gamla hål blir som nya, eller?

• Trådstartare Trådstartare -
  • Start datum Start datum

Guest
Hej!
Sitter och funderar på hur jag ska kunna skruva fast telisbiningar på mina gamla alpina lagg...
Frågan lyder;
-Hur ska jag göra med de gamla hålen?

Det går att byta bindningar, men jag skulle rekomendera att du lämmnar in skidorna för det, dom kan fylla i dom gammla hålen.

En grej som jag provat är att blanda ihop epoxylim och sågspån och sedan spackla igen de gamla hålen med den geggan. Det verkar åtminstone fungera på mina gamla laggar. Är man extra finkänslig kan man ju kladda på lite färg oxå.

/Lasse

Skidor som du byter bindningar på tappar ingen styrka eller styvhet. Så fyll igen hålen med epoxy eller plastic-padding, det spelar ändå ingen roll.

/Henrik

Hos din lokala skidhandlare kan då få köpa pluppar man slår ned i de gamla hålen med en hammare. Många kulörer finns att tillgå.

Annars fungerar superepoxy också bra.

HitMe

Hejsan!
Jag har hört att vissa limer tex.epoxylim kan förstora kärnan i skidan, om den är av skumplast eller liknande.många skidhandlare har ett specielt lim just för montering,som inte skadar innandömmet i skidan.
och dom använder plugg till gamla hål.

Det är rätt få skummatrial som förstörs av epoxi. Polyester, som är ett annat vanligt lim, är betydligt mer aggressivt och smälter bland annat allt skum baserade på styrenplast.

För säkerhets skull kan det ju vara ide att kolla innan man sprutar... (eller köra med plugg).

HitMe

Tillbaka
Topp