Gäng till Japan 2011?!?

Gäng till Japan 2011?!?
Carl_Joel sa:
fett hörni!

jag är på mitt hotel här i niseko east village (shizenkan lodge)
har åkt tre dagar nu å har typ 13 dagar kvar här innan vi drar till asahidake..

är de nån som har lust att åka lite måhända?
Jag har lust men jag kommer inte fram för än tisdag. Men då blir det åkning! :)

Gäng till Japan 2011?!?
marcopolo_sthlm sa:
ricric sa:
Nu är vi på plats på Log house Kanon i Niseko!

Åkte första dagen idag, det öser ner! Sjukt mycket snö!
Hej!

Ska också bo på på Log House från 28 Jan i 2 veckor. Funkar bra att bo där?
Kul att få lite förhands info om stället
Bästa läget, bästa priset sägs det bland folk som varit här flera säsonger så jag tror väll på det då :)

I övrigt är det lite som ett säsongsboende, lite ofräscht och lite trångt men det är helt ok imo!

Gäng till Japan 2011?!?
ricric sa:
marcopolo_sthlm sa:
ricric sa:
Nu är vi på plats på Log house Kanon i Niseko!

Åkte första dagen idag, det öser ner! Sjukt mycket snö!
Hej!

Bästa läget, bästa priset sägs det bland folk som varit här flera säsonger så jag tror väll på det då :)

I övrigt är det lite som ett säsongsboende, lite ofräscht och lite trångt men det är helt ok imo!
Tackar! Föresten läser att närmaste bankomat som tar internationella kort är i Kutchan Town. Hur har ni gjort? Tar de kort på många ställen (Log House) eller har ni tagit ut muchos Yen i Kutchan eller i Sapporo?

Annars hur ser dagarna ut? Fixar ni lunch"mackor" eller drar ni hem eller restaurang? Nyfiken hur skiddagarna ser ut i Niseko. Hård konkurrens om pudret? Kul folk på Log House? Vad händer på kvällarna i Nis? Toppturer? Onsens?

Senast ändrad:
Gäng till Japan 2011?!?
marcopolo_sthlm sa:
ricric sa:
marcopolo_sthlm sa:
Hej!

Tackar! Föresten läser att närmaste bankomat som tar internationella kort är i Kutchan Town. Hur har ni gjort? Tar de kort på många ställen (Log House) eller har ni tagit ut muchos Yen i Kutchan eller i Sapporo?

Annars hur ser dagarna ut? Fixar ni lunch"mackor" eller drar ni hem eller restaurang? Nyfiken hur skiddagarna ser ut i Niseko. Hård konkurrens om pudret? Kul folk på Log House? Vad händer på kvällarna i Nis? Toppturer? Onsens?
Det finns en bankomat 20 meter från Log House som fungerar utmärkt med internationella kort! Det där är nog gammalt!

Vi käkade lunch i backen i början men det har vi gett oss med nu. Det håller ju inte med att lyxbumma hur länge som helst :)

Kvällarna består inte av mycket, vi har lagt oss klockan 22 typ varje kväll, men det är ju pga att det har varit tidiga mornar och två veckors jetlag, typ.

Gäng till Japan 2011?!?
Hej gott nisekofolk!
Åker till puderdjugeln på fredag och stannar i drygt två veckor. Vi är två dudes och bor på owashi lodge.
Tänkte kolla lite med de mer erfarna om vart på orten man får bäst valuta på åkningen? Alltså, kan man spendera de 2 veckorna med enbart offpiståkningen via dessa gates? Utan att behöva knata för långt för att få bra åkning? Eller bör man lägga sin energi på toppturer? Samt vad bör man passa sig för när man är där? Jag tänkte mest på om lavinolyckan, som i träffade förut, påverkat något? Är dem hårdare med gatesen? Förävrigt vore det riktigt gött om man kunde få haka på någon mer erfaren och få ta del av lite lokal visdom på berget. Alternativt, gagga lite på nåt lokalt barhäng. Finns det något ställe där sannolikheten att man träffar på någon erfaren svensk är stor? :) Pma gärna om ni kommer befinna er där under tiden vi är där.. (22jan-6feb) :D

Gäng till Japan 2011?!?
Säger samma sak som Dot, Kommer till Niseko den 28 Jan och hänger gärna på för offpiståkning med några mer erfarna Niseko-åkare. Niseko (28Jan-12 Feb)

Gäng till Japan 2011?!?
Kan rapportera lite från Niseko hur läget är här.

Snön är såklart fantastiskt, det snöar i princip hela tiden så fin snö finns varje morgon i stora mängder. Åkningen utanför gatearna (stavning?) är bra och utan att behöva gå/staka mer än typ 1 minut. 2 veckor tror jag absolut du kan fördriva på berget utan att tröttna. Toppgaten, nr 3 har dom försökt öppna några dagar nu men pga snöfall i kombination med vind har det drivit mycket och dom har avvaktat pga lavinfaran, så om inte annat så finns iaf drygt 3 meter orörd snö på toppen :) Idag tränade jag och kompisen lavin-sök i en skogssluttning och där gick hela min sond på 240cm ner utan problem så snö finns iaf så det räcker.

Ang var de finns mest svenskar så vet jag faktiskt inte, men i backen är skandinaverna lätta att känna igen. Titta efter folk med färgglada freeride-kläder och feta skidor. Om inte annat känner ni igen mig med svenska flaggan som klistermärken på hjälmen! :) Krogarna har vi bara provat några gånger, för det mesta är man så sjukt trött efter en hel dag puderåkande så att däcka runt 18-20 är inget ovanligt iaf i vårat rum...

Är på plats fram till 2e feb, sen drar vi vidare mot ny åkning, men fram till dess kan jag svara på läget i niseko iaf :-)

Gäng till Japan 2011?!?
Sitter fortfarande i kalla morka stockholm o jobbar..tittar pa xgames o bilder fran japan..vill aka NU!!!
borjar fa i ordning utrustningen och kora hart pa gymmet far att komma i form. Blir bara ett fatal dagar i backen i japan pga jobb men vill fa ut det mesta av det.
ifall inget andras pa planen sa harjag blivit overtygat om att hakuba blir forsta stopp,kvallen den 21a feb-25e da jag maste till kyoto for att traffa de som vill anstalla mig :) sedan tillbaka till hederliga nozawa kvallen 28e om vi hinner,annars morgonen darpa. kan inte vanta pa att fa glida ner i onsen efter en dag i puder :D sen till narita den 4e for hemfard till NZ och universitetet...
tankte blasa lite liv i denna trad och fa fram vilka fler som ska till japan nu i feb/mars ??
fa hora nura sa man kan traffas o aka ihop om tillfallet ges!

Gäng till Japan 2011?!?
Rapport fran Nisiko. Det har nu dumpat i 48 hrs o akumulerat sakert 1 m puder. Sjukt bra akning de 2
dagar jag hunnit aka. Idag var dock toppgaterna stangda o toppliftarna likasa
sa blev deeppowder i skogen med konstanta faceshoots! Nu vill man inte tappa skidor sag ett gang leta lange i pudret
Nisiko har bjudit upp till puderdans!

Gäng till Japan 2011?!?
DJElo sa:
Sitter fortfarande i kalla morka stockholm o jobbar..tittar pa xgames o bilder fran japan..vill aka NU!!!
borjar fa i ordning utrustningen och kora hart pa gymmet far att komma i form. Blir bara ett fatal dagar i backen i japan pga jobb men vill fa ut det mesta av det.
ifall inget andras pa planen sa harjag blivit overtygat om att hakuba blir forsta stopp,kvallen den 21a feb-25e da jag maste till kyoto for att traffa de som vill anstalla mig :) sedan tillbaka till hederliga nozawa kvallen 28e om vi hinner,annars morgonen darpa. kan inte vanta pa att fa glida ner i onsen efter en dag i puder :D sen till narita den 4e for hemfard till NZ och universitetet...
tankte blasa lite liv i denna trad och fa fram vilka fler som ska till japan nu i feb/mars ??
fa hora nura sa man kan traffas o aka ihop om tillfallet ges!
Jag och polaren ska vidare till Hakuba om 3 dar och kolla in läget där, rapport kommer. Dom får mycket snö iaf så förutsättningarna borde finnas! :)

@marcopolo_sthlm

Tips: (kanske du redan vet men iaf..)
Ang att tappa skidorna så finns de powder straps, oranga band på typ 2 meter som du fäster i bindningen och sen stoppar upp i byxbenet.. när du tappar skidan underlättar som som fan att hitta skiten igen. Sålänge du bara åker vanliga sittliftar och inte gondoler så märker man ju inte ens att dom är där föränn vid lunch när du tar av skidorna. Finns på bla på affären Inski brevid seicomart...

BTW, lär vara en bit över en meter nu senaste 2 dagarna.. 1 meter imorse så nu skulle jag gissa 120-130cm. :D

Senast ändrad:
Gäng till Japan 2011?!?
Sonite sa:
Ang att tappa skidorna så finns de powder straps, oranga band på typ 2 meter som du fäster i bindningen och sen stoppar upp i byxbenet.. när du tappar skidan underlättar som som fan att hitta skiten igen. Sålänge du bara åker vanliga sittliftar och inte gondoler så märker man ju inte ens att dom är där föränn vid lunch när du tar av skidorna. Finns på bla på affären Inski brevid seicomart...

BTW, lär vara en bit över en meter nu senaste 2 dagarna.. 1 meter imorse så nu skulle jag gissa 120-130cm. :D
joo,powder straps blir det nog kanske till att skaffa...fast har i sverige har jag inte satt nagra sa far val vanta tills hakuba.. hur lange ska ni vara dar?
btw,nan som kan saga nat om snoljusheten ? funtar pa att inkopa nya crowbars men inte hundra pa vilken lins till japan ;) har redan ett annat par med dark grey typ for ljusa dagar sa tankte kanske pink iridium/vr28?

Gäng till Japan 2011?!?
DJElo sa:
joo,powder straps blir det nog kanske till att skaffa...fast har i sverige har jag inte satt nagra sa far val vanta tills hakuba.. hur lange ska ni vara dar?
btw,nan som kan saga nat om snoljusheten ? funtar pa att inkopa nya crowbars men inte hundra pa vilken lins till japan ;) har redan ett annat par med dark grey typ for ljusa dagar sa tankte kanske pink iridium/vr28?
I hakuba är vi bara i 8 dagar, fram till den 10 feb tror jag det var. Alltså jag kan bara prata för niseko men här är det generellt ganska ljust även när det snöar men på toppen kan de bli rätt dålig sikt när de snöar mycket, och det gör det ju väldigt ofta. Jag har med mig Hi yellow, pink, och fire linser hit. har hitils använt Hi yellow 95% av tiden. Nu åker du ju iofs lite senare än vi så det bör väl ha blivit ännu ljusare kanske. men iaf här snöar det nästan jämt och då är det Hi yellow som gäller iaf för mig. Blir inte lika snyggt på bilderna men du ser vad du gör...:)

Gäng till Japan 2011?!?
DJElo sa:
Sonite sa:

Kopte precis ett par powder straps pa inski 2000 yen.

Gäng till Japan 2011?!?
Sonite sa:
DJElo sa:
I hakuba är vi bara i 8 dagar, fram till den 10 feb tror jag det var. Alltså jag kan bara prata för niseko men här är det generellt ganska ljust även när det snöar men på toppen kan de bli rätt dålig sikt när de snöar mycket, och det gör det ju väldigt ofta. Jag har med mig Hi yellow, pink, och fire linser hit. har hitils använt Hi yellow 95% av tiden. Nu åker du ju iofs lite senare än vi så det bör väl ha blivit ännu ljusare kanske. men iaf här snöar det nästan jämt och då är det Hi yellow som gäller iaf för mig. Blir inte lika snyggt på bilderna men du ser vad du gör...:)
ok,tack for infon ;) blir troligtvis pink dara och ifall det behovs sa kanske man kan hitta nan HI i kanda eller sa pa vagen :P
nagra bilder uppe annu ? sjukt sugen att kolla!

Gäng till Japan 2011?!?
Till er som anländer snart: 29e: 40cm+, 30e: 65cm, 31e kl 15:00, so far 60-70cm.

Mao sammanlagt runt 170cm perfekt fint puder senaste 3 dygnen!
Snödjupet på toppen närmar sig 4,5 meter! :)

Gäng till Japan 2011?!?
21dar kvar har I Stockholm och jobba heltid o trana hart :p njut ni som e dar o ta massa bilder :) btw,nan som har koll pa priset pa en transceiver dar borta?

Gäng till Japan 2011?!?
tck den for ric!! skon video dar ;) blir nog att fixa en contourhd for min del innan jag aker..e ju sjuk studentrabatt pa dustinhome pa dem ;)

Gäng till Japan 2011?!?
ricric sa:
Jag kan dela med mig av länken till min blogg, den innehåller ju faktiskt en del bilder och även GoPro film om folk nu bara måste se hur det är i Niseko om dagarna :)

http://richardkalenius.blogspot.com/

Enorma mängder snö senaste 48h
Schyst blogg och kul att se lite videos härifrån! Måste fråga, vilken skog är de ni åker i på videon från 28e? eller är de hemligt fortfarande kanske? :) Känner inte igen den alls, men det ser ut att vara ett bra och långt åk! :-)

Gäng till Japan 2011?!?
Tycker riric far ta med oss ut pa den turen snart.
Fast ser att Sonite drar vidare imorgon.
Sjalv ska jag kolla upp Rututsu imorgon som dags tripp.
Aterkommer med rapport om allt gar som det ska.

Gäng till Japan 2011?!?
kul att hora marco,alltid kul med bilder och reportage..hoppas sjalv att det blir en del filmande och bild tagning som man kan dela med sig :D

Gäng till Japan 2011?!?
märkligt att man inte ser mer material från niseko på fr, med tanke på hur många svennebananer som egentligen är där!

Gäng till Japan 2011?!?
haha,de vill val antingen inte share-a sa inte fler aker dit eller for de e lata och inte orkar lagga..eller for upptagna med att aka :P

Gäng till Japan 2011?!?
Vi har tagit massa bilder både från Niseko och nu också från Hakuba, men känns så skrytigt att lägga upp massa puderbilder på sig själv lixom haha.. Hur gör jag för att ladda upp här i tråden? måste det vara någon speciellt storlek?

Gäng till Japan 2011?!?
Är det puder-heaven som vanligt i Japan nu eller? I alperna är det väldigt lite nysnö de senaste veckorna.
Funderar på att skippa alperna i år och dra 2-3 veckor till hokkaido 2012 istället.

Vilket ställe/ort har varit bäst hittills då? (i Japan alltså)

Gäng till Japan 2011?!?
Plenum sa:
Är det puder-heaven som vanligt i Japan nu eller? I alperna är det väldigt lite nysnö de senaste veckorna.
Funderar på att skippa alperna i år och dra 2-3 veckor till hokkaido 2012 istället.

Vilket ställe/ort har varit bäst hittills då? (i Japan alltså)
niseko får som vanligt mycket snö men är platt. myoko i niigata, zao i yamagata, samt hakuba och nozawa i nagano rekommenderas. shiga kogen och minakami helt okej också.

Gäng till Japan 2011?!?
liten update..allt typ klart nu o det blir 22-27e feb i hakuba :) snart bar det ivag och hoppas springa in i lite bc akare dar man kan aka med :D hojta till ifall ni e dar,bor pa hakuba powder lodge och alltid pa for party/onsen/kliva upp tidigt o dra BC :D

Gäng till Japan 2011?!?
Sonite sa:
Okej jag gör ett försök och visar lite bilder, inget gnäll på mina ps skills tack! =P

Så här crowded är Hakubas backcountry :)

Hakuba 1, Japan

Hakuba 2, Japan

Hakuba 3, Japan

Hakuba 4, Japan

Antar att alla vet att det typ snöar jämt i Niesko och ofta är bottenlöst men jag slänger ändå upp en liten illustration..

Niseko, Japan
där var ju några riktigt härliga bilder från hakuba. fantastisk terräng på det stället, oändlig dessutom. cortina efter dump är himmelriket på jorden!

Gäng till Japan 2011?!?
Funderar på att dra till Japan och Niseko i slutet av februari. Avsaknaden av bra snö i alperna gör att man börjar blicka österut för bra åkning. Gjorde en förfrågan hos Log House Kanon och det fanns boende (lediga rum och bäddar).

Rent hypotetiskt så borde ju Niseko kunna bjuda på bra puder-åkning även i början av mars, eller? Är det fortfarande några svenskar kvar då ? (tänkte stanna till första helgen i mars (4-6 mars).

/H

Gäng till Japan 2011?!?
Hjaaaalp!!!

Sitter i Tokyo och far inte hem mina skidor. Ska vidare till NZ pa lordag och vill skicka hem grejjerna till Sverige. Posten har skickar inte saker langre an 150cm, DHL 160cm och UPS ville ha ca 14000 sek. Nagon som har nagra tips? Kanske nan som ska hem fran Tokyo och vill ta med 2 par skidor?

Gäng till Japan 2011?!?
ehh,har du kollat flygfrakten vid narita??mycke billigare..och harligt att du kommer till nz :) hur lange blir du? annars ta ba med till nz :P

Gäng till Japan 2011?!?
Har bokat min resa till Niseko nu. Anländer på lördag den 26:e feb. och stannar till den 4:e mars då det bär vidare till Tokyo. Har fixat boende på Kanon. Vore kul om det är kvar några andra svenskar att åka med.

/H

Gäng till Japan 2011?!?
Hx sa:
Har bokat min resa till Niseko nu. Anländer på lördag den 26:e feb. och stannar till den 4:e mars då det bär vidare till Tokyo. Har fixat boende på Kanon. Vore kul om det är kvar några andra svenskar att åka med.

/H
Trevlig resa Hx, man blir ju inte liite avis! Har själv planer på att dra till Japan men först 2012. I år blir det Sälen med familjen. :lol:

Vilken flygrutt tar du till Japan? Alltid intressant att lära sig om olika flygrutter/priser etc.

Gäng till Japan 2011?!?
tja,nedre deler e typ var nu :/ hakuba stekande sol..liiiite spring corn men inget att tjoa med.en hel del snoslapp i bc.riktigt farligt just nu.verkar som jag totalt missa snon har :( aja,far val bli sasong 11/12 dara :(((

Tillbaka
Topp