G3 Empire Carbon 115

G3 Empire Carbon 115
Jo dom ligger nära till hands för årets handel av skidor. Står mellan dom och ett par Hojis. På dom ska nya Vipec bindningen sitta. Hojin är visserligen hela 600g tyngre per skida men vettefan om jag tror på paddeln fram på Empiren. Tyvärr lär det väl som vanligt inte gå att få testa varken av dom...
Sett nå pris på Empiren?

G3 Empire Carbon 115
LawndartGustav sa:
Down skis countdown 114, blizzard cochise och hendryx purple haze. Scott scrapper för mkt snö
Har du åkt på Down skidorna? 300gr tyngre/skida, men de ser sköna ut.

airman: Vad menar du med paddeln? Du har rätt tyvärr, de lär vara omöjliga att få provåka i sin rätta miljö. Jag har inte hittat något pris än men jag skulle tro att de blir rätt så dyra. runt 7-9000kr kanske?

Har du åkt på Hojin?

Senast ändrad:
G3 Empire Carbon 115
Ja "paddel" kanske är lite åt det överdrivna hållet och kanske mest en synvilla för den delen. Men kollar du på nosen uppifrån så får du en ganska rejäl "spets" mellan där skärningen slutar och nosen blir indragen. Av egen erfarenhet så brukar det kunna leda till lite lustiga egenskaper hos skidor som jag inte riktigt gillar. Men det är en högst personlig uppfattning och om så är fallet även på denna skida kan jag ju inte uttala mig eftersom jag inte åkt den.
Har för mig att G3 hade någon prov dag i Kittel förra säsongen men hade inte chansen att prova då alla par va försedda med techbindningar.

Jag köpte Hojin förövrigt. Och nej jag har inte provat den heller så det blir grisen i säcken.

G3 Empire Carbon 115
300g mer tror jag inte på...
Mina nya countdown 114 väger 1870g/skida o vikten på empire 115 står ju som 1650g och då lär det vara för den kortaste skidan... så changen att de väger lika eller att 190 faktiskt väger mer än mina är rätt stor tror jag ;)

men men, jag kan ha fel!
Hör ju till att det är ganska vanligt att företag anger vikten för den kortaste skidan...

Senast ändrad:
G3 Empire Carbon 115
LawndartGustav sa:
300g mer tror jag inte på...
Mina nya countdown 114 väger 1870g/skida o vikten på empire 115 står ju som 1650g och då lär det vara för den kortaste skidan... så changen att de väger lika eller att 190 faktiskt väger mer än mina är rätt stor tror jag ;)

men men, jag kan ha fel!
Hör ju till att det är ganska vanligt att företag anger vikten för den kortaste skidan...
3825g(1925g/skida) hittade jag att de vägde på downskis hemsida. http://www.downskis.com/skis/countdown-114
Jag jämförde det med vad som stod på g3s hemsida(1650g/skida). Vilka längder det gäller har jag ingen aning om.

Har du åkt på skidorna?

G3 Empire Carbon 115
airman sa:
Ja "paddel" kanske är lite åt det överdrivna hållet och kanske mest en synvilla för den delen. Men kollar du på nosen uppifrån så får du en ganska rejäl "spets" mellan där skärningen slutar och nosen blir indragen. Av egen erfarenhet så brukar det kunna leda till lite lustiga egenskaper hos skidor som jag inte riktigt gillar. Men det är en högst personlig uppfattning och om så är fallet även på denna skida kan jag ju inte uttala mig eftersom jag inte åkt den.
Har för mig att G3 hade någon prov dag i Kittel förra säsongen men hade inte chansen att prova då alla par va försedda med techbindningar.

Jag köpte Hojin förövrigt. Och nej jag har inte provat den heller så det blir grisen i säcken.
Kan du utveckla de här "lustiga egenskaperna". Jag har inte tänkt på det, och när du säger har faktiskt mina s7or lite samma form.

G3 Empire Carbon 115

@anthen1 Vad för åkning kommer du åka? är det din enda skida? Har åkt på tidigare versioner av CD2, inte denna.
Är inte den mest dämpade skidan men det har du nog räknat ut med tanke på vikten, formen på skidan är enligt mig ultimat helt enkelt =)

G3 Empire Carbon 115
LawndartGustav sa:
@anthen1 Vad för åkning kommer du åka? är det din enda skida? Har åkt på tidigare versioner av CD2, inte denna.
Är inte den mest dämpade skidan men det har du nog räknat ut med tanke på vikten, formen på skidan är enligt mig ultimat helt enkelt =)
Det blir mest toppturer, och lite liftburen offpist också. De kommer att vara mina enda offpistskidor, och jag vill ha en bra blandning av flyt, vikt och stabilitet.

G3 Empire Carbon 115
Låter ju som att de kan funka för det, bristen ligge rju i dämpning i lätta skidor men stabilitet har countdown, flyt har de, o låg vikt har de =)

G3 Empire Carbon 115
Intressant kombo mellan carbon och två metallager. Jag undrar hur dom har löst dämpningen iom den lätta vikten. Vi testade faktiskt titanal och carbon i kombo under utvecklingen av Opinion och dom var i det närmast helt oåkbart nervösa och med obefintligt grepp om man inte la till en relativt stor mängd gummi. Kolfiber blir fullständigt överspänstigt i vissa konfigurationer, men det finns mängder med olika vävar och egenskaper, så det går säkert att få till.

Jag tycker att rockerkurvan ser ut att vara den tydliga svaga punkten på den skidan. Det är ju rena S7-plogen, dvs man kommer inte att kunna driva den tippen med neutral vikt i bra snö utan att det kommer att bromsa rejält. Iofs har den en obruten full rockerlinje in under foten, vilket gör att tippen i nästan alla fall kommer att ligga över snöytan. Det blir lite av den klassiska Hellbent-hovringen förmodligen. Ett hybridspann med den främre rockerkurvan hade inte varit bra. Sen gillar jag inte heller skidor som har den typen av hög slutpunkt på railrockern heller. Lägg den på kant i lite tyngre lössnö eller eftermiddagssolad snö så kommer ytterskidan att släpa och vara svår att få med sig när kraften för att kasta upp en snöpelare fem meter bakom dig tas från din rörelse framåt.

Senast ändrad:
G3 Empire Carbon 115
SiSt sa:
@mno, har du et bilde av rockeren? Illustrasjonen på g3 sin side tror jeg er kraftig overdrevet.
Nej, jag tittade på bilden på hemsidan helt okritiskt. Så här med lite mer upplysta ögon kan jag ju hålla med om att det förmodligen inte ser ut så i verkligheten. Då tar jag tillbaka ovanstående! Det är ju ytterst underligt dock att dom lägger in en sån kurva, iom att det garanterat gör att betydligt färre blir sugna på skidan...

G3 Empire Carbon 115
Det där med grafiska representationer av rockerkurvor har jag aldrig fattat, så sjukt korkat. Tycker att alla tillverkare borde tillhandahålla en skalenlig bild på skidorna rockerkurvor lika självklart som att de ger oss bilder fån skidans "ovansida".

G3 Empire Carbon 115
MnO sa:
Du verkar kunna din sak. Jag håller med dig på den kraftiga tailrockern. Jag åker i dagsläget på s7or och trivs hyffsat med dom, förutom att de är för mjuka och för tunga. Har du några alternativ på skidor jag kan välja bland? Som jag skrev tidigare är det flyt, vikt och stabilitet jag är ute efter.

G3 Empire Carbon 115
Kan uppdatera och säga att jag köpte ett par Hoji 187. Har inte provat dem så det får bli som det blir. Bindningarna blev ett par G3 ION. De såg väldigt bra ut. Tyckte att Empire Carbon var för dyr, tyvärr. Hoppas detta blir bra.

G3 Empire Carbon 115
Hej,

Hamnade på denna tråd av en händelse....
Har ett par Downskis 7 med dynafit. Fritt valt,någon åsikt om mest flyt per kilo skida?
Har även ett par zag med dynafit (100mm under fot) för kompletterande förhållanden.

G3 Empire Carbon 115
Lättaste skidan du kan hitta nu (sett till gram/yta) är La Sportiva Vapor Nano, 180 cm med 103 mm i midjan och 1200 g :)

Recension: Wildsnow

la-sportiva-vapor-nano-skis-2015.png

Senast ändrad:
G3 Empire Carbon 115
Om vi tittar på lätta skidor skulle jag välja Black Diamond Carbon Convert som i 180cm och 105mm midja verkar ligga på 1450g/skida. Helt enkelt för att de verkar vara mer hållbara och funka bättre allround. Hade jag däremot bara turat mjuk snö (typ bott i Kanada) hade jag kanske kikat på Nanon, men vikten är imponerande. Oavsett vilken så kan man ju ha en lättare skida som komplement till andra skidor =) Det handlar mest om hur många skidor man kan äga och ha tid att använda....

Senast ändrad:
G3 Empire Carbon 115
^^ Haha ja verkligen, ska hinna åka på allt...

Convert verkar najs och är klart mer prisvärd! Frågan är bara om den är lite "mellanmjölk", inte riiiktigt lätt och inte tillräckligt tung för att gå bra utför? Rätt mkt av en pudertur skida och inte så allround..

Annars kanske ett par K2 Coomback 104, känns rätt allround med en lagom vikt som går bra uppför och nerför. Lite spann och inte alltför lång radie, så att kantgreppen är bra uppför på skrå.

G3 Empire Carbon 115
Blide sa:
^^ Haha ja verkligen, ska hinna åka på allt...

Convert verkar najs och är klart mer prisvärd! Frågan är bara om den är lite "mellanmjölk", inte riiiktigt lätt och inte tillräckligt tung för att gå bra utför? Rätt mkt av en pudertur skida och inte så allround..

Annars kanske ett par K2 Coomback 104, känns rätt allround med en lagom vikt som går bra uppför och nerför. Lite spann och inte alltför lång radie, så att kantgreppen är bra uppför på skrå.
Har du läst recensionerna på convert? de flesta är rätt nöjda men alla lätta skidor är ju sådär i hård ojämn terräng. Enda anledningen till att jag skulle säga att Coomback skulle vara mer allround är vikten o de har fått ner den 300g sen första varianten iaf så finns nog en del kompromisser där oxå...
BD har gjort lätta skidor i många år och både du och jag har väl ägt ett par om jag minns rätt. Jag kan då inte klaga på kvalité där iaf. Sen gör ju BD grejor som ska hålla också, är ju lite av deras motto, även om dessa lätta skidor förmodligen inte håller som ett par Cochise eller ett par project 110 för att nåmna några motsatser ;)

G3 Empire Carbon 115
Jo har läst en del om den och verkar rätt väl mottagen, lite tveksam till isgreppet både uppför och nerför dock?

Debatterar med mig själv om jag ska ha något i 1800-1900 gram igen, som går lite bättre nerför, och något riktigt lätt på 1200 gram som komplement eller en riktigt bra utförsskida på 2000-2200 g med typ 25-28 m radie och lite spann och en på ca 1400 g med spann, tajt skärning och lite tiprocker.

Meeen sen ska jag ju hinna åka på alla dessa skidor också, eller?

G3 Empire Carbon 115
Blide sa:
Jo har läst en del om den och verkar rätt väl mottagen, lite tveksam till isgreppet både uppför och nerför dock?
Vad menar du?

Blide sa:
Debatterar med mig själv om jag ska ha något i 1800-1900 gram igen, som går lite bättre nerför, och något riktigt lätt på 1200 gram som komplement eller en riktigt bra utförsskida på 2000-2200 g med typ 25-28 m radie och lite spann och en på ca 1400 g med spann, tajt skärning och lite tiprocker.

Meeen sen ska jag ju hinna åka på alla dessa skidor också, eller?
Stort problem det där ;) har ett par Countdown 114 iår o de väger 1870g, ett par 190 Scrapper (har några fler oxå men det e väl alpskidorna tänker jag)
Samma problem med pjäxor, köra Maestrale/Vulcan/Mercury eller ha tlt6 och en som tål hårdare åkning...
Kan då inte riktigt bestämma mig men vet att jag gärna hade haft ett par tlt6 i Sverige iaf.
Blir fan galet på sånt här... Har flera ggr trott att jag hittat skidan som gör att jag inte vill ha flera olika men tyvärr så har de aldrig nått hela vägen fram.

Hinna åka på skidorna kan ju vara bra ja!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp