Hjälp- Blev inte som jag tänkt mig- Ny utrustning

derue

Ny medlem
För två år sedan var jag på jakt efter en utrustning som skulle ge mig möjligheten till lite bredare användningsområde med både topptur, tur, pist och skogsrace med ungarna liftnära. Valet föll på ett par Cham 97 2.0 med radical 2.0 ST och en TLT 6 i pjäxa.

Efter två år så kan jag nu uppsummera att pjäxan som jag väl provade ut innan och kändes väl tight första säsongen sitter nu som en dröm. Fördrar den framför vandringskängan så bra sitter den. Bindningen inga konstigheter fungerat väl för samtliga ändamål. När det gäller skidan så kan man väl konstatera att den inte helt oväntat utifrån ambitionen lite av allt inte känts speciellt bra på något utav områdena.

Att gå på tur med med ovan utrustning platt har jag aldrig haft som ambition och de gånger jag gjort det har jag avundats de med ett par vanliga turskidor. Tungt och utifrån mitt behov onödigt. När det sedan kommer till toppturandet som i stort uteslutande varit i Sverige och i del av fjällkedjan där det generellt är ganska hårt och sällan gott om lössnö så blev skidan tung uppför jämfört med polarna på lätta race modeller och bredden nedför får jag sällan användning för även om den ändå är en blygsam skida på bredden jämfört med andra modeller som finns.

Så det har slutat med att jag lånat lättare skida för toppturandet och använt mina övriga grejor. Cham har därför snurrat 90% i pist och liftnära och inte heller här har det känts super bra när det blir för hårt. Blir tungt och stappligt.

Så nu till min fråga utifrån tidigare beslut fattade. Jag söker nu en skida för 90% piståkning då ungarna nu är 6 & 8 år.

Kan jag behålla mina Dynafit pjäxor som jag älskar även om det är ”lite” mjukare i modellen om jag nu ska istället ska köpa en skida som är för fokus preparerade backar?

Vilken bindning skulle ni rekommendera för detta ändamål?

Det kommer att bli hopp, lek men största delen i röd/svarta backar med fart.
I detta forum klassas jag nog som en medelåkare, 178 cm lång och lätta 69 kg. Söker en lättare utrustning, eller rättare sagt inte en tung. Kommer åka i Åre, Abisko, Vemdalen 4-5 veckor i vinter.

Stort tack för alla eventuella tips & rekommendationer

Välkommen till forumet!
För att vara en skida med topptursambitioner så är cham 97 2.0 en ganska tung skida. Dessutom är den enligt mig så som du beskriver inte särskilt bra på något, det även om man jämför med andra allmountain-historier. Jag tänker att du skulle kunna välja en aningen lättare och smalare skida med modernare shape och få en skida som inte bara gör sig bra i pisten med barnen utan också är medgörlig på toppturer. I den här kategorin finns flera tillverkare, t.ex Black Diamond, Extrem, Down, Black Crows osv.

Nöjer du dig däremot med en skida som kan kompletteras med en hyrskida för toppturer så är utbudet av pistskidor enormt. Jag skulle förespråka en lite bredare (80-85mm) pistskida så att det är roligt även när manchestern försvunnit.

Stora nackdelen med att behålla pjäxorna är väl att det kommer begränsa val av bindningar, och därmed faller väl rätt många (pist-)skidor bort också.

Alfakrull sa:
Välkommen till forumet!
För att vara en skida med topptursambitioner så är cham 97 2.0 en ganska tung skida. Dessutom är den enligt mig så som du beskriver inte särskilt bra på något, det även om man jämför med andra allmountain-historier. Jag tänker att du skulle kunna välja en aningen lättare och smalare skida med modernare shape och få en skida som inte bara gör sig bra i pisten med barnen utan också är medgörlig på toppturer. I den här kategorin finns flera tillverkare, t.ex Black Diamond, Extrem, Down, Black Crows osv.

Nöjer du dig däremot med en skida som kan kompletteras med en hyrskida för toppturer så är utbudet av pistskidor enormt. Jag skulle förespråka en lite bredare (80-85mm) pistskida så att det är roligt även när manchestern försvunnit.
Stort tack för det.
Tror absolut på en smalare skida & gärna lättare. Funderar dock på vad jag försakar genom att inte välja en pistskida. Vill verkligen att det denna gång ska bli en skida som är till ändamålet pist & inte allround som Cham var tänkt men med förhoppning att kunna ha kvar min pjäxa. Kanske en dålig kompromiss i sig? Ska jag släppa iden med Dynafit bindning & pjäxa i pisten då det kommer vara 90% preparerad piståkning?
Eller kommer BD och övriga ovan göra sig mer rätt för min åkning & ge möjlighet att behålla kärleks pjäxan

Gäller det ny pjäxa, bindning & skida ja då står ju hela de sortimentet till oändlighet och då känner jag mig helt vilsen

Alltså jag skulle gärna slippa åka i så lätta pjäxor som TLT även vid topptur om det inte handlar om flerdagarsturer. Det är helt enkelt ganska rejäl prestandaförlust jämfört med normaltunga pjäxor. Ska du åka såpass mycket pist kanske nya skidor och pjäxor anpassade för just pist är vägen att gå, sedan kan du behålla TLT-pjuxen och ha när du hyr topptursutrustning.

derue sa:
Stort tack för det.
Tror absolut på en smalare skida & gärna lättare. Funderar dock på vad jag försakar genom att inte välja en pistskida. Vill verkligen att det denna gång ska bli en skida som är till ändamålet pist & inte allround som Cham var tänkt men med förhoppning att kunna ha kvar min pjäxa. Kanske en dålig kompromiss i sig? Ska jag släppa iden med Dynafit bindning & pjäxa i pisten då det kommer vara 90% preparerad piståkning?
Eller kommer BD och övriga ovan göra sig mer rätt för min åkning & ge möjlighet att behålla kärleks pjäxan

Gäller det ny pjäxa, bindning & skida ja då står ju hela de sortimentet till oändlighet och då känner jag mig helt vilsen
Det kommer vara natt och dag på hur din åkning kommer te sig med din TLT6 pjäxa mot en vanlig alpin pjäxa vid piståkning. Kanske att en lite lättare och smalare allmountain-skida kan vara mer förlåtande vid piståkning med dina tur-tofflor.
Jag har i flera år kört en 108 mm lite tyngre turskida (2kg) med lätta men "köttigare" Dynafit Mercury pjäxor, och sedan kompletterade jag med ett par Lange Freetour pjäxor och skillnaden vid piståkning var helt galet stor. Det var en helt ny skida jag åkte på. Sedan är väl Cham 97 en ganska lättåkt/kompetent och allround pist-smiskare eller?

Senast ändrad:
Det är en tuff utmaning att ge dig råd...

Jag har dock ett antal parametrar gemensamt med dig.
- Barn som gått igenom i samma ålder
- Flerårig erfarenhet av TLT 6 Performance
- Barnskidåkning i fokus
- Turande med vänner på lätta skidor och grym styrka uppför...

1. Sälj dina skidor. De är Svensk mellan-mjölk:)
2. Skaffa ett par lätta turskidor (mina turskidor, Down skiis 102mm under fot/Dynafit Broad Peak, 74mm under fot, ev smalare och definitivt lättare..
3. Skaffa en pistskida med radie 12-16m (i.e Extrem frontier 85/80), -du skall åka med barn, och då blir det låg fart, och mycket sväng:)
4. Fixa incerts och nyttja din gamla bindning på bägge skidorna. Dina dagar med barnen kommer att vara i skogsbanor, ev i park, eller mjuk åkning (min erfarenhet) och då duger dina Dynafit alldeles utmärk!)
5. Behåll pjäxorna och ha ett fantastiskt gåläge på tur, och när du skall till värmestugan med barnen:)

Om du vill brassa pist/port, -skaffa andra pjäxor/bindningar/skidor.
Jag har en helt annan set up när det det kommer till gubb-portåkning, eller full-makaron med gamla vänner.

Senast ändrad:
Behåll pjäxorna och bindningarna men skaffa ett par Dynafit skidor. Rekommenderar tex Broad Peak 2.0 modellen. Otroligt lättåkta skidor som funkar till allt, både lätta att "sladda" med när du åker med barnen och när du vill trycka på i pisten är dom riktigt roliga och stabila med bra skär. Lätta på toppturen också såklart!
Har själv haft TLT 6 P pjäxor sen dom kom ut men bytte förra säsongen till Arcteryx Procline Carbon pjäxor.
Har Dynafit superlight 2.0 bindningar på både Broad peak och Black Diamond Helio 105 skidorna och funkar utan problem att trycka på riktigt ordentligt med den kombon bara man vill och kan.
Väger knappt 70kg med skidkläder osv och går 95% av säsongen på tur.

Almen1 sa:
Det är en tuff utmaning att ge dig råd...

Jag har dock ett antal parametrar gemensamt med dig.
- Barn som gått igenom i samma ålder
- Flerårig erfarenhet av TLT 6 Performance
- Barnskidåkning i fokus
- Turande med vänner på lätta skidor och grym styrka uppför...

1. Sälj dina skidor. De är Svensk mellan-mjölk:)
2. Skaffa ett par lätta turskidor (mina turskidor, Down skiis 102mm under fot/Dynafit Broad Peak, 74mm under fot, ev smalare och definitivt lättare..
3. Skaffa en pistskida med radie 12-16m (i.e Extrem frontier 85/80), -du skall åka med barn, och då blir det låg fart, och mycket sväng:)
4. Fixa incerts och nyttja din gamla bindning på bägge skidorna. Dina dagar med barnen kommer att vara i skogsbanor, ev i park, eller mjuk åkning (min erfarenhet) och då duger dina Dynafit alldeles utmärk!)
5. Behåll pjäxorna och ha ett fantastiskt gåläge på tur, och när du skall till värmestugan med barnen:)

Om du vill brassa pist/port, -skaffa andra pjäxor/bindningar/skidor.
Jag har en helt annan set up när det det kommer till gubb-portåkning, eller full-makaron med gamla vänner.
Stort tack alla!

Tack för goda inspel & mycket av ovan känns lockande och känns som att beslutet styr utifrån om jag ska behålla nuvarande pjäxa & bindning. Så även om jag förstår att det är en ordentlig skillnad på att lämna nuvarande pjäxa så blir valet att behålla dessa & bindningar och nu istället hitta rätt skida.
Blir en hel del ur & i knäppande av skidorna & då hjälpande av ungarna och därtill kidsens kompisar. Så de gånger det blir ordentlig åkning med polare eller egen tid så får jag stå ut med det & njuta av det på bästa sätt.

Så nu kvarstår frågan om val av skida. Lockas av bredare pistskida, Extrem Frontier 80 bortsett från prislappen och osäker hur det funkar med incerts? Alternativet blir en freeride skida Black Crows eller Dynafit?

Så inspel & konkreta förslag på skida & bindning omtages tacksamt sen är jag nöjd ;)
Tack & hej hopp

Tillbaka
Topp