För en gångs skull håller jag inte med FF alls. Att montera och testa sig fram till om en bindning är bra nog kan vara ödestigert. Jag har själv en bror som låg i koma i en vecka efter ett till synes okomplicerat tjuvsläpp i Gästrappet där han drog ut och vek benen runt en tall i en närliggande ravin.
Jag skrev ett svar i ämnesförfattarens gb som drog iväg i längd. Jag lägger in det i forumet också om någon annan vill läsa. Det är mest gammal skåpmat iofs, men det kanske är någon som har glädje av raderna.
Jag har tyvärr ingen detaljkunskap om Marker M51, men det är ju en äldre Marker med Biometric-tå, vilket innebär att man kan dra en hel del slutsatser ändå. Den generationens Marker är i princip identiska rent funktionsmässigt med de som finns idag, bortsett från den nya designen Duke/Jester och dess småsyskon. Den är alltså, om man bortser från eventuell åldersförsvagning av bärande plastdetaljer, lika bra eller lika dålig som nuvarande 14-bindningar från Marker.
Det är ingen hemlighet att Marker är ytterst begränsat omtyckta i initierade kretsar och det ryktet baseras till stor del på Biometric-konstruktionen. Du kanske har koll på problematiken, men eftersom du frågar så drar jag det ändå. Markers tådel har en elasticitet som inte når upp till det man förväntar sig om man är van vid Salomon, Ross och också till viss del Tyrolia som är lite halvvägs. Det innebär att Marker vid slag inte klarar av att hämta tillbaka pjäxan lika bra som en Salomon eller Ross/Look. Jag har inga exakta siffror i huvudet, men det är i storleksordningen så att pjäxan kan flyttas 20-22 mm i sidled utan att släppa på en Look (bäst på elasticitet), Salomon ligger någon mm bakom och Marker har ett motsvarande mått på 13-15mm någonstans. Det i kombination med att Markern släpper i höjdled på tådelen gör att den håller fast skidan betydligt sämre för en åkare som har driv i åkningen. Rent konstruktionsmässigt när det gäller utlösningsfunktionen ligger Markers Biometric närmare Salomons enklare Q-linje (Quadrax och dess efterföljare som senare kallas 7-serien) än bättre bindningar.
Vad innebär det här då praktiskt?
Jo, man måste vara medveten om att en Markerbindning med Biometric-system inte ger samma trygga fasthållning som en Ross/Look eller Salomon vid samma din-värde. För att kompensera för den sämre elasticiteten kommer man att efter ett par tjuvsläpp vara tvungen att öka fjäderspänningen. Alla som kan bindningar och rör sig på forum känner till begreppen "Marker factor" (på engelska alltså, inte orddelning) och "to Marker out" (slang för tjuvsläpp). Markerfaktorn använder jag själv och jag drar alltid på 2-3 extra din om jag ska testa ett par skidor med Marker. En del konstaterar då att det inte är några problem att åka med Marker så länge man bara drar på lite extra, men det är en väl snabb slutsats att dra. De som tycker att Markers Bio är ok att köra på är ofta sådana personer som är helt okritiska till sin utrustning. Vet du med dig att du kan stå på ner för Gästrappet och kliva ur bindningen och dra en rejäl krasch, men sen ändå bara leta upp skidan, kliva i igen och ladda vidare utan att fundera på den saken, då är du i den målgruppen. Däremot har jag aldrig hört att någon som jag anser ha koll på prylar någonsin har berömt Markers bindningar.
Problemet är att den fjäderspänning som man kompenserar hårda slag med fortfarande är en högre fjäderspänning vid långsammare fall eller vid en långsam vridning. Det gör att skaderisken ökar. Det är av den anledningen jag aldrig åker på Marker, utan jag tar hellre en bättre konstruerad bindning och ställer den på ett lägre din som jag vet att mina knän håller även vid fall i lägre fart och med ett längre kraftförlopp.
Utöver detta behöver du kolla så att du inte har några sprickbildningar i bärande delar eller tecken på utmattning i plasten eller liknande iom att det är en bindning med några år på nacken. Speciellt känsligt på Marker av den årgången är infästningen vid det bakre skruvparet och längdjusteringen som ibland ger sig, vilket gör att hela den rörliga häldelen flyger ur sin räls. Det är standardgrejor dock som man alltid behöver kolla på begagnade bindningar.
Slutsats:
Det var inte någon höjdarbindning när den var ny, och det är det inte nu heller. Men den går att köra på om du vill snåla, förutsatt att du drar på några snäpp på din-skalan i jämförelse med Look/Solly. Brukar du normalt sett köra på 12-bindningar så kommer det nog att fungera.
Notera att ovanstående gäller för Markers serier exklusive Duke-byggen. Duke är en bindning som verkligen har lyft Makers anseende från leran till iaf en acceptabel nivå. Den klarar inte riktigt att leva upp till att jämföras med 9.16 och den typen av racebindningar, men är fullt i paritet med marknadens bästa 14-bindningar.
/MnO