Fungerar motorglasögon bra på natten?

Anatoli

Ny medlem
Hej.
Jag är utte efter genomskildiga glasögån för natåkning. Och har hittat två alternativ. En som är dyrt och heter POC och den andra är ett par gamla millitära motorglasögån (foto finns nerre). Vad tycker ni om den gamla par glasögånen skulle kunna passa bra att åka skidor på näterna? Vad kan det bli för problemm med dem här glasögånen?
MVH/Anatoli

Snow_flake sa:
Imma om glaset saknar immskydd speciellt om det bara är ett glas, ska vara dubbelglas.
Jag glömde skriva att POC klarglas alternativ har också ett glas. Altså köper man "vanliga" POC glasögån och deras "special" enkelt klarfilter och byter befintliga dubbelfiltret mot enkelt. Betyder det i princip samma skit som motorglasögån fast av bätre kvalite och dyrare?

Jag tycker Oakleys MX-goggles är bra. En 600-hundring, men bra bågar och helt okej lexanglas (enkellins). Det finns tidigare trådar om Crowbar MX här på forumet, och nej, det går inte att sätta in snowlinser i dem. Dock finns det färgade dubbellinser som hör till MX, men de kostar 300:-/st.

Carled sa:
Jag tycker Oakleys MX-goggles är bra. En 600-hundring, men bra bågar och helt okej lexanglas (enkellins). Det finns tidigare trådar om Crowbar MX här på forumet, och nej, det går inte att sätta in snowlinser i dem. Dock finns det färgade dubbellinser som hör till MX, men de kostar 300:-/st.
Jag tror att jag kör på dem här militära. Jag köpte ett par glasögån på jula när det var slutrea och dem såldes för 50:-. Den tiden var jag jätte nybörjare. Ser ingen fel på julas goggles och dem är dubbla. Bara att dem är mörka för kvälar. Det verkar att man hittar aldrig ljusare lenser¨som passar till dem. POC Iris hittade jag faktfrit för cirka 650 :- , men sen tillkommer klarglas, då blir det +250...400:- Det känns litte för mycket för mig som har jätte många kostsamma dyra hobby. Jätte tack för hjälpen.

Snow_flake sa:
Imma om glaset saknar immskydd speciellt om det bara är ett glas, ska vara dubbelglas.
Precis, för Kronan behöver inte bry sig om lite imma i och med freden i Brömsebro. Sedan dess har det nämligen betraktats som grovt krigsbrott att skjuta på en person som torkar bort imma från sina glasögon. Faktum är att Kronan aktivt har försökt utveckla glasögon som immar igen extra mycket just på grund utav detta.

Jag vet inte. Jag tänkte på om det finns någonting som är helt gänomskildig eller nära till det. Jag tittade på POC Iris BUG i grön tycker att dem är jätte snyga. Tänkte om det finns någonting till den här modelen. Men det spelar inte so stor rol. Det vicktigaste att det ska fungera i mörkret.

Det hade hent hell del när jag var bortta.
Ja du. Det blir svårt med stavningen om man skriver sällan. Det kräver kontinuerligt träning vilken saknar jag. Därför blir det lite si och så. Skriver jag på fyllan då kan inte ens jag förstå om vad jag har skrivit för nåt.

Har inte läst allt som stått i tråden, kanske svarar på fel sak..

Men googles med klar/genomskinlig lins som är billigt brukar vara crossgoogles typ sådana

hoppas de är till någon hjälp!

/J

Om du ska åka skidor på natten, rekommenderar jag dig att skaffa en stor pannlampa med extrabatteri. Batteriet väger inte så mycket och du kan lätt ha det i en ryggsäck. Annars kan du ju inte se någonting alls.

Joel_80 sa:
Om du ska åka skidor på natten, rekommenderar jag dig att skaffa en stor pannlampa med extrabatteri. Batteriet väger inte så mycket och du kan lätt ha det i en ryggsäck. Annars kan du ju inte se någonting alls.
Tack för tipsen. Panlampa har jag. Ljuser på 70 meter. Men jag tycker att det är bekvämare utan lampan. Med lampan ser du ingenting utanför ljusstrålle. Jag har inga problem med mörkret om den är färskt snö, eller molnig väder.Fast om det är klart och månen fungerar åckso utmärkt.
Åker du på näterna med lampa?

Jepen sa:
Har inte läst allt som stått i tråden, kanske svarar på fel sak..

Men googles med klar/genomskinlig lins som är billigt brukar vara crossgoogles typ sådana

hoppas de är till någon hjälp!

/J
Oj!!!!!! Verkar att man kan inte tänkasig någonting bätre! Beskrivningen är fantastisk! Priset är jätte låg jämfört med skidsglasögån. Utseende är inte så illa. Tack så jätte mycket. Jag har redan skickat länken till en vän.

Men vafan, jävla tratthatt... Jag tipsade om Oakleys varianter ett dygn tidigare och de börjanr på 500:- och är bra mycket snyggare (och bättre i kvalité) än Dragon. Kolla på ridestore.se.

Carled sa:
Men vafan, jävla tratthatt... Jag tipsade om Oakleys varianter ett dygn tidigare och de börjanr på 500:- och är bra mycket snyggare (och bättre i kvalité) än Dragon. Kolla på ridestore.se.
Hej.
Jag är ledsen att jag har inte lysnad på dig tidigare. Jag var lite skeptiskt mot om cross glasögon som är sommar spårt håller vinterkylan. Och sen gick jag på dragons och läste i beskrivningen att dem fungerar vid alla temperatur.
Det finns en dragons special model MDX Brazil. Dem är jätte snyga! Jag kan jämföra dem bara med POC IrisBUS som jag är förkyst i.

Tillbaka
Topp