Funkar Rockers bra i halvtaskiga nordiska backar?

Bokai

Ny medlem
Hello,

Jag funderar på att köpa mig en Rocker/Flying V-bräda ur Burtons lineup, men har funderat lite på om de verkligen är bra köp när man ska åka främst i Skandinaviska populära skidorter(Trysil, Åre, Sälen och mindre backar) etc.?

Ofta är det brist på bra offpist/puder och backarna kan vara uppkörda och isiga.

P.g.a. knäskador så kör jag inte längre så mycket park och stora hopp, men jag gillar ändå att leka lite när jag får chansen. Satsar dock sällan hårt. Det jag gillar mest är att åka offpist, men om det inte bjuds så öser jag gärna på i pistarna.

Tror ni någon av dessa är dryga att köra om man skulle stöta på mindre optimala förhållanden:
Burton Joystick (är egentligen den jag är mest intresserad av)
Burton Process V-rocker

Kanske är dessa hybrider bättre?
Burton Sherlock
Burton Custom Flying V

Eller så kanske ni har något annat förslag som skulle passa min typ av åkning? (Jag är 183 lång, väger 83kg, 42 i skor)

Jag har själv Jibsticken från Step Child.
Tycker verkligen att det passar bra i scandinaviska förhållande då rocker-brädor är generellt lättare att åka.
Spelar ingen roll om du köra puder, park eller bara chillar lite gött i pisten så gör rocker-brädorna jobbet.
Har aldrig kört på någon Burton rocker, men har som sagt min Step Child och detta var även min första rockerbräda och jag kommer förmodligen aldrig mer att köra vanlig hederlig camber.

Tycker du ska kolla lite närmare på denna, http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16660&ProductDetailId=105911.

Nice! Då känner jag mig inte orolig för att skaffa mig en Rocker.

Illa dock att du gav mig ett nytt bräd-tips då jag tycker jag har svårt nog att välja mellan Burtons brädor. :P Och för att göra saker värre så snubblade jag på en recension av Never Summer SL-R, som verkar vara en lite stiffare och stabilare hybridbräda men som verkar ha fördelar från ovanstående brädor.

Och så är den ju så sjukt snygg också!

Suck... :/

Bokai sa:

Illa dock att du gav mig ett nytt bräd-tips då jag tycker jag har svårt nog att välja mellan Burtons brädor. :P Och för att göra saker värre så snubblade jag på en recension av Never Summer SL-R, som verkar vara en lite stiffare och stabilare hybridbräda men som verkar ha fördelar från ovanstående brädor.

Haha, du löser detta.
Har faktiskt aldrig testat eller sett någon (vad jag vet) som använder Never Summer.
Men men, det hör ju inte hit. Hoppas du hittar brädan du är ute efter! ;)

magnusericsson sa:
Bokai sa:

Haha, du löser detta.
Har faktiskt aldrig testat eller sett någon (vad jag vet) som använder Never Summer.
Men men, det hör ju inte hit. Hoppas du hittar brädan du är ute efter! ;)
Jag gör det=)

Kör du Never Summer bräda generellt, eller just SL-R?

Jag har aldrig hört om märket förut, men så har jag inte varit med i gamet på ett par år...

Jag kör på en annan bräda från dem(Evo), har dock inte haft möjligheten att prova den än tyvärr:(

Och eftersom dom inte finns i sverige så är det inte så konstigt att man inte vet så mnycket om dem.

Lyssna på mig kids när jag säger detta:

Never Summer gör förmodligen världens bästa snowboards!!

Har aldrig känt på, eller sett några brädor som känns lika solida. Har själv tyvärr inte åkt på någon själv men anser mig ha tillräckligt mycket erfarenhet av brädor för att känna att jag kan göra uttalandet med stort självförtroende.

Burton Sherlock verkar intressant, har själv haft den i tanken. Men ska det bli något nytt för mej blir det en Never Summer SL. Just nu har jag en NS Premier -08 en kanonbräda (den sista cambern, sedan gick NS över till Rocker-Camber). Innan dess hade jag NS Titan. NS har funnits med länge och Doughboy har rätt, de har har varit bra länge.

Doughboy sa:
Lyssna på mig kids när jag säger detta:

Never Summer gör förmodligen världens bästa snowboards!!

Har aldrig känt på, eller sett några brädor som känns lika solida. Har själv tyvärr inte åkt på någon själv men anser mig ha tillräckligt mycket erfarenhet av brädor för att känna att jag kan göra uttalandet med stort självförtroende.
Jag kan bara hålla med efter en vecka på denna skönhet!

Det blev en Never Summer SL 161cm. Är galet nöjd!
Och den fungerade jävligt bra i nordiska backar. Tog dessutom oväntat bra på isiga partier.

Rekommenderas starkt!

Snödjup

Tillbaka
Topp