Funkar El-fatbike till anmarscher?

Ivo

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att cykla el-fatbike i vinterfjäll (på skoterspår)?

Min tanke: OM det funkar vore det optimalt för anmarscher för topptur till ex Sylarna (16km på platten och skoterförbud).

Är det realistiskt eller är jag ute och cyklar? 🤔

Ivo

Aktiv medlem
Kul idé men det är inte tillåtet enligt Allemansrätten, pga räknas som motorfordon.

Oklart om Naturvårdsverket har rätt att utfärda lagar. Elcykel räknas som cykel enligt trafikförordningen och får framföras överallt (även om Naturvårdsverket verkar ha annan åsikt). Dessutom: det går inte att föbjuda cykling på snö/ skoterspår med motiveringen att det sliter på underlaget..

ByB3rg

Aktiv medlem
Är väl int int nån ny lag som utfärdast.?.
Är väl vad som har tolkas från den nuvarande allemansrätten & terrängkörningslagstiftning. Som gör att man int får köra med elcyklar utan markägarens tillstånd.
grannybike.jpg

JonathanB

Medlem
Utan att veta vad som gäller exakt så säger min magkänsla att jag inte skulle uppskatta elcyklar i vinterfjäll, anmarschen till och från Sylarna är del av upplevelsen och att motorisera den hade känts fult tycker jag.

Ivo

Aktiv medlem
Utan att veta vad som gäller exakt så säger min magkänsla att jag inte skulle uppskatta elcyklar i vinterfjäll, anmarschen till och från Sylarna är del av upplevelsen och att motorisera den hade känts fult tycker jag.
kom igen nu:
Upplevelsen av 16 km platt anmarsch med toppturskidor och tung packning slipper jag gärna. Sparar hellre hellre kraft till fler åk när jag kommer fram ;)

Oklart om Naturvårdsverket har rätt att utfärda lagar. Elcykel räknas som cykel enligt trafikförordningen och får framföras överallt (även om Naturvårdsverket verkar ha annan åsikt). Dessutom: det går inte att föbjuda cykling på snö/ skoterspår med motiveringen att det sliter på underlaget..
Bra då tar jag crossen dit, verkar ju vara lagligt.

Karlstad

Medlem
Gud så löjligt!
Låter som en tvättäkta 08:a som besöker fjällen högst 1-2 gånger per år

• Gilla
Reactions: Ivo

Ivo

Aktiv medlem
nu kanske jag spårar ur fullständigt, men visst skulle en sån här funka..?
(utan skärm och med pulka för packningen)
finns beg för 10.000kr :rolleyes:

paramotor.jpg

skidmannen

Aktiv medlem
Sylarna ligger i Jämtlandstriangeln, dvs en av Stockholms förorter. Alltså, snygga kläder, senaste prylarna, bra service men mängder med naturälskare och viktigpettrar som kommer att ifrågasätta om du kör på el.
När jag var där och gick traversen för ca 20 år sedan fanns en skoterskjuts man kunde åka, tror det blir både enklare och billigare än att köpa en elcykel. Om du inte redan har en förstås.

Ivo

Aktiv medlem
Sylarna ligger i Jämtlandstriangeln, dvs en av Stockholms förorter. Alltså, snygga kläder, senaste prylarna, bra service men mängder med naturälskare och viktigpettrar som kommer att ifrågasätta om du kör på el.
När jag var där och gick traversen för ca 20 år sedan fanns en skoterskjuts man kunde åka, tror det blir både enklare och billigare än att köpa en elcykel. Om du inte redan har en förstås.
Sylarna var bara ett exempel. Här i Jämtland kryllar det av fina toppar som ofta kräver skoter eller skidåkning på platten 1-3 mil innan det roliga börjar. ⛷
Min tanke var att el-fatbike kanske kunde ersätta det 🤔 (men det krävs nog att det redan finns skoterspår då)

Karlstad

Medlem
Sylarna var bara ett exempel. Här i Jämtland kryllar det av fina toppar som ofta kräver skoter eller skidåkning på platten 1-3 mil innan det roliga börjar. ⛷
Min tanke var att el-fatbike kanske kunde ersätta det 🤔 (men det krävs nog att det redan finns skoterspår då)
Om man inte får åka skoter sista biten utan måste skida på platten, hur kan det då finnas skoterspår att cykla fatbike på?

Ivo

Aktiv medlem
Om man inte får åka skoter sista biten utan måste skida på platten, hur kan det då finnas skoterspår att cykla fatbike på?
[/QUOTE

Det är få fjäll där det saknas skoterspår: samer, naturbevakare och transporter till fjällstugor brukar lämna spår 😉

Hawk100

Aktiv medlem
nu kanske jag spårar ur fullständigt, men visst skulle en sån här funka..?
(utan skärm och med pulka för packningen)
finns beg för 10.000kr :rolleyes:

Visa bilaga 3927
Ja för f...n Ivo!!! Köp!!!
Tänk känslan när du med ett vrålande ljud i 60-70 km/tim blåser förbi naturmupparna i röda toppluvor som hasar sig fram på bakhala turskidor med jättepulkor efter sig......
Du slipper ju packning eftersom snabbheten gör att det räcker med dagsturer. Eller så blåser du efter åkningen iväg till närmsta fjällstation i ett nafs för att äta trerätters och sova i bäddad säng.
Är motorn tillräckligt stark kan du dessutom blåsa på även uppför bergen så du slipper släpa på hudar och skit!! Du kan vara något stort på spåren här! Jag ser framför mig att inom 2-5 år kommer den bäst säljande produkten på våra fjällstationer att vara färdigblandad tvåtaktsbensin!!!!
Och är det någon skogsmulle som mot all förmodan tycker den utvecklingen låter hemsk så kan man kräva att det ska vara Aspen-bensin så blir även den mest inbitna miljöpartist nöjd....
Du är ett geni som kom på detta!! (y)

larchii

Medlem
Intressant hållning Naturvårdsverket har. Elcykel ingår alltså inte i allemansrätten men t.ex permobil som också drivs av elmotor gör det, som samtidigt väger 5-10ggr mer än en elcykel och borde således slita mer på naturen.

Men, det är upp till markägaren att bestämma om det är tillåtet eller ej, och eftersom staten äger mesta av marken kring Jämtlandstriangeln (förutom kring Storulvån där det verkar som stationen äger lite kringliggande mark) och det saknas, enligt mitt googlande, en fastställande dom kring detta, så skulle jag med gott samvete köpa en el-fatbike för anmarscherna, låter som en ypperlig idé ;)

• Gilla

skidmannen

Aktiv medlem
En bekant till mig har värsta, mest terränggående modellen av Permobil. Risken att någon ska komma mer än några meter ut i skogen med den är mikroskopisk. Blöt gräsmatta med lite lutning kanske kan funka. Så, visst en permobil kanske sliter mer, i alla fall dom där första 10 metrarna man kommer, plus spåren efter bärgningen då. Men vad vet jag, man kanske kan regga en 4-hjuling som permobil?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag förknippar Permobil med hjälpmedel för personer med rörelsehinder. Sen är Permobil ett varumärke och inte ett fordonsslag.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag förknippar Permobil med hjälpmedel för personer med rörelsehinder. Sen är Permobil ett varumärke och inte ett fordonsslag.
P
Permobil är mycket riktigt ett märke, uppkallat efter sin uppfinnare Per ... nåt efternamn, han hette inte mobil i alla fall. Permobil tillverkar elektriska rullstolar. En elektrisk rullstol klassas som gående om man kör den i gångfart, dvs då får man köra i gallerior, gångvägar etc. Kör man snabbare är det en cykel. Ofta kallas alla stora elektriska rullstolar för utomhusbruk för Permobil.

larchii

Medlem
Ja kanske var ett dåligt exempel... 😅

Verkar som att många kommuner i Norge har ändrat inställning till elcykel, från att ha varit förbjudit i "marka" till att se det som en vanlig cykel. Så kanske det blir annan inställning till det här också framöver.

• Gilla

Karlstad

Medlem
Har någon för övrigt testat hur bra eller dåligt det går att cykla fatbike längs med skoterspår?
Det är markant skillnad på bärighet i spår efter 2 skotrar mot 20.

• Gilla

jfredri1

Medlem
Min erfarenhet är att vädret avgör mer än antalet skotrar som passerat. Skare på våren funkar ypperligt även om en eller ett fåtal skotrar passerat. Då går det även bra om det snöar. Har du inte haft någon töperiod kan det vara tungt med fatbike även om många skotrar spårat. Snön binder inte utan blir som lös sand.
(Obs, jag cyklar fatbike-anmarsch utan elmotor och påverkas säkert mer av föret än en dito el-hybrid ;) )
A och O är att släppa ut så mycket luft "man" vågar ur däcket, och sedan gärna lite till... och dubbelkolla väderprognosen så att det inte är fullständigt genomslag när det är dags att ta sig hem.
Cyklingen sparar både tid o skoskav på platten, men pulsen blir såklart högre utan elmotor.

Ivo

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att vädret avgör mer än antalet skotrar som passerat. Skare på våren funkar ypperligt även om en eller ett fåtal skotrar passerat. Då går det även bra om det snöar. Har du inte haft någon töperiod kan det vara tungt med fatbike även om många skotrar spårat. Snön binder inte utan blir som lös sand.
(Obs, jag cyklar fatbike-anmarsch utan elmotor och påverkas säkert mer av föret än en dito el-hybrid ;) )
A och O är att släppa ut så mycket luft "man" vågar ur däcket, och sedan gärna lite till... och dubbelkolla väderprognosen så att det inte är fullständigt genomslag när det är dags att ta sig hem.
Cyklingen sparar både tid o skoskav på platten, men pulsen blir såklart högre utan elmotor.
Äntligen ett svar som jag efterfrågade! (tröttsamt att hamna i ändlösa diskussioner om el-cykel är lagligt i terräng..)

Väldigt intressant att höra att det funkar (under vissa förutsättningar)
Jag tolkar även ditt svar som att du är (lite) sugen på el-dito..? ;)

jfredri1

Medlem
Äntligen ett svar som jag efterfrågade! (tröttsamt att hamna i ändlösa diskussioner om el-cykel är lagligt i terräng..)

Väldigt intressant att höra att det funkar (under vissa förutsättningar)
Jag tolkar även ditt svar som att du är (lite) sugen på el-dito..? ;)
Ja men så är det. Kommer att bli en fatbike med el på sikt. Hä ä bar å åk tills det blir något prejudikat. (Cyklar nästan bara på skoterleder).
Har sytt egna hölster till skidorna med denna modell som förlaga; https://engearment.com/gear-review/defiant-pack-innovative-bikepacking-bags/
Funkar väldigt bra!

• Gilla

David_K_J

Medlem
Vill inte var tråkmånsen här nu, din idé är kanon, men ta i beaktning att en fatbike inte rullar som en cykel på asfalt. Det kommer att gå åt bra mycket energi att framföra fordonet, alltså batteri med mycket kapacitet om det skall klara 2 x 16km i köldgrader dessutom.
1. Elfatbike i skoterspår funkar prima.
2. Lång väg kräver mycket kapacitet.
3. En elcykel med dränerat batteri är den tråkigaste cykelupplevelse du nånsin kommer uppleva.

Jag har varit med och byggt en 2wd elfatbike. Är dock boendes i skåne så den har inte fått smaka snö. Den är kul, men tung... ;)

Lycka till! Ser fram emot dina rapporter!

jfredri1

Medlem
Vill inte var tråkmånsen här nu, din idé är kanon, men ta i beaktning att en fatbike inte rullar som en cykel på asfalt. Det kommer att gå åt bra mycket energi att framföra fordonet, alltså batteri med mycket kapacitet om det skall klara 2 x 16km i köldgrader dessutom.
1. Elfatbike i skoterspår funkar prima.
2. Lång väg kräver mycket kapacitet.
3. En elcykel med dränerat batteri är den tråkigaste cykelupplevelse du nånsin kommer uppleva.

Jag har varit med och byggt en 2wd elfatbike. Är dock boendes i skåne så den har inte fått smaka snö. Den är kul, men tung... ;)

Lycka till! Ser fram emot dina rapporter!
2*16 km är väldigt långt. Kräver förstås planering ur många aspekter; väder, snöförhållande, säkerhet etc
Men förutsatter vi att skoter inte är ett alternativ så krävs det ju hursomhelst rejält med pannnben och kondis. De elcyklar jag testat visar hur mycket kräm som dras och vad som återstår. Så det bör gå att se var cykeln ska parkeras för att man ska ta sig hem?!? Då kortas anmarschen på skidor iaf och det blir betydligt lättare än en cykel utan el-support.
En "vanlig" fatbike är tung att dra och bära och en el-dito lär man inte kunna göra så här med (ca 10.30 in i filmen)
Så se bara till att "slut batteri i cykeln" inte blir en ny orsak till att kontakta fjällräddningen! ;)

Ivo

Aktiv medlem
2*16 km är väldigt långt. Kräver förstås planering ur många aspekter; väder, snöförhållande, säkerhet etc
Men förutsatter vi att skoter inte är ett alternativ så krävs det ju hursomhelst rejält med pannnben och kondis. De elcyklar jag testat visar hur mycket kräm som dras och vad som återstår. Så det bör gå att se var cykeln ska parkeras för att man ska ta sig hem?!? Då kortas anmarschen på skidor iaf och det blir betydligt lättare än en cykel utan el-support.
En "vanlig" fatbike är tung att dra och bära och en el-dito lär man inte kunna göra så här med (ca 10.30 in i filmen)
Så se bara till att "slut batteri i cykeln" inte blir en ny orsak till att kontakta fjällräddningen! ;)
om vi utgår från exemplet Sylarna så är det 2x16 km. Men på Sylarna finns ju el så det är bara att slänga med en laddare i packningen. (16 km måste väl en elcykel klara..?)

Här i Jämtland finns många fina fjäll med ca 10 km anmarsch. definitivt för långt för en dagstur (utan skoter eller el-cykel). Men 2x10 km borde en el-fatbike klara..?

jfredri1

Medlem
om vi utgår från exemplet Sylarna så är det 2x16 km. Men på Sylarna finns ju el så det är bara att slänga med en laddare i packningen. (16 km måste väl en elcykel klara..?)

Här i Jämtland finns många fina fjäll med ca 10 km anmarsch. definitivt för långt för en dagstur (utan skoter eller el-cykel). Men 2x10 km borde en el-fatbike klara..?
Hur långt är ett snöre? ;)
Cykel, tyngd, före, batteri, hur mycket trampar du med, går det mycket upp och ner i spåret, temperatur?
Har en kompis med äldre fatbike som trampar i skärgården på skoterspår. 20-25 km i -5 grader med hans fräscha batteri. Ca 15km med original batteriet som har några år på nacken.
Där är det helt platt :)

• Gilla

Ivo

Aktiv medlem
Jag antar iofs att en hund som kan dra är den bästa hjälpen för att slippa jobbiga anmarscher (där det är skoterförbud). Men nu har jag ingen hund och köpte en fin fyrtaktskoter istället (så jag får väl hålla mig till fjäll där det finns skoterleder. ingen brist här i Jämtland ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp