FWT 2013 -chatten

FWT 2013 -chatten
03-22-2013, 08:49 PM#19

neck beard

Doesnt crush or kill mtns

Extra cred for just skiing it like it was a local hill after getting off his line at the top. No big deal.
Från Tetons forum.

Är dom så blint patriotiska eller vad är felet på dom? Tabkes åk på Bec var bland de fegare jag har sett där öht (Oakley White Allens var också riktigt kasst visserligen).

Nej, jag kan inte tycka att Tabke var en värdig vinnare av årets tour, han har fått alldeles för bra betalt de tävlingarna som han vann och han har åkt kasst som satan de andra.

FWT 2013 -chatten
Tänker att vi kan vara ganska bra på att vara sådär härligt patriotiska vi också, men tror i stort att det grundar sig på olika synsätt, mellan NA och Eur vad gäller tävlingsåkande.

FWT 2013 -chatten
snej sa:
Tänker att vi kan vara ganska bra på att vara sådär härligt patriotiska vi också, men tror i stort att det grundar sig på olika synsätt, mellan NA och Eur vad gäller tävlingsåkande.
Absolut, men Tabkes åk på Bec var väl antitesen av "amerikansk" åkning? Han körde långsamt, rätt små dropp och allmänt "oösigt".

FWT 2013 -chatten
Håller helt med om att det inte var särskilt bra, men jag tycker att det i en del tävlingar jag sett därborta varit ganska oösigt och mest travers mellan ngt drop o så travers tillbaka. Inte traditionellt big mountain...

FWT 2013 -chatten
snej sa:
Visst är det så. Men inga klår jänkarna när det gäller patriotism.

Personligen ger jag inte så mycket för kriteriet "creativity", vilket ger åkarna möjligheter till skråande, småskuttande och allmän flackåkning. Ok, småskuttande är väl att ta i, det är ju ändå ganska saftiga hopp de gör. Men det är ju pga. av att det inte blir några konsekvenser om man bommar. Dvs, terrängen är inte tillräckligt seriös. Men ser inte mycket till upp-och ner-flygning på Bec des Rosses tex (förutom i slutet då).

Näe, i mina ögon skall det vara seriös terräng, snabb och aggressiv åkning i fallinjen, och stora stompade hopp. Face med minst 500 fhm och rejält brant.
Ojdå, låter som jag uppskattar Reine's åkning, och visst tusan gör jag det. Men jag tycker också att detta tävlingsformat behövs, för det finns tillräckligt med "jib-tävlingar" såsom Red Bull Linecatcher och Red Bull Cold Rush.

Näe, fram för mer klassisk Big Mountain!

Tillbaka
Topp