gå upp till Åretoppen

Officerider

Ny medlem
gå upp till Åretoppen
Hej!
Fråga:
Komma upp till toppen på Åre, om man tar nya VM 8:an upp, och sedan går upp till toppen, hur lång tid skulle denna promenad ta?
Observera att det inte blir bestigning med turutrustning, utan en vanlig "gå upp för berget i pjäxor och halka" promenad.
Alla i gruppen har bra kondition,och vana av "gå upp för berget i pjäxor och halka" promenader.
Jag vet, jag vet det går så mycket smidigare med stighudar osv.
Men, men nu har inte alla i denna grupp stighudar osv, och nån åker snowboard osv.
Spade, lavinutrustning=det har vi alla, så klart

gå upp till Åretoppen
Om du åker upp med nya VM8an så har du kommit knapt halvvägs upp, varför inte ta kabin eller
gondolen? Därifrån har du ca 30 minuter upp till toppstugan.

Ett tips är att ni hyr skidor med randoneé binding och hudar alt. Alpine trekker och hudar, snöskor till
dom som åker bräda. Allt det kan du hyra hos http://www.areaventyr.se

//Micke

Senast ändrad:
gå upp till Åretoppen
Randoneébindningar, trekkers, hudar och snöskor för en 30 minuters hike?! Vart är världen på väg? Om hike'n är kortare än 1 timme så knalla i pjäxorna och med skidorna på axeln, alt. på ryggsäcken.

Senast ändrad:
gå upp till Åretoppen
Härregud. Jag tror fan jag gått den där sträckan 1 miljon gånger. Från toppstationen tar det inget längre en 25 minuters gång i lagom tempo.
Det finns möjligheter att tolka efter skoter och bandvagn men det är för trött folk och dessutom kostar det en slant. Däremot är det ju tacksamt eftersom det blir som "pistat" hela vägen upp.

PÖÖS

gå upp till Åretoppen
Hörrni! Kolla vad madskii frågar efter! Han vill inte veta var man hyr hudar eller hur lång tid det tar att gå från gondolen t toppen....

Madskii: Jag antar att du tänker göra en tur t toppen innan högzon öppnat?

Skulle tro att det tar er cirka en timme att ta er från VM8:ans toppstation till gondolens toppstation. VM8:an landar på 840 metersnivån och då är det cirka 420 höjdmeter till gondolens topp (1260 möh). Därifrån ytterligare cirka 160 höjdmeter till den egentliga toppen (1420 möh). Totalt att klättra: 580 höjdmeter.

Så totaltid borde hamna runt 70 minuter - 1,5 timme beroende på kondition, pauser osv.

Ha det /H

gå upp till Åretoppen
Förlåt, jag var inte tillräckligt tydlig.Jag kommer befinna mig i Åre under December, då Kabin och Gondolen är stängd.Så med andra ord vill jag gå upp för Störtloppet, och sen åka ner.Så, hur lång tid skulle det ta att gå upp för Störtloppet?
(Om orken finns kvar vill man ju promenera upp till Toppstugan, men då får man ta och lägga till ca 30min, enligt tidigare svar.)

gå upp till Åretoppen
Dåså, säg 45 minuter till en timme från olympiaplatån t gondolens topp.

Visdomsord: "Det är lätt värt att knalla 15 minuter per sväng"

/H

gå upp till Åretoppen
Nu ringer det också en klocka i mitt lilla huvud..
Jag ber om ursäkt, jag har bara väldigt tråkigt på mitt jobb nu och drömde mig bort tillbaka till Åre säsongen och skutans fina baksida i mars typ. Det var dit jag trodde ni var på väg.
Då håller jag ist med Flygare!

gå upp till Åretoppen
nee de tar max 20-25min om man tar gondolen upp.
men om man ska gå ända från vm 8:an kan de nog ta upp till 45min.

ta gondolen upp istället för att gå från vm 8:an

gå upp till Åretoppen
Är du rapp fixar du det under 45 min. Men det beror ju på om någon skoter/pistmaskin kört innan, då kan det vara lite lättare om det blivit packat så du slipper plumsa upp, eller så kanske du får isvandra om det är för hårt packat ;)

gå upp till Åretoppen
Hmm, har för mig att jag gjorde den turen förra vintern. Gick iofs från toppen av hummeln så den blir ju lite kortare. Jag gick med skidor på ryggen och i pjäxorna, var väl den som bromsade gruppen mest. De andra hade snowboard med snöskor och telis med hudar.

Detta var inna kabinen öppnat för säsongen, gondolen hade vart öppen tidigare men inte för dagen. Från Hummeln upp var det ju spårat i trappan och sen var det bara knata i pistmaskinspåren upp för tusenmetarn. Tog lite paus utanför kabinhuset och käka. Traska upp i spåren från de som gått tidigare, inga pistmaskinsspår då inte ;)
Åkte sen ner mot ravinerna och drog oss till västra, sen knata vi upp till VM6an från botten av ravinen för att slippa susabäcken.

Totalt från dalen till dalen tror jag det tog 3 timmar. Lite lagom.

Då ska det skyllas på min usla kondition och ovana att knata så långa sträckor i pjäxorna ;)

God tur!

gå upp till Åretoppen
Dagsfärska förhållanden på skutan.

061115_vastra_ravin.gif

http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=22

Senast ändrad:
gå upp till Åretoppen
Njutbar turistfart uppför i alpterräng om man ska gå långt (flera timmar) är ca 300 lodmeter per timme. Eller 1000 m på 3 timmar, inkl drickpauser i ospårad terräng. Med hudar alltså. Kortare sträckor säg 400 lodmeter i timman.
Att gå på fötterna i hala pjuck i ospårat kan i princip ta hur lång tid som helst.
Keep on valking.

Senast ändrad:
gå upp till Åretoppen
davidpavid sa:
Lyssna på Joye, gå från humeln. Vart kommer ni åka ner?
har du förslag på vart vi skall åka ner, med tanke på att detta kanske sker nästa helg.
det är ju inte direkt så jättesnöigt om man säger så......Det kanske inte ens går att åka där uppe nu.

gå upp till Åretoppen
gå så länge det lutar uppför, sätt ena foten framför den andra och tar det för lång tid så tar du fler steg oftare och snabbare.
Jag skulle likan att gå från VM 8 och ÅRETOPPEN. som att gå mellan sergelstorg och stureplan. Det gör man inte man tar taxi.

gå upp till Åretoppen
Jolley_Roger sa:
Jag har sprungit upp till toppen från torget på sommaren... Tog ca 17 minuter! Sikta på de!
Bullshit. Mathias Fredrikssons rekord är 39 minuter..från torget till toppstugan...tror knappast din syreupptagning är i samma kvarter som hans..
(längdskidåkaren MF från Ö-sund, inte fotografen..hehe)

Senast ändrad:
gå upp till Åretoppen
Vänta är inte de offpist???

De är ju farligt, du måste gå in på Årelavincenter.se innan du ger dig upp!

Tänk på att de är otroligt farligt att visstas där uppe i dessa förhållander...

Skantz...De är ju klart man tar Taxi! För vem fan tycker om att åka komunalt???

Tillbaka
Topp