Gamla bindningar

supercross

Aktiv medlem
Gamla bindningar
Hej

Jag har ett par Marker M51 Racing bindningar liggandes,är det något att ha?
Bindningarna är aldrig använda. Din skalan går till 14.

Jag tror att dom är ca 10-12 år gamla.

Gamla bindningar
Jo det är klart att jag kan göra det.
Undrar bara om bindnings teknologin är så mycke bättre nu än förr, att det inte är lönt att montera.

Gamla bindningar
För en gångs skull håller jag inte med FF alls. Att montera och testa sig fram till om en bindning är bra nog kan vara ödestigert. Jag har själv en bror som låg i koma i en vecka efter ett till synes okomplicerat tjuvsläpp i Gästrappet där han drog ut och vek benen runt en tall i en närliggande ravin.

Jag skrev ett svar i ämnesförfattarens gb som drog iväg i längd. Jag lägger in det i forumet också om någon annan vill läsa. Det är mest gammal skåpmat iofs, men det kanske är någon som har glädje av raderna.

Tjenare.

Jag har tyvärr ingen detaljkunskap om Marker M51, men det är ju en äldre Marker med Biometric-tå, vilket innebär att man kan dra en hel del slutsatser ändå. Den generationens Marker är i princip identiska rent funktionsmässigt med de som finns idag, bortsett från den nya designen Duke/Jester och dess småsyskon. Den är alltså, om man bortser från eventuell åldersförsvagning av bärande plastdetaljer, lika bra eller lika dålig som nuvarande 14-bindningar från Marker.

Det är ingen hemlighet att Marker är ytterst begränsat omtyckta i initierade kretsar och det ryktet baseras till stor del på Biometric-konstruktionen. Du kanske har koll på problematiken, men eftersom du frågar så drar jag det ändå. Markers tådel har en elasticitet som inte når upp till det man förväntar sig om man är van vid Salomon, Ross och också till viss del Tyrolia som är lite halvvägs. Det innebär att Marker vid slag inte klarar av att hämta tillbaka pjäxan lika bra som en Salomon eller Ross/Look. Jag har inga exakta siffror i huvudet, men det är i storleksordningen så att pjäxan kan flyttas 20-22 mm i sidled utan att släppa på en Look (bäst på elasticitet), Salomon ligger någon mm bakom och Marker har ett motsvarande mått på 13-15mm någonstans. Det i kombination med att Markern släpper i höjdled på tådelen gör att den håller fast skidan betydligt sämre för en åkare som har driv i åkningen. Rent konstruktionsmässigt när det gäller utlösningsfunktionen ligger Markers Biometric närmare Salomons enklare Q-linje (Quadrax och dess efterföljare som senare kallas 7-serien) än bättre bindningar.

Vad innebär det här då praktiskt?

Jo, man måste vara medveten om att en Markerbindning med Biometric-system inte ger samma trygga fasthållning som en Ross/Look eller Salomon vid samma din-värde. För att kompensera för den sämre elasticiteten kommer man att efter ett par tjuvsläpp vara tvungen att öka fjäderspänningen. Alla som kan bindningar och rör sig på forum känner till begreppen "Marker factor" (på engelska alltså, inte orddelning) och "to Marker out" (slang för tjuvsläpp). Markerfaktorn använder jag själv och jag drar alltid på 2-3 extra din om jag ska testa ett par skidor med Marker. En del konstaterar då att det inte är några problem att åka med Marker så länge man bara drar på lite extra, men det är en väl snabb slutsats att dra. De som tycker att Markers Bio är ok att köra på är ofta sådana personer som är helt okritiska till sin utrustning. Vet du med dig att du kan stå på ner för Gästrappet och kliva ur bindningen och dra en rejäl krasch, men sen ändå bara leta upp skidan, kliva i igen och ladda vidare utan att fundera på den saken, då är du i den målgruppen. Däremot har jag aldrig hört att någon som jag anser ha koll på prylar någonsin har berömt Markers bindningar.

Problemet är att den fjäderspänning som man kompenserar hårda slag med fortfarande är en högre fjäderspänning vid långsammare fall eller vid en långsam vridning. Det gör att skaderisken ökar. Det är av den anledningen jag aldrig åker på Marker, utan jag tar hellre en bättre konstruerad bindning och ställer den på ett lägre din som jag vet att mina knän håller även vid fall i lägre fart och med ett längre kraftförlopp.

Utöver detta behöver du kolla så att du inte har några sprickbildningar i bärande delar eller tecken på utmattning i plasten eller liknande iom att det är en bindning med några år på nacken. Speciellt känsligt på Marker av den årgången är infästningen vid det bakre skruvparet och längdjusteringen som ibland ger sig, vilket gör att hela den rörliga häldelen flyger ur sin räls. Det är standardgrejor dock som man alltid behöver kolla på begagnade bindningar.

Slutsats:
Det var inte någon höjdarbindning när den var ny, och det är det inte nu heller. Men den går att köra på om du vill snåla, förutsatt att du drar på några snäpp på din-skalan i jämförelse med Look/Solly. Brukar du normalt sett köra på 12-bindningar så kommer det nog att fungera.

Notera att ovanstående gäller för Markers serier exklusive Duke-byggen. Duke är en bindning som verkligen har lyft Makers anseende från leran till iaf en acceptabel nivå. Den klarar inte riktigt att leva upp till att jämföras med 9.16 och den typen av racebindningar, men är fullt i paritet med marknadens bästa 14-bindningar.

/MnO

Senast ändrad:
Gamla bindningar
MnO, Jag slutas fanimej aldrig förvànas! Har du doktorerat i bindningens historia? Finns din avhandling som bok? Nedladdningsbar?

Helt otroligt....

Gamla bindningar
hmm om jag inte har fel så kör väll seth morrison med marker bindningar? Och som han åker så borde han väll inte ha några "dåliga" bindningar?

Gamla bindningar
Seth har antingen M18, M20 eller M30. Och han kör def. med "Marker factor" då har säkert kör sina bindningar en bit över 15. När det hela kommer upp på sådana DIN-värden handlar det inte så mycket om rullband hit eller diagonalutlösning dit. Det börjar mest likna skruvstäd nämligen...

Gamla bindningar
Sanningen att säga så är Markers gamla racebindningar mycket bättre än de nyare modellerna. Dock kan jag endast tala för de hårdare modellerna, har själv en liknande med din på 18 på mina minsta skidor (park/pist). Den tjuvsläpper aldrig och har i princip lika mycket metall som mina gamla Salomon 997 14-20.

Gamla bindningar
Nej de mer avancerade racebindningarna släpper väll också bara åt 2/3 håll (beror på hur man definerar håll), uppåt där bak och sidan där fram?
(jag har ingen större kunskap om bindningar)

Gamla bindningar
och carled dödade stepups fråga fullständigt :)

kul förövrigt att få veta vad de är för trassel som marker har haft tidigare. har inte riktigt uppfattat vad de varit för problem, utan mer att dom haft problem. tackar mno!

Senast ändrad:
Gamla bindningar
Utter sa:
Sanningen att säga så är Markers gamla racebindningar mycket bättre än de nyare modellerna. Dock kan jag endast tala för de hårdare modellerna, har själv en liknande med din på 18 på mina minsta skidor (park/pist). Den tjuvsläpper aldrig och har i princip lika mycket metall som mina gamla Salomon 997 14-20.
Sant. Dock har racebindningarna inget med Biometric-tån att göra varken nu eller då. Dom ser ganska lika ut, men det är en helt annan konstruktion. Istället för en utlösningsmekanism uppåt på tådelen sitter det om jag inte missminner mig en ganska smart mekanism som med hjälp av en konad upphängning ger en självjusterande höjdinställning.

Att prata om Seth och sådana åkare är patetiskt i sammanhanget. Det finns inga garantier för att en bra åkare har koll på prylar. De flesta åker på det de får betalt för att åka på. Jag är fullständigt övertygad om att i princip alla sponsrade åkare som åker med Marker hade haft en lägre din-inställning om dom hade kört på Salomon eller Look istället. Just i fallet Seth så har han dock hedern i behåll iom att han faktiskt går ifrån K2:s sammarbete med Marker och kör Salomonbindningar. Det har han alltid gjort tror jag. Titta tex på en här bilden. En maskerad Seth med Hellbent protos och 916 eller 920.

attachment.php

Senast ändrad:
Gamla bindningar
Blackriverpaint sa:
MnO, Jag slutas fanimej aldrig förvànas! Har du doktorerat i bindningens historia? Finns din avhandling som bok? Nedladdningsbar?

Helt otroligt....
Roligt att det uppskattas. Jag som trodde att det inte var någon idé att posta det eftersom det bara var självklara grejor :)

Gamla bindningar
Hehe, jag kan hålla med om att mitt första svar var ovanligt oseriöst.

Men vad jag menade om man läste mellan raderna (.. raden.. hmm) är det går säkert bra att montera upp dom, dra ut och slamra på nånstans i slagig snö där det dock är safe att ramla, för att utvärdera funktionen hos bindningarna. Det är ju trots allt så man finner sin DIN ändå, Drar ut och åker och justerar bindningarna allt eftersom.

Det förstår väl vem som helst att det var vad jag egentligen menade ;)

Gamla bindningar
MnO sa:
Att prata om Seth och sådana åkare är patetiskt i sammanhanget. Det finns inga garantier för att en bra åkare har koll på prylar. De flesta åker på det de får betalt för att åka på. Jag är fullständigt övertygad om att i princip alla sponsrade åkare som åker med Marker hade haft en lägre din-inställning om dom hade kört på Salomon eller Look istället. Just i fallet Seth så har han dock hedern i behåll iom att han faktiskt går ifrån K2:s sammarbete med Marker och kör Salomonbindningar. Det har han alltid gjort tror jag. Titta tex på en här bilden. En maskerad Seth med Hellbent protos och 916 eller 920.
skönt att carled fick sig en tillrättaviselse där också. yes!

Gamla bindningar
Jag sa faktiskt inte rakt ut att han körde på Marker, mer att han isf. körde på racebindningarna, och med högt dinvärde... Men jag får väl krypa till korset. Slarvigt av mig, jag har ju faktiskt sett bilden och reagerade faktiskt över att det var Salomonbindningar som satt på när jag såg den första gången!

Gamla bindningar
Carled sa:
Jag sa faktiskt inte rakt ut att han körde på Marker, mer att han isf. körde på racebindningarna, och med högt dinvärde... Men jag får väl krypa till korset. Slarvigt av mig, jag har ju faktiskt sett bilden och reagerade faktiskt över att det var Salomonbindningar som satt på när jag såg den första gången!
tss, du sa ju att han "definitivt" körde med "marker factor".. aja, skönt att du var snabb med ett försvar där iaf! men som sagt, too bad av dig.. ;)

Gamla bindningar
Kul läsning även för en som aldrig skruvar bindningen över 12 ... MnO sitter som vanligt inne med kunskaper som man inte trodde existerade hos en och samma person!

Men ...bilden på den maskerade Seth är ju mer än lovligt suspekt ...och inte ens Trafikpolisen skulle försöka ta ut fortkörningsböter med utgångspunkt från en sådan bild. Hur vet vi att det är Seth och inte MnOs brorsa?

;-) / MM

Gamla bindningar
simon_t sa:
MnO sa:
skönt att carled fick sig en tillrättaviselse där också. yes!
Det var inte menat som någon tillrättaviselse. Carled har (som vanligt) rätt i sakfrågan som inte var huruvida Seth kör Marker eller ej, utan det faktum att det oftast är så att sponsrade åkare som kör Marker kör med rejält höga DIN.

supercross> Twincam är samma bygge i princip, men den är nog snarare tidigt -90-tal i så fall, precis som du säger.

Gamla bindningar
Mountain_Man sa:
Men ...bilden på den maskerade Seth är ju mer än lovligt suspekt ...och inte ens Trafikpolisen skulle försöka ta ut fortkörningsböter med utgångspunkt från en sådan bild. Hur vet vi att det är Seth och inte MnOs brorsa?

;-) / MM
Krickemannen sa:
För info så är bilden på Seth tagen nere vid 8erAlm i Hochfügen. :-)
Här har vi en som sitter inne på lite vittnesuppgifter i detta fall! Berätta Kricke, berätta.

Gamla bindningar
mholm sa:
Mountain_Man sa:

;-) / MM
Krickemannen sa:
För info så är bilden på Seth tagen nere vid 8erAlm i Hochfügen. :-)
Här har vi en som sitter inne på lite vittnesuppgifter i detta fall! Berätta Kricke, berätta.
Om det är någon som sitter på vittnesuppgifter här så är det väl jag då, Kricke var ju inte ens med vid det aktuella tillfället...

Bilden på Seth är suspekt det får jag hålla med om, men att han varit i Hochfügen och åkt skidor vet jag med säkerhet eftersom vi delade gondol där 2006. I gondolen hade han inte på sig den heltäckande maskering för ansiktet som han har på bilden som är ämne för diskussionen. Så jag vet ju vem jag åkte med iallafall.

För övrigt var han ganska spydig mot den lille försynte Österrikare som efter att med stora ögon stirrade på Seths och kameramannens feta skidor, frågade honom på dålig engelska varför de har så breda skidor och om de går bra att åka på? Det var inga snälla kommentarer från Seth där inte.

Tillbaka
Topp