Tjejerna i FWT åker på för feta skidor?

Megadozer

Medlem
Hallå forumet, har en liten fundering och iakttagelse från FWT damer. Först vill jag säga att de är verkligen bra och tycker kanske att det är roligare att titta på dom framför männen. Hur som helst, min iakttagelse är att damerna har svårt att hantera krafterna i högfartssvängar och drop. Man kan tydligt se att många inte orkar hålla i och hamnar i baksätet vilket 9 av 10 resulterar i vridning och krasch. Min tes är att de åker på för stora skidor, dvs både längd och bredd. Med något mindre skidor återfås kontroll och det kräver inte samma vikt och styrka att hantera. Vad tror ni om detta och det vore roligt om någon på damsidan kunde kommentera?

Fattar inte hur du tänker? Nu följer jag inte FWT något särskilt, men såg bild på pallen från senaste deltävlingen, såg ut som att de har skidor med 110-115 mm i midja. Enligt min mening precis lagom om man ska köra fort i varierande snö. Längden är ju svårare att avgöra vad de kör på, men antar att de väljer en längd de känner sig bekväma med. Är ju inte direkt bottenlöst puder på tävlingarna, så kan ju gå ner i längd.
Min teori om det ser ut som att de tappar kontrollen på skidorna är att de antingen har för styva skidor, eller en shape som inte passar deras åkstil. Kan det vara så att de blivit fast med "fel" sponsor och därför åker på mindre optimala skidor?

Men med tanke på att de är proffs, unga och åker minst dubbelt så många skiddagar per år som jag tycker jag de borde vara starka nog att hålla ordning på skidorna som krävs för sporten. De är alla säkert mycket starkare i benen än mig, men kanske några kilon lättare. Jag klarar att hålla ordning på 188 cm långa skidor med 114 mm under foten. 🤷‍♂️
Sen är det så klart lite annat att "ramla ner" för ett FWT face än att bara köra offpist i skräpsnö i Engelberg. 😅⛷️ En vinter hade Hedvig Wessel Engelberg som bas, såg ut som att hon hade koll på grejorna oavsett snö... Hon åkte på några hyffsat stora Head då.

Jo du har säkert rätt att en del fixar det men det är påfallande ofta som de verkar ha dålig kontroll på grejerna. Styvheten är avgörande och kanske är en större faktor. Något är det iaf om man jämför med herråkarna. Men där har man såklart större muskelmassa.

Inte för att jag kollar mycket FWT men tittar man tex på alpint så skulle jag säga problemet ligger i biologi snarare än material. En kvinna kan åka runt käppar i princip lika fort som män men dem har betydligt lägre styrka. Så vad händer? Betydligt mer skador på knän.

Gissar att FWT så är det nog samma problem men kanske ännu mer, dvs damerna är relativt duktiga men också relativt svaga??

Inte för att jag kollar mycket FWT men tittar man tex på alpint så skulle jag säga problemet ligger i biologi snarare än material. En kvinna kan åka runt käppar i princip lika fort som män men dem har betydligt lägre styrka. Så vad händer? Betydligt mer skador på knän.

Gissar att FWT så är det nog samma problem men kanske ännu mer, dvs damerna är relativt duktiga men också relativt svaga??
En kvinna kan inte åka runt käppar lika fort som en man, och det har just med fysiologi att göra...

Kvinner är normalt sämre än män också i teknik sporter.
Ja och? Jag har tävlat till FIS nivå, skillnaden är inte super stor, särskilt om man skulle rensa för tidsvinsten män gör första 20m iom att vi kan staka iväg betydligt hårdare. WC har emellan åt tävlat i exakt samma banor och där är det samma sak. Sedan är det ofta damernas fält tappar relativt mycket mot män för samma plats i resultatlistan.

Kvinnor genererar relativt höga krafter i förhållande till deras muskelmassa. Därav större risk för skador.

Den fysiska delen gör såklart sitt men jag tror damerna tränar lika mycket som männen och bör klara själva krafterna i sväng/drop. Därav min tes om att det är utrustningen som sätter begränsningarna. Samtidigt bör ju detta ha testats av utövarna, men ibland går image före klokskap.

Den fysiska delen gör såklart sitt men jag tror damerna tränar lika mycket som männen och bör klara själva krafterna i sväng/drop. Därav min tes om att det är utrustningen som sätter begränsningarna. Samtidigt bör ju detta ha testats av utövarna, men ibland går image före klokskap.
Hyvääpäivääkirvesvartta, säger vi i Finland, när vi börjar tala om en helt annan sak trädsskåparen menade. Hur är det möjligt, att kvinnor, med nån 23 cm lång fot, åker mycket väl med snowboards 24 cm midjebred. men killar, som har 28 cm fot, klagar, att någon 26 cm bred bräda är allt för bred och tråkig?

Tittade ni på dagens 50 km i Trondelag? Vem var bäst? Min kära Frida javisst? Och varför? Hon stod hela tiden allra bäst på skidorna! Läget var katastrofalt kass, bara potatismus hela vägen. I nedförsbackarna åkte kvinnorna i 60 km/h, och Frida var den enda som kunde hålla en smal åkposition. De andra vågade eller kunde inte, de spred benen och förlorade därmed många sekunder.

Frida är världens, eller hela universumets bästa skidåkare!

Tillbaka
Topp