Snabb Hjälp montera bindning! tur/telemarksskidor

• Trådstartare Trådstartare panzerfaust
  • Start datum Start datum
P

panzerfaust

Guest
Fick äntligen hem mina åsnes ingstad,tänkte montera bindning idag och åka i morgon!

Skulle precis sätta i borren när jag kom på det här med förhöjningsplattor som jag läste lite om häromdagen!

Har aldrig tidigare haft det, eller provat, eller tidigare hört talas om det!

Senast jag köpte nya skidor var 12-15 år sedan då monterade butiken bindningar utan plattor!

och jag kommer inte ihåg att jag fick frågan om det heller! den gången var det riva 2!

Så nu är frågan, Måste jag ha plattor,

Jag kommer mestadels gå på tur på fjäll och i skog, och lite enklare telemark!

Bindningen är voile 3 pin cable

Om ni tycker att man måste ha plattor försök gärna förklara varför ,

Edit: Ser nu att white planet där jag köpte både bindning och skidor inte ens har plattor i sortimentet!!

Edit 2: Om jag nu måste ha plattor, var hittar jag det i sthlm? Nu är det ju troligtvis försent att beställa hem innan helgen, Måste ut med nya skidorna i helgen
mvh krister

Senast ändrad:
Är det rena distansplattor, typ som dom som fanns/finns till Riva Chili eller liknande, så är det ju samma hålbild som utan. Då kan du ju testa utan plattor först, utan att riskera hålinterferens.

Plattor har du för att undvika att skon eller bindningen tar i snön vid kraftig kantning. På friåkningssidan har plattor försvunnit iom att skidorna har blivit så breda att man inte når snön ens vid riktigt rejäl kantning. Jag känner inte till skidan du nämner, men om det är en smal skida som du har tänkt köra skärande svängar i pisten med, så är plattor ingen dum idé. Är den däremot mer än 80mm eller nåt sånt i midjan, så behövs det inte.

Tack för svar!

Den voile bindningen har tyvärr inte samma hålbild so plattorna till dem , 4 hål i kvdr jmfr med 3 i triangel!

Men men, jag tolkar ditt svar som att plattorna inte har så mycket med tur,back country,offpist åkning att göra?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp