidsnacket så pratar du litei gåtor;)
Jag tänker också att en kort svängradie är bra, men varför tror du att jag inte behöver ha en styv skida? Jag har inte den blekaste aning om vad du menar med charger-variant:)
Har du bra exempel på skidor (förutom K2n & Nordican)?

Funderingar på NTN-paket
Sorry, kanske lite snabbt svar! ? Väldigt styva skidor upplevs ofta som fartstabila men kräver en rejäl dos tryck från åkaren för att få respons. S k chargerskidor är ofta styva med lång radie för att ge bra stabilitet i hög fart och större svängar.
Mjukare skidor kan kännas lite mer lekfulla och förlåtande. Tidigare såldes ju ofta rena telisskidor som var mjukare varianter av vanliga alpinlagg. Dock med högre och styvare pjäxor och kraftigare bindningar har det behovet försvunnit.
Försök prova så många olika som möjligt, även om det inte är optimalt får man en känsla för skidan även om man testar alpint.

Lycka till!

Senast ändrad:
Funderingar på NTN-paket
@Imk30: Aha, det var en bra förklaring. Brukar man skilja på styvhet på längden och vridstyvhet? Jag antar att det är längdstyvheten som behöver vara lite lägre när vi kör telis...
@mgbgt66: Visst är det jobbigt när det hela tiden kommer nya saker... Det är ju sånt som får en att tveka och vela ännu mer;)

Funderingar på NTN-paket
Har du köpt skidor än? Jag är också i köpartagen och nu är priserna riktigt bra.
Jag funderar precis som du på Nordica Enforcer 100 men siktar in mig på Meidjo step in bindningar med lov tech tå som är lätta och har ställbart motstånd.
Om du redan köpt, hur upplever du Enforcer? Jag tror heller inte på Völkl Mantra då den har mycket mer rocker och längre svängradie. Har också funderat på Blizzard Bonafide som har fått topprecensioner men svårt att veta om den är för styv för telemark. Någon som har erfarenheter av dessa skidorna?

Senast ändrad:
Funderingar på NTN-paket
Jag tvekade lite för länge och behöll mitt gamla paket i år. Tror att det var att Outlaw kommer med ny variant som fick mig att tveka...
Inför nästa säsong tänker jag mig absolut uppgradera och för tillfället har jag inget bättre alternativ än Scarpa-pjäxor, Nordica Enforcer & Outlaw X...

Funderingar på NTN-paket
Har inte provat den eller speciellt många andra nyare skidor heller... Går mest på rekommendationer jag fått i affärer och läst på nätet...

Funderingar på NTN-paket
Har haft DPS Wailer 99 Hybrid 176cm, De var kul i pisten men lite instabila offpist pga hög rocker och lite för korta. Nu har jag Salomon QST99 som är lite stadigare off pist men inte riktigt lika lekfulla i pisten men går bra att stå på med i alla förhållanden.
Norica Enforcer är säkert kanon. Ska du mest åka pist kanske du ska ha lite kortare eftersom det blir rappare i pisten. Skulle också rekommendera att bakmontera lite.

Gällande bindningar är Freerides fördel att den går att skjuta fram och tillbaka i tre lägen och att det går lätt att flytta ett par mellan olika skidor. Går också att få tag på begagnad. Om du vet var du vill stå på skidan och bara ska ha ett par är nog Outlaw den bästa bindningen idag eftersom den har klart bättre touringläge och aningen jämnare flex men inte särskilt stor skillnad. Meidjo och Freeride tror jag håller lite sämre fortfarande.

Köp prylar nu när det är rea! Alpint överlägset bäst i stockholmstrakten.

Tillbaka
Topp