Skidlängd extrem project 100 carbon

kronski

Medlem
Jag ska införskaffa mig ett par Project 100 Carbon men efter massor med timmar här på forumet velar jag fortfarande över längden på dessa (179 eller 186).

Personliga egenskaper:
Väger in på ynka 59kg, är 180cm lång och anser mig ha varken otränade eller vältränade ben (någonstans mitt emellan :)).

Åk-egenskaper och användningområde:
Anser mig själv vara en avancerad åkare och har kört ca 15-20 skiddagar per år de senaste 20 åren. Kommer ge mig ut i offpisten så fort tillfälle ges men om jag ska vara realistisk så kommer jag nog spendera ca 80% av min tid i pisten. Kommer köra lite snökite och topptur också men det blir troligtvis bara ett par dagar per år. I pisten gillar jag relativt korta carvingsvängar så en kort svängradie har stått högt upp på önskelistan när jag testat/letat skidor.

Vad som talar för 179cm:
- Freerides längdguide
- Aningen kortare svängradie (Enbart 0.5m kortare men jag misstänker att den kortare skidan är lite "enklare" att pressa ner till en kort radie än vad den längre skidan är)
- Lite lägre vikt för topptur
- Smidigare i skogsåkning

Vad som talar för 186cm:
- De flesta på detta forum verkar vara överens om att man ska köra på lite längre skidor när det kommer till "allround"-skidor.
- Bättre flyt i offpisten (men jag väger som sagt bara 59kg utan utrustning)
- Något mer??

Vad säger ni borde jag satsa på 179 eller 186? är det bara i offpisten som 186 kommer vara bättre eller finns det några fördelar med en längre skida i pisten? (hur påverkas isgreppet av skidans längd?)

Har tyvärr inte lyckats hitta dessa skidor på test men har kört både 179 och 186 i den "vanliga" project 100 (ej Carbon) i pist. Av dessa föredrog jag 179cm men tror det kan ha berott en del på att jag inte hade vikten/benstyrkan för att pressa den skidan under en längre period (efter ca 100 riktigt roliga fallhöjdsmeter blev svängradien längre och längre om jag inte stannade och vilade). Min förhoppning är att jag kommer kunna hantera den mjukare "carbon"-varianten lite bättre och därav tänker jag mig att 186 skulle kunna vara aktuell ändå.

Stort tack på förhand!

Med tanke på din begränsade vikt tycker jag att 179cm är förstahandsvalet. Och att du har testat 179 mot 186 och där trivts bäst på 179 i den vanliga P100:an talar dessutom sitt tydliga språk. Även om Carbonvarianten är mindre biffig och såklart lättare är det ändå mycket av original-P100 som återfinns i den i aspekten balans och kraftinlagringsbeteende. Jag är själv lika lång som du, men väger 78kg och jag tycker att 186:an känns helt perfekt, men även 179 fungerar bra, speciellt i pist. 194:an känns för mig för lång. Visst kommer 186:an att gå bättre i många typer av offpist, men samtidigt kommer du med största sannolikhet ha svårt att riktigt få med dig skidan i lite trängre lägen. 186:an är inte byggd för att fungera för en 59 kg:s åkare, utan snarare är målbilden 70-85kg uppskattningsvis. Carbonvarianten är förvisso lättare, men det är ändå samma målgrupp. Jag röstar på 179cm.

Senast ändrad:
Stort tack MnO för ett mycket välmotiverat svar! Efter din input så känns det helt rätt att köra på 179 :)

Tack för svaret MedlemJapanen!

Jag har lite dålig koll på hur bindningsmonteringen påverkar åkegenskaperna, skulle en +3 montering göra den mer "lättkörd" i pist och därmed göra 186:an bättre?

Försökte faktiskt beställa en P100 Carbon 179 idag men fick det sura beskedet att den är slutsåld och den ska tydligen inte göras i fler exemplar heller... (varför detta??)

Så nu är jag tillbaka på ruta 1 och måste hitta passande skida och givetvis sneglar jag direkt på Project Opinion. Jag har dock bara testat denna (186cm) i typ 30 min på mjukt underlag och tyckte då att den var bra. Dock är min uppfattning att det är mer en "offpistskida" och jag gissar att jag inte alls får samma fantasiska "isgrepp" som jag fick uppleva med P100?

Om jag skulle köra Opinion istället, skulle den längre rockern motivera att gå upp på 186 eller är det fortfarande 179 som gäller?

Tack på förhand!

+3 kanske är lite att ta i, men att köra +1,5 eller +2 låter helt vettigt tycker jag. Att flytta fram bindningen på skidan ger dig en smidigare skida som blir mer lättsvängd och mer samma karaktär som den kortare skidan. Att du kommer längre fram på skidan gör att du får fram tyngdpunkten utan att behöva köra med särskilt mycket plöstryck och därmed en mer lättstyrd nos. Jag är också en lättviktare som du på strax under 70kg tycker project 100 serien funkar sjukt bra lite frammonterat, har kört både p100 carbon och vanliga p100 (i 179, 186 och även carbon i 193. Inga konstigheter) på allt mellan rek. och +2,5 och föredrar absolut att stå fram en bit.

Opinion 98 är som du säger mer en puderskida. Den är riktigt lekfull och smidig i mjuk snö men du får inte alls samma isgrepp som du har i p100. Med rocker och indragen skärning får du helt enkelt mindre effektiv stålkant att sätta i isen.

Jag tycker du sa köra på project 100 i 186 och montera den +2cm från rek. Den kommer kännas som 179 men du får mer stabilitet och flyt när du behöver det. Förbannat fina skidor som har precis de egenskaper du efterfrågar. Är du riktigt nojig så sätter du en schizo-bindning på så du kan flytta fram och tillbaka, men då får du ju prioritera bort om du hade tänkt sätta en turbindning på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp