Funkar äldre pjäxor

nfrma

Ny medlem
Funkar äldre pjäxor
Hej!

Har köpt ett par beg carvingskidor (med några år på nacken). Det sitter Marker M1000 bindningar på dem (platta). Kan jag använda mina "gamla" pjäxor som jag hade till stenåldersskidorna eller ska det vara speciella pjäxor till carving?

MVH/Fredrik

Funkar äldre pjäxor
så länge pjäxorna passar så du är nöjd funkar de väl alldeles utmärkt. Dvs bra grepp, framförallt för hälen (du ska inte kunna lyfta den), utan att du får för ont av att åka med dem.

Om du känner att du får kramp i fötterna när du åker, kan det hjälpa att hotta upp pjäxorna med en formgjuten sula. Dessa är ingen dålig investering, på så sätt att du ändå tar med dem till de nya pjäxorna om du bestämmer dig för byta upp dig någon gång i framtiden.

Funkar äldre pjäxor
Det finns många bra pjäxor med många år på nacken, men det finns också ganska dåliga grejor. Tex enklare bakistegspjäxor är inget vidare, men en äldre Lange eller Dynafit klassisk överlappssko står sig väl i konkurrensen med nyare modeller.

Funkar äldre pjäxor
Tack för svaren! Mina pjäxor är ett par Dynafit WC. På sin tid var det "värstingpjäxor".....

Ni kanske vet något om skidlängd? Jag är 185 cm lång och väger 95 kg. Jag kollade i freerides skidguide som räknade ut att skidorna skall vara ca 185 cm långa. De gånger som jag har åkt på som jag tycker korta carving skidor så var det väldigt "sladdrigt". De jag köpte är 188 långa. Är detta för långt?? Har inte prövat dem ännu och ska sanningen fram så åker jag mest med ungarna i barntempo så det kanske inte har någon betydelse!

MVH/Fredrik

Funkar äldre pjäxor
det är nog mer beronde på vilken skida du köper och smak. Tycker själv att mina slalom skidor är skit tråkiga att åka på efter att testat nordica dopperman gs ooch atomic gs 12. och känns mkt sladdriga.
Nu vet inte jag vilken skida du köpt men jag tycker längre är stabilare normalt sätt. (för min åk stil)
karl

Funkar äldre pjäxor
ju längre skidor med längre svängradie desto mer fart generellt bör du ha för att det ska upplevas som skoj ... kortsväng går ju saktare än feta gs-svängar över hela pisten, så om du ska åka med barnen så kanske du vill ha kortare sväng, därmed inte sagt att skidorna ska vara kortare(?)

för all del, kritisera mig ;p

Funkar äldre pjäxor
Gammla päxor fungerar till gammla skidor.
Utvecklingen går framåt på bägge sidor.

Sikta mot att ha skidor och pjäxor ska vara inom 3 års spann,
så kommer du ha jätte roligt i backen med dina vänner.

lycka till.

Tillbaka
Topp