Funkar El-fatbike till anmarscher?

Bidrag till skoterkörarna röstar jag för! Farbror staten(stalin) har nog mycket att säga till om, snart får man ju inte gå över vägen utan gångfältskörkort..

assr

Medlem
Om du inte orkar med anmarschen till Sylarnas fjällstation (16 km beskedlig lutning inklusive raststuga halvvägs) så har du nog inget där att göra.

Vill du göra färden enklare så har du turskidor till anmarschen, och rando-grejerna i fjällpulkan.

Men med det sagt så vore det otroligt kul att se någon släpa på en fatbike som havererat halvvägs mellan stationerna, bara för att vara den första och sista att göra det hela.

jfredri1

Medlem
Oj. Känns som att du dissade hela tanken ganska kategoriskt? ;)
Om man måste orka gå fram o tillbaka till Sylarna med pulka samt göra en topptur (som dagstur) för att få vara där, då är det många som inte kvalar in...
Nog måste man få prova utan att bli idiotförklarad, bara man ser till att vara fjällsäker!

assr

Medlem
Oj. Känns som att du dissade hela tanken ganska kategoriskt? ;)
Om man måste orka gå fram o tillbaka till Sylarna med pulka samt göra en topptur (som dagstur) för att få vara där, då är det många som inte kvalar in...
Nog måste man få prova utan att bli idiotförklarad, bara man ser till att vara fjällsäker!
Det finns många idioter i fjällen. 99% har något annat än turskidor och rando på sig.

assr

Medlem
Men om man har rando på ryggsäcken då? Hur hamnar man då i fördomsbingon? ;)
Då hamnar man i idiot-träsket. Jag antar att du menar de som dånar fram på skoter (el-cykel kommer ju aldrig att fungera i praktiken)? De brukar ha randoskidorna vid sidan om skotern eller bakpå. Men jo, jag anser att de stör (en skoter låter ju inom typ 10 kvadratkilometer), inte följer regler. Alltså = idioter.

Men visst, snöskor och randoskidor på ryggen, absolut. Men varför skulle man göra så mot sig själv när det finns turskidor?

De enda som jag anser bör få köra skoter i fjällen är samerna och fjällräddning/myndigheter. Kanske är jag konservativ men satan vad det stör det vackra i fjällvärlden med getingsurret från skotrar och helikopter.

• Gilla
Reactions: Ivo

jfredri1

Medlem
Då hamnar man i idiot-träsket. Jag antar att du menar de som dånar fram på skoter (el-cykel kommer ju aldrig att fungera i praktiken)? De brukar ha randoskidorna vid sidan om skotern eller bakpå. Men jo, jag anser att de stör (en skoter låter ju inom typ 10 kvadratkilometer), inte följer regler. Alltså = idioter.

Men visst, snöskor och randoskidor på ryggen, absolut. Men varför skulle man göra så mot sig själv när det finns turskidor?

De enda som jag anser bör få köra skoter i fjällen är samerna och fjällräddning/myndigheter. Kanske är jag konservativ men satan vad det stör det vackra i fjällvärlden med getingsurret från skotrar och helikopter.
Vad du är kategoriskt emot fatbike!? Jag har cyklat mil på fatbike (utan el) på skoterspår när föret varit bra. Rätt dag och använt så sträcker det dagsturen rejält, utan att störa någon nämnvärt.
Tråkigt att bli idiotförklarad bara för att man har röd toppluva, gammal anorak eller feta däck (typ)
Sedan håller jag med om att skoter i grunden är ett gissel :)

• Gilla

assr

Medlem
Vad du är kategoriskt emot fatbike!? Jag har cyklat mil på fatbike (utan el) på skoterspår när föret varit bra. Rätt dag och använt så sträcker det dagsturen rejält, utan att störa någon nämnvärt.
Tråkigt att bli idiotförklarad bara för att man har röd toppluva, gammal anorak eller feta däck (typ)
Sedan håller jag med om att skoter i grunden är ett gissel :)
Jag vill pudla här: Det är faktiskt skotrar, helikoptrar, och annat som låter otroligt mycket som stör mig.

Funkar det bra för dig med fatbike och randogrejer på ryggen eller pakethållare så ska jag inte säga att det är dumt bara för att. Det stör mig absolut ingenting, det låter ju inget och förstör nog inte heller nåt om du inte åker i pistade längdspår. Ber om ursäkt för påhoppet mot fatbikes, det var inte menat.

Kör hårt om du lyckas hitta bra skoterspår till sylarna, jag tror dock att du kommer att få problem i snömodden ungefär de första 5 km. Utöver det så är det rätt långt och skoterspåren kan vara ganska olika hårda.

Men: Varför kör du inte den organiserade turen med bandvagnen från storulvån?

• Gilla

jfredri1

Medlem
Jag vill pudla här: Det är faktiskt skotrar, helikoptrar, och annat som låter otroligt mycket som stör mig.

Funkar det bra för dig med fatbike och randogrejer på ryggen eller pakethållare så ska jag inte säga att det är dumt bara för att. Det stör mig absolut ingenting, det låter ju inget och förstör nog inte heller nåt om du inte åker i pistade längdspår. Ber om ursäkt för påhoppet mot fatbikes, det var inte menat.

Kör hårt om du lyckas hitta bra skoterspår till sylarna, jag tror dock att du kommer att få problem i snömodden ungefär de första 5 km. Utöver det så är det rätt långt och skoterspåren kan vara ganska olika hårda.

Mina anmarscher är 100mil norrut. :)

assr

Medlem
Mina anmarscher är 100mil norrut. :)
Spännande. Jag har åkt en del långa turer mellan abisko/kebnefjällen och det är ju både hårdare (vindpack) och mindre hårt (mindre tinat under dagen/återfrysning under natten) upplever jag. Hur gör du rent praktiskt om något går åt skogen med elcykeln typ 10km från civilisationen, ringer du fjällräddningen då? (ej menat som påhopp)

Karlstad

Aktiv medlem

Finns bra hörselskydd nu för tiden 👍
Konstigt bara att en bandvagn inte stör dina könsliga öron 🤔

Hawk100

Aktiv medlem
Äh nu är ni neggiga!!! Topgear-gänget körde ju bil till Nordpolen, så då vore det ju märkligt om inte @Ivo eller någon annan skulle kunna ta sig fram med en el-fatbike några mil på snö.... 😉
Ni borde vara i liiiite bättre trim än Jeremy Clarkson (hoppas jag😬)

jfredri1

Medlem
Spännande. Jag har åkt en del långa turer mellan abisko/kebnefjällen och det är ju både hårdare (vindpack) och mindre hårt (mindre tinat under dagen/återfrysning under natten) upplever jag. Hur gör du rent praktiskt om något går åt skogen med elcykeln typ 10km från civilisationen, ringer du fjällräddningen då? (ej menat som påhopp)
Nehej. Skidorna är ju med på cykeln, bara att slänga cykeln i drivan o skida hem. Sannolikheten att cykeln havererar på första tramptaget hemåt borde vara liten.
Skulle det hända så är det väl bara att krypa till korset o låna grannens skoter eller hyra en för att hämta cykeln senare.
Har dock inte hänt ännu...

larchii

Aktiv medlem
I söndags mötte jag två på el-fatbike i Bymarka i Trondheim som var på väg för att åka skridskor på en liten sjö, som vi också skulle göra. De susade förbi oss ljudlöst, om man räknar bort de euforiska skratten, och den enda känslan som uppstod när jag gick på den is/snö-packade stigen var avundsjuka. På den tiden det tog för oss att gå de 5km till sjön så hade de redan hunnit åka skridskor en bra stund och när vi kom fram var de redo för att dra till nästa sjö, medans vi åkte en kort stund innan vi fick börja tänka på att gå hem igen innan det blev mörkt.

När vi var i alperna förra sommaren så hyrde vi el-mtb och cyklade runt bland stigarna där. Vid de flesta bergs-hyttorna fanns det ladd-stationer för cykeln, så efter man ätit en magisk pasta så hade man fulladdat hoj igen. Så länge man log och saktade ned åt vandrarna så var alla glada och nöjda.

Så tänk vad fint om man kunde cykla ut ljudlöst till Sylarna (till skillnad från bandvagnen som bråkar och låter som faen), parkera cykeln på fjällstationen och sätta den på laddning, medans man går en topptur. Med tiden som man sparat hade man antingen kunnat gå en runda till eller sätta sig på stationen och käka lite innan man hojjade hemåt med fulladdat cykel.

Låter det inte gött ändå?! 😉

Att gnälla på skoteråkarna och helikoptrarna är ungefär som att bo i stan och va sur för folk börjar väsnas på morgonen när dom gör sig redo/tar sig till jobbet. Ganska lönlöst och otroligt slöseri på energi.
Du får mer ut av att fokusera på det du anser vara positivt kan jag lova!
Själv blir jag bara avundsjuk för att jag inte har dom ekonomiska möjligheterna att få pudersnö utan att traska upp för fjället som nån annan fattiglapp.

assr

Medlem
Att gnälla på skoteråkarna och helikoptrarna är ungefär som att bo i stan och va sur för folk börjar väsnas på morgonen när dom gör sig redo/tar sig till jobbet. Ganska lönlöst och otroligt slöseri på energi.
Du får mer ut av att fokusera på det du anser vara positivt kan jag lova!
Själv blir jag bara avundsjuk för att jag inte har dom ekonomiska möjligheterna att få pudersnö utan att traska upp för fjället som nån annan fattiglapp.
Det är väl otroligt stor skillnad mellan att gå till jobbet (nödvändig och nyttig syssla i livet) och att åka skoter eller helikopter för nöjes skull utan att reflektera över att det förstör för många andra?

Utan att ifrågasätta normer och strukturer ändras inget. Att lägga sig platt för att inte slösa på energi är ett ganska dåligt sätt att åstadkomma förändring.

jet

Aktiv medlem
Det är väl otroligt stor skillnad mellan att gå till jobbet (nödvändig och nyttig syssla i livet) och att åka skoter eller helikopter för nöjes skull utan att reflektera över att det förstör för många andra?

Utan att ifrågasätta normer och strukturer ändras inget. Att lägga sig platt för att inte slösa på energi är ett ganska dåligt sätt att åstadkomma förändring.
Finns inget värre än när folk utan tillgång till skidåkning i det egna närområdet sätter sig i sina bilar och bränner upp hit till fjällen för att njuta och samtidigt stör min skid och skoteråkning...
Framförallt stör det mig när människor inte kan samsas på fjället.
Givetvis ska folk sköta sig och följa regler. Men att som en del skidåkare göra och anse sig ha någon form av ensamrätt på en storslagen fjällupplevelse upplever jag vara ganska idiotiskt det också.

Jag har aldrig påstått att det är nödvändigt att åka skoter och helikopter. Det är ungefär lika nödvändig syssla som när du tar på dig dina skidor och går ut i fjället.
Jag menar att du får lika mycket ut av att störa dig på dessa saker.

Går du i fjällen och stör dig på dessa som gör ljud förstör du ju dessutom för dig själv med sämre humör. Tänk istället på hur kul dom har när du hör ljudet från dom.
Och precis som @jet säger så har skidåkare ingen större rätt till fjällen eller snön än andra.
Skoteråkarna muttrar väl lika mycket som dig på skidåkare som du gör på dom så vem har rätt?

Man skulle kunna tro att du är en mupp norsk..

jfredri1

Medlem
Jag har aldrig påstått att det är nödvändigt att åka skoter och helikopter. Det är ungefär lika nödvändig syssla som när du tar på dig dina skidor och går ut i fjället.

Går du i fjällen och stör dig på dessa som gör ljud förstör du ju dessutom för dig själv med sämre humör. Tänk istället på hur kul dom har när du hör ljudet från dom.
Och precis som @jet säger så har skidåkare ingen större rätt till fjällen eller snön än andra.
Skoteråkarna muttrar väl lika mycket som dig på skidåkare som du gör på dom så vem har rätt?

Hamnade vi inte lite off-topic här?
Men som bensin på brasan så säger mina empiriska undersökningar att nöjesåkande skoteråkare har sämre regelefterlevnad i snitt. (Men jag har inga fördomar, vet bara hur de är ;) )
Har svårt att tycka; "se vad roligt de har" när 5st skoteråkare gör toppmärken i skoterförbudsområde. Det vore som att knyta handen i fickan när någon blir trakasserad på stan!?!

Tycker vi slår ett slag för fossilfria resor till fjällen och i fjällen. Så långt det är möjligt :)

(För tydlighets skull: Är inte född o har inga släktingar i Norge )

Ivo

Aktiv medlem
Det var jag som startade tråden.
Det blev så här:
- jag köpte en 4takt skoter (snålaste/tystaste på marknaden). Kommer funka på de flesta anmarscher. Dock ej till Sylarna (skoterförbud)
- beställt en elbil. Den kommer jag ta till alla toppturer där man kan kliva i skidorna direkt från bilen ⚡⛷

hoppas på många fina turer i vinter med utgångspunkt från Östersund ❄

Hawk100

Aktiv medlem
Det blev så här:
- jag köpte en 4takt skoter (snålaste/tystaste på marknaden). Kommer funka på de flesta anmarscher. Dock ej till Sylarna (skoterförbud)
- beställt en elbil. Den kommer jag ta till alla toppturer där man kan kliva i skidorna direkt från bilen ⚡⛷

O jag försöker ta tåget upp när jag ska hänga med dig o tura....😉

Du får införskaffa dig en sådan, är ju inte en skoter men vet ej allt vad som räknas in i skoterförbudet. Den kan du använda till andra saker också😁

larchii

Aktiv medlem
Gissar att det största problemet många har med skotrar är att de låter ganska mycket i en annars tyst omgivning. Så förhoppningsvis tar det inte många år innan även de flesta skotrar går på el. Sen kanske man inte ska släppa skotrarna lös överallt ändå.

För att återgå till tråden, så tror jag ändå på idén med el-cykel som transport för anmarscher. Mycket billigare och enklare att slänga med sig en cykel på (el)-bilen än att köra runt med en skoter på släp? Ett extra-batteri i ryggsäcken så borde man ju klara av de flesta anmarscher? Bara se på nedan klipp, ser ju sjukt nice ut (och tyst) ;)

https://www.facebook.com/groups/51653019016/permalink/10158299987159017/

• Gilla

assr

Medlem
Det blev så här:

Kul för dig, det går bra nu! Lycka till med el-cykeln :)

assr

Medlem

Väx upp. Vad har norskar med detta att göra? Du menar att norskar inte kör runt som idioter med sina skotrar? Det stämmer i viss mån. Men vet du vad norska skoteråkare gör, de åker till Sverige och kör runt som idioter, för vi har så sinnessjukt dålig regelefterlevnad när det kommer till skoteråkande.

• Gilla
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp