Montera Freeride på GS skida

matss

Ny medlem
Har köpt ett par Blizzard storslalomskidor som jag tänkt att ha som pistracer när det är hårt. Till mina Rotefella Freedom har jag en extra bakbindning plus skena till frambindningen så man snabbt kan flytta över bindningen.

dom nya skidorna har en typ förhöjningsplatta för att montera alpin bindningen på. Min tanke var att ta bort den plattan och ersätta med en annan platta i samma skruvhål i skidan. Sedan ska Telis bindningen monteras på den nya plattan.
Frågan är vilken typ av material man ska använda och hur tjock? Min fundering var någon slags plast, kanske skärbräda? Vilken typ av skruv funkar?
Funderar också över placering av bindningen på pistracer, boot center?

Har köpt ett par Blizzard storslalomskidor som jag tänkt att ha som pistracer när det är hårt. Till mina Rotefella Freedom har jag en extra bakbindning plus skena till frambindningen så man snabbt kan flytta över bindningen.

dom nya skidorna har en typ förhöjningsplatta för att montera alpin bindningen på. Min tanke var att ta bort den plattan och ersätta med en annan platta i samma skruvhål i skidan. Sedan ska Telis bindningen monteras på den nya plattan.
Frågan är vilken typ av material man ska använda och hur tjock? Min fundering var någon slags plast, kanske skärbräda? Vilken typ av skruv funkar?
Funderar också över placering av bindningen på pistracer, boot center?
Läste nu att det handlar om telemark. Så svaret jag skrev är fullständigt irrelevant. Borttaget:)

Senast ändrad:

anulaikar

Medlem
Kolla med Lagg&Hoj eller Åre Skidsport. De är de bästa jag känner till kring telemarksmonteringar.

matss

Ny medlem

xviggenx

Aktiv medlem
Var ut och provade nu och det kommer gå bra att montera på befintliga plattan. Däremot finns ingen boot center utmärkt på skidan så det får bli lite på chans
Är du helt säker på det? Blizz borde trots platta ha smugit dit ett märke någonstans på sidewall:en eller ovanpå/sidan av plattan för att markera ut tänkt bootcenter. Det låter lite märkligt att det helt skulle saknas. Rätt noga på racegrejer att det blir som det är tänkt (även om det "bara" är butiksrace och inte FIS-godkända saker).

Släng upp några bilder om du kan!

matss

Ny medlem
Är du helt säker på det? Blizz borde trots platta ha smugit dit ett märke någonstans på sidewall:en eller ovanpå/sidan av plattan för att markera ut tänkt bootcenter. Det låter lite märkligt att det helt skulle saknas. Rätt noga på racegrejer att det blir som det är tänkt (även om det "bara" är butiksrace och inte FIS-godkända saker).

Släng upp några bilder om du kan!

Bilagor

xviggenx

Aktiv medlem
Lite knepigt att se på bilderna då sidewall:en där skidan är som smalast inte syns från "bägge sidor", men ja bootcenter borde med all rimlighet vara på den punkt där skidan är som smalast. Jag skulle plocka fram skjutmåttet och mäta var skidan är som smalast och markera ut det och använda det som bootcenter.

Antagligen är det ganska så nära det där "Marker"-märket och det lilla fjället.

matss

Ny medlem
Och vad blir då boot center på skon?
Lite knepigt att se på bilderna då sidewall:en där skidan är som smalast inte syns från "bägge sidor", men ja bootcenter borde med all rimlighet vara på den punkt där skidan är som smalast. Jag skulle plocka fram skjutmåttet och mäta var skidan är som smalast och markera ut det och använda det som bootcenter.

Antagligen är det ganska så nära det där "Marker"-märket och det lilla fjället.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Annars kan du gå på var tån ska sitta
Markers frambindning har ju 1-2-1 mönster och tån sitter en cm framför de två hålen i mitten (på hålmönstret 1-2-1 alltså)
Och sen utgår du från hur lång pjäxan är och väljer hål utifrån det
Det är ju inte skitnoga eftersom du kan flytta frambindingen.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp