Gaustabanan

PisteCarver

Aktiv medlem
Gaustabanan
Jag har ett par frågor till er som har åkt Gaustabanan under högsäsong på vintern.
Är det ofta kö/väntetid?
Den har ju ganska låg kapacitet (vilket naturligtvis hindrar att det snabbt blir uppåkt), är det idé att köpa det ganska dyra dagskortet eller ska man bara lösa enkelturer?

Senast ändrad:
Gaustabanan
Det tråkiga svart är att det varierar precis som på vanliga liftar.
Men kapaciteten är extremt låg så med kö så går det fortare å gå upp
650 fhm så att gå upp är inget för mig, då hade det inte blivit mycket skidåkning.
Jag såg nu att det inte finns något dagskort utan de säljer enkelturer eller något rabatterade klippkort, så det löser ju problemet med att man inte behöver känna någon ”hinna-utnyttja-dagskortet-hets”.
När det är vackert väder ser det verkligen ut att vara en riktigt fin tur.
Spännande med all historia kring Rjukan också.

Gaustabanan
Det finns bättre "pister" i skidsystemet än den som går ner från toppen till botten av Gaustabanan.
Vill man åka offpist så blir det att gå om man vill nå rännorna.
Jag skulle säga att dom går inte att nå från liften genom att skråa.
Om man har normaltur med vädret så.är toppkammen ryggarna mellan rännorna och fältt nedanför vindpackade.
Så vill man åka flera rännor så kan man avbryta åket där rännan slutar å gå i pjäxorna på ryggarna mellan rännorna upp 2-300fhm igen.
Det alternativet syn tydligt när man ser på bilder från framsidan.
Baksidan har nästan alltid bättre snö men är mer lavinbenägen och mkt svårare att kolla
Man liften, historian mm är värt ett besök

Gaustabanan
När jag var där ryktades det även att de kräver guide om man tar banan upp och inte den markerade backen ner? Ingen aning hur det ska kontrolleras dock.
Finns riktigt fin piståkning i systemet, och även några fina rännor nere. Men utsikten från gaustatoppen är svårslagen och känslan är nog värd iaf ett åk. Kolla öppettiderna. Vi var där i februari några år sen och då var det inte öppet särsklit ofta. Vi gick upp och var snabbare än de som väntade. Vill man testa på turandet så tycker jag att gausta inte är så dumt, rätt snällt och lätt att hitta.
Annars är det ett fint ställe. Rätt vindkänsligt dock. 4 stolsliften "G" är det första som stängs och river då ett stort hål i systemet. Dels så saknas förbindelsen mellan delarna och dels är de backarna där längst.

Gaustabanan
Ja en mkt lätt och trivsam topptur om liften är stängd och vägen öppen fram till parkeringen vid Gaustabanan då följer man den naturliga "pisten" upp.
Jag har dock gjort mest turer upp innan liften öppnades för skidåkning och då fick man parkera betydligt längre ner vid trevägskorset vid tältplatsen

Gaustabanan
Det jag är ute efter förutom utsikt och panorama och hela den biten, är att ta med frun upp och åka den snälla offpist cruisingen på framsidan. Finns med från 3.35 in i videon nedan (där även Anders Wingquist är med).
Vi har ingen utrustning för att gå upp, och åker alltid liftburen utförsåkning.
Har börjat åka återkommande till Norge sedan 2020, och det är trevlig omväxling till Alperna och betydligt kortare restid till södra Norge (även från Skåne). Det där med blåst i fjällen är ju en nackdel jmf med Alperna, men jag har hittills bara haft fint väder i Norge eftersom jag låtit väderprognosen bestämma när jag kör upp dit.

Senast ändrad:
Gaustabanan
(y)
När jag var uppe första gången, innan snöfallet, såg den markerade delen ut som en eftermiddagspist. En härlig tur är det dock iaf. Och man kan ju åka lite bredvid.

Byn nere är (iaf i februari) rätt deppigt, men den får ju ingen sol heller då. Finns ju även museum osv, om man är lagt åt historie hållet.

Otroligt vackert där. Även vägen dit är riktigt fint!

Gaustabanan
Det finns en Norsk också, tror den kan finnas i SVT:s arkiv.
Besök museet och kättra Sabbotörsfossen
Eller i alla fall traska in i Övre juvet/Upper gorge, givet att vattendraget är fruset och inga påsläpp från dammen ovan. Mäktig känsla att stå omgiven av isfall djupt nere i en gryta. Har för mig att det funkade bra att knata in från Vemorkbron och utan stegjärn (disclaimer för dåligt minne och att det nog inte alls är en bra idé egentligen). Kanske finns nån utsiktspunkt från vägen också men det ger ju inte alls samma känsla.

Gaustabanan
Berätta gärna hur åkningen är där borta. Jag råkade köpa lite lite aktier i ett bostadshotellprojekt just där för några år sen, men har inte kommit iväg dit än.
Gausta har tydligen lika många km pist som Hemsedal. Nu misstänker jag ändå att Hemsedal har bättre skidåkning (har aldrig åkt där, bara sett skidområdet vid förbikörning), Gaustas liftsystem ser ganska spretigt ut med en hel del små gröna pister här och var, men jag ser verkligen fram emot att komma dit. Bara en sådan sak som att när man kommer körande i dalen på väg mot Rjukan, få se ett nordiskt fjäll resa sig 1650 fhm upp från dalen.🏔️

Gaustabanan
Eller i alla fall traska in i Övre juvet/Upper gorge, givet att vattendraget är fruset och inga påsläpp från dammen ovan. Mäktig känsla att stå omgiven av isfall djupt nere i en gryta. Har för mig att det funkade bra att knata in från Vemorkbron och utan stegjärn (disclaimer för dåligt minne och att det nog inte alls är en bra idé egentligen). Kanske finns nån utsiktspunkt från vägen också men det ger ju inte alls samma känsla.
Det brukar gå att ta sig ner vid bron utan stegjärn det finns ofta rep riggade att hålla i.
Och håller med. Det är en jävligt mäktig känsla helt omgiven av 50-150m höga isfall

Tillbaka
Topp