enslow sa:
Åker nuförtiden mest i ramundberget och hamra ca 90% pist och 10% liftburen offpist.
Åker på Extrem PT från 2012 och är mycket
nöjd.
Har åkt mycket i Åre mellan mitten av 70 talet till slutet av 80 talet.
Då var det inte frågan om bredlagg lös häl och skalplagg direkt.
Vad jag har förstått nu är skidor med spann eller inte.
Om man väljer med spann hur breda skidor finns då?
Om man väljer vad jag kallar slalomskidor med hudar glider det då något så man kan diagonalåka eller måste man ta lös hudarna varje gång det blir platt och skejta.
Jag förstår att man måste prova ut pjäxorna men är plast eller läder bäst.
Tack för alla tips förstår även att man vill hålla nere vikten så mycket som möjligt.
// Enslow
Efter att ha läst tråden var det det intrycket jag fick, har jag förstått det rätt om det du söker är något åt hållet ett par typ madshus/åsnes traditionella skidor, men du vill inte behöva åka telemark utförs för de gånger det är aktuellt med topptur under turerna, och även kanske ha en skida som är lite roligare vid utförsåkningen?
Om så är fallet så skippa direkt alla tips du fått ovan utom Fred-o, men det verkar du redan ha koll på att du skulle göra

Det finns några vägar att gå.
Du skulle kunna skaffa ett par madshus eller dylikt med stålkant, äta upp stoltheten och köra med löshäl. Detta kommer ge överlägset bäst plattursegenskaper, det är ju det grejerna är gjorda för. Vill du experimentera skulle det kanske gå att köra ett par klassiska turskidor med en lättviktsbindning på, men här är jag lite för oerfaren för att egentligen ha någon input. Kanske
@xviggenx har något att tillägga här?
På den mer utförsorienterade delen av kakan kan jag direkt konstatera att om du ska köra en bindning med fast häl är det galenskap att köra med en läderpjäxa, gå på en plast. De moderna plastpjäxorna som finns är så pass lätta och rörliga att du inte förlorar katastrofalt mycket på det egentligen, speciellt om du, som jag misstänker är fallet, inte behöver något karatestyvt på vägen ner. Kika t ex på atomic backland, scarpa f1, dynafit tlt eller dylika modeller. Väger dryga kilot och har rotation på 60 grader och uppåt.
Sen är det ju det här med hudar. Att gå på lång plattur med heltäckande hudar à gå upp på fjäll är ganska mastigt, speciellt i det långa loppet, även om mohair och racehudar är både lätta och har förvånansvärt bra glid. Vill du slippa hudar utom om du ska gå när det är väldigt brant finns det skidor med fiskfjällsmönster på undersidan. Det ger lite sämre glid jämfört med ett rent belag, men det glider också otroligt mycket bättre än hudar. Jag vet att t ex Voilé tillverkar några av sina modeller med sådant mönster, men jag vet inte hur lätt det är att få tag på. Det är förmodligen ditt best bet för en utförsorienterad skida som går att köra med turteknik utan att behöva hudar, och därmed få bra glid nerför. En annan sak du kan kolla på är att använda ett par så kallade kickerskins. Det är ett par väldigt smala hudar, som bara täcker precis mitt under skidan, aldrig hela vägen bak och det finns inte alltid heller fästen för fronten (det finns istället olika typer av "mittfästen". Där är tanken att bara gen liten bit grepp, men istället ge dess bättre glid.
Vad gäller bindningar med fasthäl finns det idag extremt lätt sådana, den lättaste som jag känner till som går att få tag på väger ~50 gram per fot. Jag tycker inte du på något sett behöver en biffig bindning, försök istället hitta en bindning som väger så lite som möjligt till ett pris du tycker är rimligt att ge. Håll dig till tech-bindningar, att gå på den typen av turer du är ute efter med rambindning är galenskap.
Hoppas det gav lite klarhet, bara fråga vidare om det är något mer du undrar över!