Gå kortare turer med "traditionell utrustning "?

Hej,

Hur gör ni som knatar kortare sträckor med stighudar för att få lite gott orört puder och slippa liftköer?
Har ni pjäxor med gåläge och shift/tech bindningar eller går ni med " vanlig traditionell " utrustning? Går det ens och gå med vanliga pjäxor?

Jag har ett par qst106 som jag har super nöjd med och jag funderar på att byta ut bindningarna och pjäxor för att kunna gå med dom. Men snåltarmen slår till lite också dels för jag är så jävla nöjd med mina nuvarande pjäxor och sen för det är så korta sträckor jag går. Fattar om man går längre sträckor att det krävs, där är jag inte än:)

Berätta gärna era tankar och tips?

Tack på förhand

God åkning

//Dennis

felixiko

Medlem
Det går utmärkt att gå med alpin utrustning kortare sträckor, framför allt om det är mest uppför. Största vinsten med gåläge har man då det är platt, så man kan sträcka fram benet och ta längre kliv.

Mina första två tur-säsonger gick jag uteslutande med ett par Nordica GPX 110, som väger närmare 2.5 kg per pjäxa, ett par tunga Salomon Q115, och rambindningar. Jag gick 50-100 turer på den setupen innan jag köpte mig ett par pjäxor med gåläge (i snitt kanske 300 höjdmeter, men upp till runt 1000 i långsamt tempo). Säsongen därpå köpte jag ett par lättare skidor med Dynafitbindning. Det gör det mycket lättare, men det är ändå jobbigt att klättra upp för berg. Om jag ska försöka jämföra hur mycket lättare det är, så tror jag inte att jag skulle kunna dubbla antalet höjdmeter per timme, från alpinpjäxor och rambindningar, men kanske nära. På en lång anmarsch däremot, så är det en väldig fördel med rörligare pjäxor.

När man väl ska åka ned så är det rätt kul att ha betongstabil utrustning, tycker jag. Framför allt tycker jag att lätta bindningar och skidor drar ned på hur stabil utrustningen känns, medan jag inte upplever att mina turbara pjux (Salomon MTN S/LAB) har en särskilt stor negativ påverkan på åkupplevelsen jämfört med alpinpjäxorna. Jag har inte provat Shift eller Duke PT, de kan nog vara jämförbara med alpinbindningar i stabilitet.

Hawk100

Aktiv medlem
Håller med föregående svar.
Köp ett par begagnade rambindningar + hudar (bör gå att få tag på för 2-3000kr totalt) och släng på dem på dina QST. Kommer funka utmärkt för kortare turer och även någon enstaka lite längre tur ibland. Börjar du sedan känna att du vill gå långa turer och flera dagar i sträck så kan det vara läge att titta på att köpa lättare prylar. Och då kan du kanske t.o.m. sälja rambindningen o hudarna för någon tusenlapp eller två…

dr_cosmo

Aktiv medlem
Knatat många år med rambindning och alpinpjäxor.
Har fortfarande rambindning på något par skidor och de fungerar fortfarande utmärkt.

Som de andra redan sagt, börja med en rambindning och ett par hudar, ju mer du turar ju mer vet du vad du vill ha ut av din utrustning.

//R

Emilk

Medlem
Det går såklart utmärkt men det är MYCKET roligare/bekvämare med en allroundsetup typ Shift + Tecnica Cochise eller liknande hybrid. Hybridalternativen är med marginal tillräckligt stabila för alla amatörer så länge du åker offpist och inte hård pist med hårda pistlagg.

Har du råd - köp och köp.

Det går utmärkt att gå med alpin utrustning kortare sträckor, framför allt om det är mest uppför. Största vinsten med gåläge har man då det är platt, så man kan sträcka fram benet och ta längre kliv.

Mina första två tur-säsonger gick jag uteslutande med ett par Nordica GPX 110, som väger närmare 2.5 kg per pjäxa, ett par tunga Salomon Q115, och rambindningar. Jag gick 50-100 turer på den setupen innan jag köpte mig ett par pjäxor med gåläge (i snitt kanske 300 höjdmeter, men upp till runt 1000 i långsamt tempo). Säsongen därpå köpte jag ett par lättare skidor med Dynafitbindning. Det gör det mycket lättare, men det är ändå jobbigt att klättra upp för berg. Om jag ska försöka jämföra hur mycket lättare det är, så tror jag inte att jag skulle kunna dubbla antalet höjdmeter per timme, från alpinpjäxor och rambindningar, men kanske nära. På en lång anmarsch däremot, så är det en väldig fördel med rörligare pjäxor.

När man väl ska åka ned så är det rätt kul att ha betongstabil utrustning, tycker jag. Framför allt tycker jag att lätta bindningar och skidor drar ned på hur stabil utrustningen känns, medan jag inte upplever att mina turbara pjux (Salomon MTN S/LAB) har en särskilt stor negativ påverkan på åkupplevelsen jämfört med alpinpjäxorna. Jag har inte provat Shift eller Duke PT, de kan nog vara jämförbara med alpinbindningar i stabilitet.
Det går såklart utmärkt men det är MYCKET roligare/bekvämare med en allroundsetup typ Shift + Tecnica Cochise eller liknande hybrid. Hybridalternativen är med marginal tillräckligt stabila för alla amatörer så länge du åker offpist och inte hård pist med hårda pistlagg.

Har du råd - köp och köp.
Stort tack för alla goa svar!

Det jag kan läsa mig till är att folk upplever att man tappar åkegenskaper med tech/shift eller ram? Men så länge jag inte kör hård pist borde jag inte uppleva någon skillnad?

dr_cosmo

Aktiv medlem
Stort tack för alla goa svar!

Det jag kan läsa mig till är att folk upplever att man tappar åkegenskaper med tech/shift eller ram? Men så länge jag inte kör hård pist borde jag inte uppleva någon skillnad?
Jag tycker att shift har bra åkegenskaper, spöar både rambindningar och tech enligt mig.

//R

Knatat många år med rambindning och alpinpjäxor.
Har fortfarande rambindning på något par skidor och de fungerar fortfarande utmärkt.

Som de andra redan sagt, börja med en rambindning och ett par hudar, ju mer du turar ju mer vet du vad du vill ha ut av din utrustning.

//R
Perfekt, det får nog bli så nu till en början och se om jag fastnar! Tack!

Hade vanliga pjäxor och ram bindningar i 100+ turer, dags och kortare turer. Funkade utan problem som många sagt.
Men ett tips är att inte spänna övre delen av pjäxan så hårt, nästan inte alls. Då får man lite mer flex i stegen. Du får ju känna dig fram vad som funkar för dig utan att få skavsår.

skalt

Medlem
Jag tycker att det är på sin plats nämna att ditt åksällskap också spelar roll. Om du är ute med ett gäng med Dynafitgrejer, 62 i midja och fartdräkt kan det kännas trist att man alltid är den som hamnar efter.

Men om dom du kör med har liknande grejer som du så går utmärkt med lite tyngre grejer tycker jag.

Jag tycker att det är på sin plats nämna att ditt åksällskap också spelar roll. Om du är ute med ett gäng med Dynafitgrejer, 62 i midja och fartdräkt kan det kännas trist att man alltid är den som hamnar efter.

Men om dom du kör med har liknande grejer som du så går utmärkt med lite tyngre grejer tycker jag.
Född steget efter ;)

Tack för bra tanke, mest tanken att jag och sambon ska knata lite till en början men fastnar man blir det säkerligen med andra också.

Gone skiing

Ny medlem
Ett alternativ till rambindning och att köpa nya turpjäxor är att modifiera dina nuvarande alpinpjäxor med tech-inserts fram. De blir då kompatibla med hybridbindningar som Shift, Duke PT och Cast.
Görs på Pjäxgaraget i Åre för 2250kr vilket ju är betydligt mindre än nya pjäxor.
Nackdelen är att du inte får något gåläge på pjäxorna vilket ger ett kortare steg på de flacka anmarscherna, pjäxorna funkar heller ej till rena tech bindningar då tech inserts saknas i häl.
Fördelen är att du får behålla dina alpinpjäxor som du redan är nöjd med utan att behöva dras med rambindning.

Pillard

Aktiv medlem
Ett alternativ till rambindning och att köpa nya turpjäxor är att modifiera dina nuvarande alpinpjäxor med tech-inserts fram. De blir då kompatibla med hybridbindningar som Shift, Duke PT och Cast.
Görs på Pjäxgaraget i Åre för 2250kr vilket ju är betydligt mindre än nya pjäxor.
Nackdelen är att du inte får något gåläge på pjäxorna vilket ger ett kortare steg på de flacka anmarscherna, pjäxorna funkar heller ej till rena tech bindningar då tech inserts saknas i häl.
Fördelen är att du får behålla dina alpinpjäxor som du redan är nöjd med utan att behöva dras med rambindning.
Om man behöver betala 2250:- för den funktionen vågar jag hävda att det är enormt oprisvärt. Då ska du ha enormt problematiska fötter för att det ska vara rimligt i relation till att bara köpa ett par med inserts och gåläge. Det finns ju ofta erbjudanden osv

Gone skiing

Ny medlem
Om man behöver betala 2250:- för den funktionen vågar jag hävda att det är enormt oprisvärt. Då ska du ha enormt problematiska fötter för att det ska vara rimligt i relation till att bara köpa ett par med inserts och gåläge. Det finns ju ofta erbjudanden osv
Själv har jag betalt drygt det dubbla för mina turpjäxor trots rea och då väljer jag ändå mina gamla alpinpjäxor framför turpjäxorna då jag inte ska tura. Jag hade alltså kunnat spara nästan 3000kr. Vilket alternativ som är prisvärdast avgörs av hur sakerna används.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Själv har jag betalt det dubbla för mina turpjäxor trots rea och då väljer jag ändå mina gamla alpinpjäxor framför turpjäxorna då jag inte ska tura.
Oj! Ja alla är vi olika. Mina turpjäxor är också de bästa pjäxorna jag haft alla kategorier. Men om man inte vill ta steget till turpjäxor så hade iaf jag nöjt mig med rambindning.

fredw

Aktiv medlem
Vad spelar sällskapets midjemått för roll? Är du kanske sån där kroppsnegativ? ;)

Spännande! Är det något du testat själv, tänker på resultatet. Håller det bra? Det hade ju varit det mest optimala och dessutom en anledning till att behöva åka till Åre en gång till den här vintern 😂

Tack för tipset 🙏🏻

Oj! Ja alla är vi olika. Mina turpjäxor är också de bästa pjäxorna jag haft alla kategorier. Men om man inte vill ta steget till turpjäxor så hade iaf jag nöjt mig med rambindning.
Rambindning är uteslutande för mig, har visserligen aldrig testat själv men som många skriver och när jag frågat runt försvinner en del av åkegenskaperna och känslan då man kommer upp på skidan.

Invändningar någon kanske?

Hawk100

Aktiv medlem
Shit vilka känsliga åkare som härjar här. Har två par av samma (likadan) skida, ett par med Guardian (rambindning) och ett par vanlig alpinbindning. Inte faan känner jag någon skillnad när jag åker utför på dem eller att åkegensksperna blir sämre! (Undantaget rambindningen Fritchi Diamir som inte är vridstyv!)
Sen är ju rambindningen tyngre uppför än när jag går på ett par skidor som tex har Fritchi Tecton…
Men det är uppför som sagt!!

Ska du gå ofta o långt uppför ? Köp tech/Shift/PT.
Ska du gå uppför några gånger på en säsong och bara typ en timme eller kortare. Köp en beg rambindning, behåll vanliga pjäxorna och lägg pengarna du sparar på att åka mer skidor, stanna längre i Alperna, bjuda polarna på afterski-öl, köpa ABS-rygga, hyra guide några dagar, köpa kort på gymmet för nästa försäsongsträning, sommarskidåkning i Norge eller vad faan som helst……

Senast ändrad:

gubbfan

Aktiv medlem
Shit vilka känsliga åkare som härjar här. Har samma (likadan) skida med Guardian (rambindning) och en vanlig alpinbindning. Inte faan känner jag någon skillnad när jag åker utför på dem eller att pkegensksperna blir sämre! (Undantaget Fritchi Diamir som inte är vridstyv!)
Sen är ju rambindningen tyngre uppför än när jag går på ett par skidor som tex har Fritchi Tecton…
Men det är uppför som sagt!!

Ska du gå ofta o långt uppför ? Köp tech/Shift/PT.
Ska du gå uppför några gånger på en säsong och bara typ en timme eller kortare. Köp en beg rambindning, behåll vanliga pjäxorna och lägg pengarna du sparar på att åka mer skidor, stanna längre i Alperna, bjuda polarna på afterski-öl, köpa ABS-rygga, hyra guide några dagar, kort på gymmet för nästa försäsongsträning, sommarskidåkning i Norge eller vad faan som helst……
Håller helt med. Åk mer skidor snacka mindre.

herrgard

Aktiv medlem
Skidan blir ju lite styvare under foten med rambindning, men det är nog ytterst sällan man märker av det. Stå högre upp är väl en smaksak. Raceskidor har ju en platta under bindningen för att bli mer lika en freerideskida med rambindning :P

Sen är rambindning ca tio gånger skönare än tech i en isig pist.

Bayd99

Medlem
Jag hade en salomon guardian rambindningar förut på mina Fischer ranger 90ti. Jag var till början inte alls så nöjd med skidorna då de var otroligt styva (inte den mjukaste skidan från början) upplevde även att svängradien var väldigt lång för skidans påstådda 19 meter. efter två veckors hårdkörning så pajade höjdjusteringen i båda tådelarna och började glappa vartannat åka trots nya åtdragningar. Reklamerade dessa och bytte då upp mig till pivot 15. Skillnaden i åkkänsla är dag och natt! Skidan har nu vad som känns som halva svängradien jämfört med innan (går nu att göra mer sl liknade svängar med bra kanställning jämfört med vida gs-svängar innan) och mycket bättre isgrepp för att inte tala om lekfullheten och åkglädjen. Detta är min kommentar om rambindningar :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp