Funktionella skidkläder

Tompan14

Ny medlem
Funktionella skidkläder
Efter att ha sökt lite i forumet så hittar jag mest trådar av innehåll "var kan jag köpa de fetaste kläderna?" alternativt "vad hade den och den skidkändisen för kläder och var kan jag köpa exakt samma?"...
Inget ont om er som gillar storabyxormodet men det är inte för mig!

Har tidigare mest haft skalkläder, vilket jag varit grymt nöjd med, men nu är det dags att köpa nytt inför nästa vinter.
Jag som skidåkare jobbar vinterhalvåret som skidlärare i alperna och gillar att promenra både till ett härligt puderåk som till diskoteken på nätterna, mångsidighet önskas alltså. Eftersom jag helst bara vill ha en jacka under hela säsongen(jaja, två med uniformen) så behövs en jacka som klara alla typer av väder och åkning.
Kraven som är alltså som följer:
snösäker
vind/vattentät
Material som andas
allmänt funktionell.

Någon som vet några nya modeller som är värda att bli tippsad om? Gärna personliga erfarenheter!

//Tompan

Funktionella skidkläder
Ett ord: Gore-Tex! (Okej, det är kanske två ord...)
Skaljacka och skalbyxor i Gore-Tex ska du ha. Om det heter North face, whiteout, arc'teryx, norröna eller peak performance spelar väl ingen större roll. Det är efter tycke och smak (och plånbok)
Finns många material som är nästan lika bra, men inget så bra som Gore-Tex. Gore-Tex XCR (Xtended Comfort Range) är ett nyare membran som andas lite bättre (25%) än det gamla membranet, leta med fördel efter detta. (Är inte säker, men tror de släpper ett nytt membran till nästa vinter - kolla upp det! Googla på gore-tex eller fråga i butik...) Allt som kallas foder är bannlyst. Även om det är jäääättetunt. Skaljackan ska verkligen vara ett skal och ska bara bestå av ett (1) lager "tyg".

Sådär, nu var skalet fixat. Härefter gör många fel och tänker att eftersom jackan var dyr så kan jag köpa billiga skitunderställ, det är ju ändå ingen skillnad. FEL FEL FEL! Understället är den viktigaste delen. Finns med ull (nej, de kliar faktiskt inte) för den frusne och i syntet för den som svettas mycket. Vet du inte vad du ska ha tar du syntet. (Själv kör jag ull på benen och syntet på överkroppen)

Viktigt är att inte ha en enda liten tråd bomull på dig. Och då menar jag verkligen inget. Nada. Punkt slut.
Byt underkläderna i bomull mot syntetunderkläder, finns i alla välsorterade sportbutiker så det är bara att springa och köpa.
Skidstrumpona ska vara så tunna som möjligt och ha så mycket ull som möjligt. Det blir inte varmare för att du köper tjocka, pjäxan sitter bara bättre. Ull värmer mycket och dessutom så är det svårt att få en merinoullssocka med minst 75% ull att lukta illa. Försök! Syntetstrumpor får dock en avskyvärd doft efter ca 5 minuter i pjäxan... Vid val av skidstrumpor rekommenderar jag själv SmartWools sockar. Dyra som f*n (220-250kr/st) men grymt fina. Finns på Naturkompaniet bl.a.

Pratar vi mellalager så funkar väl vilken fleece som helst. Ha mellalagret med i ryggsäcken och ta bara på dig det när du behöver det. Åker du och toksvettas blir du blöt, och så blir du kall och fryser senare... Att vara TORR är nyckeln till att hålla en lagom temperatur. Själv tycker jag att fleecen måste ha hel dragkedja. Då kan du snabbt kränga på dig den/ta av dig den utan att böka av hjälm/skidglasögon/solglasögon/jokermössan. Fryser du mycket om benen - köp ett par fleecebyxor. Själv tar jag istället ett par knälånga långkalsonger i en extra storlek utanpå mina vanliga långkalsonger/underställ. (Jag vill ju inte ha dem längre än knälånga p.g.a. pjäxorna...)

Hoppas det kan vara till någon nytta. Skriv till mig om jag missat något.

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
Nej nej nej. Har inte førstått denna gore-tex hysteri. Då kan man ju lika gärna promota galon, før visst andas gore-tex men nog faan är det marginelt mer än galon. Dessutom blir gore-tex sämmre med tiden medans galon är vattentätt jämt!
Jag säger inte att inte gore-tex har sina førdelar men behøver vi verkligen dem. Førhoppningsvis är det ju snø vi ska vara ute i och inte regn och skulle det vara snøblandat så spelar det faktiskt ingen roll, man blir dybløt vilket som.

Ett material som andas= mycket misshandlat bergrepp. Frågan är om det andas nog, beror på hur man är men før en svett pelle som en själv så är svaren nej så länge det inte är minus tjugo. Om du nu ändå skulle gå i Gore-Tex fällan så køp en jacka med jävligt bra ventilation på.

Som sagt var i inlägget ovan att hålla sig torr är nyckeln till att hålla en lagom temperatur. Jag säger gå för ett soft shell plagg med någorlunda høg vattenpelare, slå på med en dun jacka før de kallaste dagarna och følj alla råd om underställ som Noljas føreslagit.

Funktionella skidkläder
Tack för denna Berggrund! Inte jag heller faktiskt!

Men jag håller helt med Nojlas i ull-konceptet då jag själv är helt nöjd med att använda merino-ull varianter direkt mot kroppen.

- C

Funktionella skidkläder
Lite förvånande att så namnstarka personer här på Freeride talar så gått om Gore-Tex. Kanske är det så att det mest äventyras framför datorn och då fungerar kanske vilka kläder som helst. Gore-tex är inte något super material som många kan tro, jag har ägt bomulls anoraker som funkat helt perfekt vintertid. Nu äger jag en vanlig "billig" Windstopper jacka som har blivit mitt favoritplagg för skidåkning/toppturer. Dessutom slipper jag att all kondens fryser till is på insidan av jackan på pga för långsam ventilation. Men det kanske är andra förutsättningar för skidåkning i Alperna, med regn vid dalstationerna och öl stänk på Afterskin och då kanske det är skönt med täta regnkläder.

Funktionella skidkläder
Nojlas nailed it. Lite tillägg: Jag trivs grymt med underställ från Craft. Kan tvättas i 95 grader om man känner för det och de verkar hålla hur länge som helst.

När det gäller jacka och andningsförmåga har Berggrund en poäng, även om jag är nöjd med min GoreTex XCR-jacka. Däremot hade jag inte varit lika nöjd med den om den inte haft dragkedjor för att öppna och ventilera under armarna när det är riktigt varmt eller när man hikar. Efter denna säsongens alp-väder vet jag också att den faktiskt håller mig torr även när man åker i regn... Å andra sidan hade jag helst sluppit göra det överhuvudtaget.

Funktionella skidkläder
Åhåå, lite kritik och feedback. Trevligt!

Det nämndes softshell, ett mycket bra komplement till skaljackan, men ska man bara införskaffa en enda jacka som ska slita i ur och skur hade jag satsat på en gore-tex jacka. men att komplettera med en softshell-jacka är en god idé då denna som sagt andas väsentligt mycket bättre. Nackdelen med softshell är att det värmer mer än en skaljacka. Själv åker jag bara i underställ och skal så länge kvicksilvret inte kryper under ca -10 till -15 grader, vid varmare temperaturer öppnar jag ventilationen i skalet. Således fungerar ett skal bättre för mig. Tillräckligt mycket för att hålla mig torr, men även varm när solen går i moln.
Har skippat softshell själv, men vid toppturer stoppar jag ner jackan och drar på en windstopper-väst istället. Funkar utmärkt för mig, men många skulle kanske frysa i det...
Finns även mindre utbud av softshell-jackor som är anpassade för skidåkning än bra gore-tex jackor, dessutom börjar softshell lukta skit mycket fortare.
Ska man bara äga en jacka tycker jag att man ska gå på en med Gore-Tex, har man råd att ha två och åker mycket, och/eller går toppturer, titta på en softshell också.

Gore-Tex prestanda kritiserades lite också, men jämfördes med softshell som givetvis andas fortare.
Om du får kondens på insidan av skaljackan så glömde du antingen torka dig i duschen eller så har du haft den på dig när du gått uppför, då man mycket riktigt bör ha ett plagg på sig som andas mer.
Ska vi jämföra Gore-Tex med liknande konkurrenter så är gore-tex hästlängder bättre än allt annat eventuellt med undantag för eVent som hittas i klättermusens kläder. Där har man jobbat med ett annat begrepp, MassFlowResistance=MFR, olika täta membran för olika grader av väder och aktiviteter, vilket gör att vissa membran andas fortare.

Att Gore-Tex prestanda försämras med tiden håller jag inte med om, så länge du tvättar din jacka regelbundet och återimpregnerar den. Gore-Tex membranet är en expanderad film av PTFE (PolyTetraFluoridEtylene). (Samma material som rörmockartejp faktiskt) Expansionen skapar små porer i materialet, så stora att vattenånga släpps igenom men för små för att en vattenmolekyl ska kunna passera igenom. Är membranet skitigt så försämras andningen. Plagget återfår dock egenskaperna vid en tvätt. Gore är det företag som har jobbat med detta längst och enligt mig är de fortfarande ledande om vi snackar membran.

Men snackar vi optimal andning under t.ex en topptur i fint väder så är givetvis softshellplagg att föredra. Gärna ett par tight åtsittande brallor med stretch i och dito jacka. Bär även pannband och solglasögon oavsett väder så har du den perfekta bergsguide-looken... ;)

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
Jag har testat en hel del olika material genom åren och har kommit fram till en sak: Gore-Tex är det enda material som man kan vara säker på levererar det som utlovas. Visst finns det andra material som kan vara lika, eller nästan lika bra, men det är alltid en chansning att köpa något annat. NorthFace HyVent, Craft VentAir (superkass), Everest TCS 10k (rätt kass) och 20k (bättre), RipZone ComfortZone 20k, Entrant, FineTex, osv osv i oändlighet. Grundidén är samma som Goretex, men utförandet är sämre. Det KAN funka, men du vet inte om det gör det förrän du verkligen behöver det. Med Goretex vet man vad man får.

Det står för mig klart att OM man man ska ha ett vattentätt skalplagg så är Goretex XCR det bästa valet.

Frågan som Berggrund, chtur och Borkan tar upp är väl snarare om just vattentätt skal är ett optimalt val för skidåkning eller ej. Jag håller fullständigt med om att det kan diskuteras, men samtidigt är jag för egen del helt på det klara med att det inte finns något annat alternativ för min del när det gäller huvudplagget för skidåkning. Detta efter att ha tagit en vända in i Windstopper, Activent och Windstopper softshell-segmentet och testat det ett tag. För mig fungerade det inte helt enkelt. Det är för dålig tålighet mot vatten. Jag vill ha helt vattentätt. Punkt.

Många dagar är en windstopper, eller ett softshellplagg bättre än ett goretexplagg. Det är klart bättre andning och ofta lite mjukare känsla i plagget, vilket ger bättre komfort. På toppturer, eller kortare hiker, ger den bättre andningen en liten längre period av torr komfort. MEN när vädret verkligen visar sin dåliga sida med regn/blötsnö och vind så är man helt borta med den typen av plagg. Jag hör ofta argumentet:
"Men vadårå, hur ofta åker man skidor i regn?".
Tillräckligt ofta för att det ska vara en viktig aspekt när man väljer jacka i min värld iaf.

Den gångna säsongen hade jag väl åtminstone fem heldagar i spöregn som garanterat hade varit helt bortkastade om jag inte hade haft kläder anpassade för det. Nu blev det istället en förvisso rätt krävande dag, men ändå givande skiddagar. När man som jag jobbar har jag inte råd till att skippa skiddagar pga vädret när jag väl är i bergen.

För att fortsätta på ovanstående anslag till resonemang... Alla dagar utan nederbörd är ett vindtätt och väl andande material att föredra framför Goretex, MEN jag har haft några skiddagar med den typen av skalplagg som fick mig att lämna både den kategorin kläder och tanken på att ha två eller flera skal som väljs efter väder.

Ponera att du sitter i en alpstuga och spanar upp på berget. Det ser bra ut och solen skiner. Windstopperdag med andra ord. På med grejorna, windstopperjackan och upp på berget. Vid halv tolv syns dom första molnen, halv ett är det mulet och vid ett börjar det snöa och temperaturen stiger. Högt upp i systemet kräker det och sikten är noll. Längre ner är det blötsnö och nere i skogen där man ser något är det regn. En ganska vanlig dag sent i mars eller i april i alperna om lågtrycken kommer från sydlig riktning med andra ord.

Alternativen du har är att åka bra snö i totalt flatljus högt upp, köra blötsnö i nästan samma flat på dryga 2 tusen meter, köra skog eller pist nere bland träden i helt ok sikt, eller att packa ihop för dagen och gå och lägga dig i sängen. De allra flesta väljer säkert det sista alternativet, men för egen del så är jag hellre på berget i dåliga förhållanden än inte alls.

Med en Windstopperjacka, eller annat väl andande, men inte fullt vattentätt material, börjar du bli småstörigt blöt vid sömmarna efter en halvtimme och efter en timme i hällregn är du dyblöt och börjar kallna rejält. Då är det bara att dra hem. Är du i bortre änden av systemet i det här läget så ligger du risigt till. Ibland måste man ta sig upp på hög höjd för att komma över kammen och ner i den dalen man bor i. Upp på dryga 2,5k och minusgrader. Jackan fryser till och understället är dyngblött. Läpparna börjar bli blåa och vart i helvete är den där jävla liften??? Dimma överallt. Snö, vind, kyla. Händerna kallnar. Du börjar frysa om fötterna. Du ångrar dig att du inte fort som attan smet hem vid minsta tecken på moln. Äntligen hittar man liften upp mot kammen. Fyrstol utan huv... Stelfrusen och med tunnelseende kliver du av liften och känner hur allt under knäna är helt borta. En dryg timme senare är du nere i byn och värmen har kommit tillbaka iaf lite, men du är nu ännu blötare och regnet fortsätter att frenetiskt strömma från himlen. Ajajaj, där gick skidbussen. En timme till nästa och affärerna har stängt. Bara att slå sig ner på bänken och vänta då alltså... Morgonen efter sitter halsvärken och förkylningen där den ska och du lovar stilla dig själv att aldrig mer åka skidor om det inte är sol och varmare än fem minus.

Nu spolar vi tillbaka bandet till den första regndroppen och ersätter windstoppern med ett Goretexskal. Du drar du upp dragkedjan i kragen, fäller upp huvan och åker vidare utan större irritation, förutom att gogglesen saggar igen lite. Det blir ett par riktigt bra piståk nere där sikten är bra. Regnet fortsätter och ni söker er upp mot toppen, bara för att konstatera att sikten är obefintlig. Ner mot lägre höjd igen. Snögränsen sjunker. Regnet övergår i fluff nästan hela vägen ner till byn. Skogen fyller på. Jävlarns vad fint det är att studsa ner bland lite granar. Det matas på i allt bättre snö resten av dagen och du hinner lagom med sista kabinen bort mot hemmabyn. Vilken skiddag!

Jag vill ha ett skalplagg som alltid fungerar. Jackan åker alltid med, oavsett om det är tjugo minus eller fem plus och dags för turande. Det som är under anpassas efter förhållanden, men med skalet vet jag att jag klarar av allt som kan tänkas dyka upp. Ett bra underställ är helt centralt, precis som Noljas och flera andra nämner.

Diskussionen om andningsfunktionen på Goretexplagg under hård ansträngning (typ gå/hike/tur) är för min del ganska ointressant. Jag är väldigt varm av mig och redan efter någon kvarts gång/klättring blir jag så svettig att det droppar konstant från hakan. Andningen är, oavsett om det är Gore-Tex, Windstopper eller en gammal sketen täckjacka, inte ens i närheten av att räcka till. Det enda som funkar är att ta av sig i enbart underställ varma dagar, eller en vanlig fullzipfleece utan vindskydd om det är kallt. Jackan sätter jag nästan alltid på ryggan om det ska hikas. Är det riktigt blåsigt och jävligt brukar jag ha jackan halvt knäppt och full ventilation öppen.

När man kommer upp på toppen, eller fram till insteget så åker jackan på och då är jag så gott som alltid i princip dyblöt av svett, trots att jag har gått upp i understället. Här kommer Goretexens bästa egenskap fram. Sätter man på sig jackan i det här skicket och sen ägnar sig åt lite lugnare verksamhet ett tag, typ åkning menar jag då, så är man helt torr och behaglig igen efter bara kanske tio minuter. Under åkdagar med mycket varierande intensitetsgrad (dvs typ nästan alla dagar i alpmiljö) fungerar Gortex ypperligt. För rent turande är det naturligtvis bättre med något med bättre andning, men då skulle jag nog ändå lägga en ett Pacliteskal i ryggan som extra säkerhet.

Det finns ju andra alternativ, som tex Klättermusens material med behandlad bomull eller vad det nu är. Det kräver underhåll med impregnering och annat för att fungera och man kan ge sig fasen på att man har missat det just den dagen man behöver det som mest.
Nej, för min del är det Goretex XCR som gäller. Jag gillar inte att betala för märken i andra sammanhang, men efter några bottennapp på vägen så är jag faktiskt beredd att göra det i det här fallet.

Funktionella skidkläder
Wow, en bra tråd på freeride, va kul! :)

Själv tycker jag vattentäthet är överskattat och det är andning som är det viktiga. Har själv ett gammalt salomonskal som är kanontätt, tyvärr både för vatten och svett, annars en riktigt bra jacka. De enda dagar man behöver nåt riktigt tätt är väl när det spöregnar, men då är jag hellre hemma för man blir blöt ändå. Så jävla kul är det inte att åka skidor...

Funktionella skidkläder
MnO sa:
Alternativen du har är att åka bra snö i totalt flatljus högt upp, köra blötsnö i nästan samma flat på dryga 2 tusen meter, köra skog eller pist nere bland träden i helt ok sikt, eller att packa ihop för dagen och gå och lägga dig i sängen. De allra flesta väljer säkert det sista alternativet, men för egen del så är jag hellre på berget i dåliga förhållanden än inte alls.
Som alltid så blir det ju som sagt alltid ett överköp eftersom de flesta väljer det senare alternativet ;). Som att man inte klarar sig med ett par skidor, så är det väl lika svårt att bara klara sig med en jacka? Det blir lite som att köpa 120 mm i midja och sedan enbart carva på isiga backar 95 procent av tiden, för att sedan åka fluff resterande 5 procenten.

För övrigt en trevlig historia, saknade bara bilderna!

Håller helt med MnO angående andningsegenskaperna, som är helt ointressanta för mig generellt för det jag vill använda jackan till. För mig så är plagget egentligen bara ett skydd mot vind och rusk och sedan stänga in kropssvärmen vid behov vid kortare perioder av mindre aktivitet.

MnO sa:
Under åkdagar med mycket varierande intensitetsgrad (dvs typ nästan alla dagar i alpmiljö) fungerar Gortex ypperligt..
Här är jag inte riktigt av den åsikten...

Mitt eget koncept som jag gillar mer och mer är följande, en jacka med följande tekniska specifikation (för de inresserade), en Climawool® sofshell med Codura Nylon-Lycra ytterdel och ull-innerdel. Därefter ersätter jag Gore-Tex egenskaper med en vindjacka stor som knuten näve (typ Marmot Ion Windshirt).

Som avslutning så tycker faktiskt inte att det alltid är varken jackan eller byxorna man får problem med, det är handskarna!

- C

Funktionella skidkläder
Handskarna kan vara ett problem, men Hestra-handskar är riktigt bra, förrutom att de inte är vattenavvisande. Går man och köper impregneringsolja eller använder Hestras smörja och smörjer in dem med så blir de hur bra som helst. Jag har tidigare haft stora problem med kyla och väta i mina Hestra men efter att jag köpte minkolja på en arbetsklädsbutik (oljan är nog till för arbetskängor egentligen) så har handskarna varit underbara. Bra skydd för skinnet, och absolut, och nu menar jag 105%, vattentäta!

Funktionella skidkläder
Gör som pistörerna i Andermatt. Kör nakna så slipper ni detta problem ;)

//H

Funktionella skidkläder
Jag är varm av mig, ack så varm. Till och med när jag åker skidor så blir jag svettig om jag inte är riktigt klädd. Visst kan jag ha en gore tex jacka och inte bli svettig men då fryser jag i liften upp sedan eftersom jag har alldeles før lite kläder på mig før stillasittande.
Gore-tex är genialt att ha med sig som ett tunt, tunt plagg som går ner precis øverallt och går att dra på sig vid regn. Genialt! Men knappast en bra allroundjacka.

Frågan är, är det värt att køpa ett par superfeta om man åker puder 2ggr per år? Personligen tycker jag faktiskt inte det, men som min gammla mor brukade säga, smaken är som baken.

Så¨det jag pratade om var inte topptur, är den førsta som klär av mig där utan det är snarare skidsystemet som jag pratar om.

Funktionella skidkläder
chrtur sa:
Som avslutning så tycker faktiskt inte att det alltid är varken jackan eller byxorna man får problem med, det är handskarna!
När det gäller handskar så har jag efter år av sökande gett upp och insett att det inte finns några handskar som fungerar som jag vill. För lugn piståkning fungerar vilket skit som helst i princip, men för ovan nämnda varierande åkning/hike-dagar så har jag alltid minst ett par torra extrahandskar i ryggan som jag kan byta till när förstaparet blir blött. Ska man ut och tura längre sträckor gör man bäst i att ha med sig ett par tunnare fleecehandskar eller liknande för perioder med hård fysisk aktivitet.

Hållbarheten är en annan femma. Där kommer tex Hestras läderhandskar, som för övrigt är riktigt bra tycker jag, dessvärre oftast till korta. Handskar är liksom skidor... förbrukningsvaror.

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
MnO sa:
Hållbarheten är en annan femma. Där kommer tex Hestras läderhandskar, dom för övrigt är riktigt bra tycker jag, dessvärre oftast till korta. Handskar är liksom skidor... förbrukningsvaror.
Då är det minkolja du skall ha min vän, ett ordentligt lager gör handskarna osårbara!

Funktionella skidkläder
Berggrund sa:
Âr inte bara sköljmedel som är problemet. Tentider i tvättmedel är den största boven.
Och på grund av detta finns det (som du säkert vet) specialtvättmedel och impregnering.
Underskatta inte en tvätt av Gore-Tex-jackan! När den blir smutsig tappar den funktionen... Det är framförallt viktigt om man använder den "hemma i stan" också eftersom det är så mycket smutsigare i en storstad än på fjället.

Blev lite av en Gore-Tex-encyklopedi det här.

Tänk att det skrivs så få bra trådar så att man måste påpeka när de bra dyker upp! Det här är en sån...kul!

Funktionella skidkläder
Carled sa:
Då är det minkolja du skall ha min vän, ett ordentligt lager gör handskarna osårbara!
Jag har kletat duktigt med officiellt Hestra-klet på mina Hestra-handskar och efter en (1) säsong är det redan två hål i dem (och fler är på väg). Med tanke på priset är jag rätt ordentligt besviken på dem...

Funktionella skidkläder
Hahahah Peter!

En tur och par längre firningar med rep så har du med säkerhet några fler! På tal om firningar så borde ju alla storbergsåkare (som måste fira minst en gång vid varje åk) ha några bra lösningar.....? Fast spänna pjäxor brukar ju som sagt även slita rätt hårt!

Här köper jag hellre lite billigare varianter som håller lika (elle betydligt mindre) länge än några extremt dyra.....

Mina five cents!

Funktionella skidkläder
Ang Hestra-handskar så är mina egna odödliga. Förstår inte hur folk gör för att ha sönder dem? (Vid firningar förstår jag att et sliter) Eller vad ni har för förväntningar på en handske? En handske är ingen investering för livet som barnbarnen ska ärva. En handske håller en säsong eller två, sen är den slutkörd. Men en välskött handske håller längre. En läderhandske ska få torka ordentligt mellan användningarna, aldrig på element och ska återinfettas regelbundet. Jag har alltid ett par extra med mig i ryggan och byter ofta i "halvlek" (=lunch). Vid turande har jag lite olika fleecevantar med windstopper.

Funktionella skidkläder
Äntligen en tråd som det finns lite vett i. Mycket intressant att läsa vad ni har skrivit. Detta har även gett mig en inblick i vad jag ska köpa inför kommande säsong.

jag lägger till lite på handske saken... handskemärken som jag skulle rekommendera måste nog vara Hestra och kombi. Jag har själv haft olika märken genom mina år och jag tycker att Hestra eller kombi har haft de bästa handskarna. Själva kör jag på Jon Olssons pro model handske som är kombi tror jag (rätta mig ifall jag har fel). Måste säga att denna handske har stått ut i alla sorters väder. som jag har haft. Soligt, snöigt, kallt(typ 10minus), regnigt. Jag har inte känt att den har varit några problem.

Äntligen känns det som om att freeride kommer in på rätt köl igen. Eller är detta bara en tillfällighet? kanske har medlemmarna förstått att vi måste rusta upp freeride igen från grunden.

Tack för mig. hoppas detta fortsätter, kommer följa denna tråd med intresse och se hur länge den kan hålla innan den spårar ur? den kanske aldrig spårar ur?

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
kul att man kunde glädja så många med denna tråd =)
Vad det gäller gortex(ett ord, jag vägrar att förändras!) så är det väl okej material, men knappast optimalt som redan påpekats, den största nackdelen som jag ser det är att matrialet inte funkar när man sitter på det, dvs. åker du i regn/blötsnö så går det jättebra enda tills det är dags att sätta sig i liften upp igen...visserligen skulle man väl kunna göra någon MacGyver historia och ordna till en stjärtlapp, men...
Vidare så kräver jag ett plagg som funkar jämt, nu kanske det inte funkar så därför söker jag en uppsättning av så få plagg som möjligt som funkar i så många situationer som möjligt.
Som skidlärare vill jag ha byxor som håller mig torr, ger rörelsefrihet och gärna snygga, även om det sista är personligt och svårt att ge tipps om.
Jag har idag någon billigare softcell jacka som jag fick av den lokala butiken, vilket funkar jättebra om det är snorkallt under skaljackan, eller om det är varmt men inte särskillt mycket vind...
Jag vill helst slippa ha lika många uppsättningar kläder som skidor, eftersom jag gärna vill vara rustad för att när som helst bara dra iväg, oavsett om det ska köras räcer med de andra skidlärarna eller mysåka på sidan om pisten till de dagar man packar lunchlåda och börjar promenera.

Angående handskar/vantar, Själv använder jag 3-4 par under en vinter, ett par tunna billiga skräphandskar, för de där varma dagarna i barnlandet, ett par tjockare "skidhandskar" av okänt märke och liten prislapp, återigen perfekt för arbete där även de bästa handskar slits fortare än vad man önskar.

Åker jag privat så har jag oftast ett par riktigt bra läderhandskar av typ "race-modell" funkar helt enkelt, lite skötsel är det förvisso. Har även testat med skalet från ett par tumvantar ovanpå mormors stickade, helt sjukt bra! Ylle värmer även när det är blött, inga problem med handsvett, mitt givna val i offpisten!

Åter till ämnet, hur gärna jag än läser om materialkunskap, och hur viktigt det än är i valet så vore det kul om någon kunde ge mera konkreta tips i stil med "just den här jackan har jag och den är bäst därför att 1-2-3..."
För nog är jag övertygad om att specialistbutikerna har jättebra utomhusjackor i finfina material, men nu är jag på jakt efter just en skidjacka/byxa!

Funktionella skidkläder
Nojlas sa:
Ang Hestra-handskar så är mina egna odödliga. Förstår inte hur folk gör för att ha sönder dem?
Hålla i stavarna är det jag har mina mest till...

Nojlas sa:
(Vid firningar förstår jag att et sliter) Eller vad ni har för förväntningar på en handske? En handske är ingen investering för livet som barnbarnen ska ärva. En handske håller en säsong eller två, sen är den slutkörd.
Jag är inte tillräckligt brant brantåkare för att ägna mig åt firningar och liknande trix. Jag kanske har orimliga förväntningar men mer än en säsong vill jag nog ha ut av ett par handskar som jag kletat in med officiellt klet, torkat enligt konstens alla regler, kelat med och aldrig misshandlat mer än nödvändigt. De är helt fantastiska när det gäller smidighet, värme och känsla men det där "Proofed Army Leather goat palm" slits tyvärr alldeles för snabbt...

Litet tillägg: Jag såg för övrigt att modellen som kom i år (jag fick mina i slutet på förra säsongen) har fått flera förstärkningar på precis de ställen jag slitit hål i mina. Så det verkar vara fler än jag som lyckats med samma sak...

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
Jag tror att jag har haft mina 3 säsonger, och det var först till denna säsongen som jag började vårda dem... De såg iofs. ut som två flådda nakenhundar, men det är inga hål i dem. Sen så har det kanske inte blivit så mycket slitande på dem tidigare, men vanskötta har de iaf. varit!

tompan14, för att inte det skall spåra ut totalt och vi köttar in oss totalt i Hestra så skall jag börja med att ge ett svar/tips om kläder. Jag kör Norröna, har haft jackan i två säsonger, och byxor i en säsong. Enda problemet jag har haft är att ryggskyddet skavde sönder membranet i ryggen tills jag åtgärdade den vassa punkten med tape. Sen så drogs en knapp ur snölåskonstruktionen för att byxorna är en storlek större (det blev spänn med andra ord). Förrutom det är jag grymt nöjd! Enkel och väldigt stilren design och konstruktion. Byxorna har två väldigt stora fickor om man nu har användning för sånt, jag hatar personligen grejer i fickor (man har ju en ryggsäck...). Jackan är utrustad med linsduk för puts i liften, en finess som man faktiskt saknar då man avänder andra jackor... Norröna kan väl sammanfattas med enkelt, funktionellt och stilrent. Lite höga priser, men du slipper se 3 andra i liftkön med samma jacka...

Funktionella skidkläder
Innan vi fortsätter så antar jag att eftersom du är/kommer vara skidlärare så är väl dina arbetskläder redan bestämda?

Det känns som att vi diskuterar om två olika delar av skidåkningen? Kan ju även underlätta var du tänkt åka? Personligen så tycker jag att det kan vara lite olika förhållanden om man jämför ett soligt Italien med ett svinkallt hål uppe i Norrland....

- C

Funktionella skidkläder
Instämmer med övriga om att detta är en tråd sådan som trådar skall vara. Tack för det!

Skall försöka svara på tompan14s frågor

Jag använder Norröna Lofoten-jacka och Haglöfs-byxa. Byxan går upp på bröstet och på ryggen och båda plaggen är GoreTex. Norrönan är GoreTex XCR. Goretex är solklar vinnare om man väger in blöta stunder i kombination med blåst. jag svettas lätt och mkt och svett i kombo med regn och blåst kräver vind och vattenskydd. I alla fall tycker jag det.

Byxorna har jag haft i flera år, säkert 4 kanske mer. De är 2 lagers, dvs med ett slags nät som innefoder. Jag kör alltid med endast underställ och byxa. Har bara fryst 1 gång (i regn som fryste till is på byxorna när jag satt i en 10min lång lift utan visir). Kan sitta i vatten utan att det går igenom. Blir man väldigt varm drar man upp dragkedjan längst nere vid foten en bit. Dargkedjan går för övrigt hela vägen upp till midjan. Användbart emellanåt, framför allt vid hiking.

Jackan är 1 år gammal och denna valdes då den är enkel, stilren och hyffsat ovanlig (se även ovan för fler fördelar). Snölåset går att ta bort och vips så har du en allround skaljacka. Jag varierar med att ha endast underställ och jacka eller i kombination med en fleece de kalla stunderna. Fleecen åker av och in i ryggan då det blir för varmt eller svettigt. Viktigt med ventilation under armarna, vilket denna jacka har. (Liten nackdel med jackan, luva och jacka är en del dvs finns ingen krage men det löser jag med en "tubhalsduk")

Jag föredrar GoreTex skalplagg för att:

1. det enda material som levererar i blötsnö, regn, vind och annat jobbigt som kan drabba en på berget
2. Andas bra. Tillräckligt bra för att fungera den mesta tiden.
3. I kombo med varianter av fleece, underställ och halsdukar har du en jacka och byxa som du kan variera efter behov.

= ett plagg för samtliga aktiviteter

Tillägg, jag gör inte mkt toppturer vilket skall vägas in i mitt resonemang.

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
tompan14 sa:
Åter till ämnet, hur gärna jag än läser om materialkunskap, och hur viktigt det än är i valet så vore det kul om någon kunde ge mera konkreta tips i stil med "just den här jackan har jag och den är bäst därför att 1-2-3..."
För nog är jag övertygad om att specialistbutikerna har jättebra utomhusjackor i finfina material, men nu är jag på jakt efter just en skidjacka/byxa!
Personligen har jag inget att anföra emot vare sig min jacka Arc' Beta AR, eller mina byxor Arc' Theta Sk (bägge i GTX XCR med ordentliga förstärkningar).

Därför att:
1. Ypperlig ventilation i jacka såväl som byxa (ordenliga vattentäta dragkedjor).
2. Ganska kort jacka och semibib-brallor, ger ypperlig rörelsefrihet, även med ryggplatta.
2.5 Suvären huvkonstruktion, funkar även med hjälm.
3. Jag har _aldrig_ blivit blöt av något annat än svett i denna outfit (ja, detta inkluderar kraftigt regn).

Dessutom verkar allt hålla, iaf de tre säsonger jag använt denna outfit.

Noteras ska dock att detta är från den tiden Atc'teryx fortfarande tillverkade sina skal i Kanada. Hur pass kvaliten ändrat sig efter flytt av fabrik till Kina, har jag inte en susning om.

Ah well. Du frågade;-)

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
Eftersom disskussionen angående olika material osv är rätt så uttömd tänker jag istället ge en rekomendation på en jacka.

Tierra Interpido har jag kört på den senaste säsongen, grymt smarta lösningar, tight passform med stretch på bra ställen så att den är ruggigt tight är inga problem. Gore-Tex XCR, jag gillar det. Inga fickor som kan hamna under avlastarbälten osv, ventilationen sitter på bröstet, ganska långt ut på sidorna, så du slipper ha en massa strul med att lyfta armar, ta av väska osv. Tokig hållbarhet, har haft många stenträffar osv, inte en tillstymmelse till hål. Plasten över alla dragkedjor håller grymt bra, något de haft problem med tidigare år men det är åtgärdat tack vare annan leverantör. Luvan är såpass stor att jag får den över min fullfacehjälm och en hög krage gör att endast nästippen tittar fram.
Två stora fickor på brsötet är perfekt för radio osv, alla dragkedjor är lätta att manöverera med en hand, även då du har tjocka vantar på dig.

Ha et par byxor med hög midja under för jackan är ganska kort och saknar snölås, men alla vettiga människor åker ändå med höga byxor så det är inget problem. Jackan lät men ändå styv så tillskillnad frånj många andra märken blir den aldrig sladdrig eller knölig.

Om detta nu inte är övertygande nog så kommer även fjällräddningen i lappland köra med denna jacka nästa säsong, det tycker åtminstonde jag är ett gott betyg.

Har aldrig blivit blöt vid någon aktivitet, har den som åretruntjacka, dåinnefattas också en fjällvandring i 25 sekundmeter och spöregn.

Funktionella skidkläder
"Om detta nu inte är övertygande nog så kommer även fjällräddningen i lappland köra med denna jacka nästa säsong, det tycker åtminstonde jag är ett gott betyg"

eller att de får bra spons =)

tackar för tipsen!

Funktionella skidkläder
tompan14 sa:
Blir ju dumt att säga någon särskild modell/märke. De flesta märkena är ju bra, och oftast är det så att man får vad man betalar för. Om det står Peak, Arc Teryx, North Face eller Mountain Hardwear så spelar det ingen jättestor roll så länge du köper rejäla grejjor. Visst alla märkena har lite olika tänk och riktar sig till lite olika typer av kunder och användande, men över lag så är det bra skit. Är till viss del en avvägning och man prioriterar designen eller bra funktion på plagget. t.ex: Arc Teryx kommer väl aldrig dra mängder med blickar åt sig på after-skin, medans väldigt få skulle bege sig på nordpolsexpedition med peak-kläder...

Vilken jacka/byxa som passar bäst beror alltså på vilket användningsområden det kommer att utsättas för, samt vilka funktioner du kräver på plagget. (Utseende, huva, höga fickor, ventilation, passform, m.m.)
Hade det funnits en jacka/byxa som varit bäst hade vi alla åkt i den och inget annat.

Funktionella skidkläder
Grymt intressant tråd och kul med de väldigt olika infallsvinklarna på samma problem. Det finns massvis med sanna ord ord sagda här men något jag ställer mig frågande till är hur north face kan komma upp i diskussionen. De enda deras R&D team har gjort under de senaste 10-15 åren är flyttat till kina och streamat produktionen i princip. Ok, det har utvecklat en jacka (syftar på thinkerjackan) som varit ok. Rätta mig gärna om jag har fel!

Handskar.
Har kört Hestra RSL comp länge, insmorda 4-5 ggr per år, ett antal grabbar i parken så har de hålt ca 4 säsonger (ca 200 dagar). Sedan 1999 har jag även kört ett par långa handskar hestra philipp raoux vilka fick uruselt betyg i recensionerna men mina är hela utan hål, insmorda 3-4 ggr per säsong. Sköter man grejorna så så har man inte de problem som tas upp i recensionerna. Vid toppturer kör jag med längåkningshandskar typ lillsport upp och byter sedan till något av det andra paret beroende på snöförhållande o väder.

Kläder ligger jag på MnO:s och nojlas sida då jag känner att deras argument liknar mina egna, men det kan också bero att jag aldrig testat några vettiga versioner av de material som chrtur o company tar upp. Man är ju alltid rädd för det man inte känner till och GTX blir ju ett safecard om man inte har möjligheten o testa. Kör för övrigt en Nike-jacka köpt på en outlet i usa för femhundra spänn.....det var en nödlösning som blev en av mina mest uppskattade skaljackor någonsin. Det såg lite tam ut i dragkedjan fram men har vägrat gå sönder även vid flertalet krascher. Lätt och hållbart är nog min framtida melodi. Kan ju bara instämma att GTX inte är gjort för att gå uppför.

Funktionella skidkläder
Vill bara inflika att gore-tex xcr som rekomenderas varmt här försvinner till nästa säsong och ersätts av Gore-Tex Pro shell. Det nya pro shell kommer att vara väldigt likt xcr men det kommer att vara ett nytt effektivare foder som även är smidigare och lättare. Det ska glida lättare över kläderna man har under så att det inte hakar upp sig. Samt att man från gore-tex sida hävdar att det även till viss del kommer att förbättra andningsförmågan.

Funktionella skidkläder
Jag tänkte bara höra här vad ni säger om denna jacka. Jag söker väl i och för sig inte någon värsting GoreTex-jacka, men ändå något som skulle fungera för en säsong i Österrike. Skulle dessa specifikationer hålla? Är den värd 2400kr?

Material: BolaTex
Vattenpelare: 8,000mm
Andning: 8,000gm

http://shop.hollywood.se/webshop/include/article/932010.jpg
NITRO
CYCO JKT DECLINE HBT/GERMS

Senast ändrad:
Funktionella skidkläder
jimhoe sa:
Jag tänkte bara höra här vad ni säger om denna jacka. Jag söker väl i och för sig inte någon värsting GoreTex-jacka, men ändå något som skulle fungera för en säsong i Österrike. Skulle dessa specifikationer hålla? Är den värd 2400kr?

Material: BolaTex
Vattenpelare: 8,000mm
Andning: 8,000gm

http://shop.hollywood.se/webshop/include/article/932010.jpg
NITRO
CYCO JKT DECLINE HBT/GERMS
jag kan bara säga att om jag skulle jag göra säsong och spendera en jäkla massa dagar i mina skidkläder i österrike skulle jag köpa en betydligt mer teknisk jacka. nitro är knappast kända för sin funktionalitet, och 2400 är iofs inte så mycket pengar, men knappast billigt heller.

Funktionella skidkläder
Handskar: Det enda som fungerat för mig är \"Goretex skal\" - dvs. typ tumvantar i tre lagers Goretex utan foder. När jag höll på med alpinism var det standard och jag har alltid undrat varför inte skidåkare använder det systemet.
Köp dem så \"rena\" som möjligt (dock vill man ha ett antiglidmaterial i greppet för att hålla i stavar och liftpinnar)och absolut utan foder - och så dyra som möjligt. I dessa kan man stoppa precis vad man vill, typ fleece handskar för 15 spänn. De är väldigt täta och andas och skulle de ändå bli våta torkar de på en sekund och man kan ha ett par extra foder i ryggan.
Det blir tumvantar då, men vill man ha dem mer \"tekniska\" (kunna hantera grejer med dem)så kan man handla dem lite tighta - då får man en viss greppkontroll genom skalet. Men annars funkar det bra att jobba med innervanten om man ska fixa med ryggan eller så.
De är hållbara jag har haft två par på 15 år. Har köpt båda paren i Chamonix och inget har haft nåt märke, förutom Goretex deklarationen, det senaste paret kostade ca. 800 kr.
Dock: är det regnblandad snö fungerar inte ens dessa - det enda som hjälper då ett par trädgårdshandskar i kraftig gummi. Det kan bereda viss glädje att vinka till en guide som kör med samma grej...

Tillbaka
Topp