Funderingar på skidanläggningar i vinter?

• Trådstartare Trådstartare swedfighter
  • Start datum Start datum
S

swedfighter

Guest
Hejsan alla snöälskare!
Håller på att planera snowboardresor nu och behöver eran hjälp med tips och råd om de olika anläggningarna! Jag prioriterar brant piståkning, offpist, party och liftar på anläggningarna så några större bergsbestigningar är uteslutna.

1. Vilken skidort i norge är bäst tycker ni? Har själv kollat på trysil och hemsedal, kanske det finns bättre alternativ? Den enda nackdelen med narvik är att det är få liftar och man får gå desto mer.

2. Har spikat riksgränsen men har öppnat ögonen för björkliden också. Kan det vara värt att ta typ 4 dagar i riksgränsen och 4 dagar i björkliden? Några erfarenheter ifrån björkliden? Tänkte även ta minst en dag i abisko vilket jag tror räcker. Har hört mycket negativt om den långsamma liften där men åkningen verkar vara riktigt grymm om det har snöat.

3. Är det värt att ta en resa till Hemavan tärnaby eller ska man stryka den?

4. Hur är det i kittelfjäll med snötillgången? Är rännorna som man åker i så smala så att det förstör åkningen?

5. Och tillslut skulle jag behöva ett tips på ett ställe i alperna. Är det österrike och italien som är billigast att åka till? För bra offpist och gott om snö är det ju på de flesta ställena. Vilka platser domineras av mest skandinaver och extremt mycket folk. Kanske något ställe man absolut ska undvika om man inte gillar att stå i liftkön en halvtimme. Hört att chamonix ska vara åt det hållet.

Hoppas ni orkar hjälpa mig fastän det blev långt det här inlägget!

Vi syns i pudret!!!

NICKE

Hejsan här kommer mitt förslag.

1. Narvik utan frågan. Är förmodligen Skandinaviens bäst berg. Sjukt bra off-pist lätt tillgänligt, inget folk. Mycket gående?? Tycker jag inte. Inte mer än i gränsen.

2. Är två olika sorters åkning i Björkis och Riksgränsen. Är det dålig sikt i gränsen så ser du verkligen ingenting. Det bästa du skulle göra är att köpa liftkortet som gäller i Abisko, Björkliden, Riksgränsen, Narvik. Då kan du ju välja vart du vill åka beronde på väder och humör. Björkliden skaa få en grym park till vintern tex. Abiskos lift är långsam som sagt men det är grym åkning där iaf. Gränsen är alltid gränsen!! Och Narvik se svaret ovan för!

3. Har inte varit där men alla som har det säger att gränsen är bättre.

4. Fråga Pastorn1 här på Freeride. Han är local där så han har sten koll på Kittel.

5. Undvik Chamonix om du vill undvika svenskar. Schweiz är inte billigt, Österike är billigt och bra, Likså Italien. Skulle säga Avoriz.

Hasse "Mute"

va tycker ni är bäst om man ska väljha mellan hemavan och kittelfjäll - är ute efter offpist

när det gäller gränsen och björkis så är det bo i björkis och åk bil mellan om du vill testa båda. är det bra i gränsen kan det vara dåligt i björkis och tvärtom.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp