Geilo, hafjell ö/kvitfjell eller Trysil/hemsedal

• Trådstartare Trådstartare Arn
  • Start datum Start datum

Arn

Medlem
Förra året blev de svenska fjäll då Norge hade stängt sina gränser

I år tänkte jag satsa på norska fjäll

Funderar på att åka första resan tidigt under säsong, antingen veckan efter nyår eller veckan före jul. Det senare är en stor utmaning ur snösynpunkt och inte säkert alla backar är öppna.

Är det någon av dessa anläggningar som är mer snösäker samt störst chans till flest öppna backar? Ni som har besökt flera av dessa anläggningar vilken eller vilka tycker ni var trevligast? Av anläggningarna ovan har jag bara besökt Trysil som var mycket trevlig

Här är en till som undrar samma sak. Är de norska orternas ”snösäkerhet” på försäsongen ungefär som de svenska på motsvarande breddgrad?

Hej,

Det är alltid en chansning att både boka långt i förväg OCH tidigt på säsongen. Orterna ovan har lite olika utgångspunkt för nederbörd.

Trysil är en solitär som likt Åre är väldigt väderutsatt och ofta vindpåverkat. Förutom det så är klimatförhållandena liknande de i Sälenfjällen.

Kvitfjell/Hafjell är egentligen inga stora fjäll, men stoltserar med stor höjdskillnad tack vare att de börjar långt ner i dalgången. Jag upplever att den stora nederbörden i regionen snarare dimper ner öster om Lillehammer, en bit in i fjällen (Nordseter/Sjusjøen), men här finns inga vettiga alpinanläggningar. Dock Norges, och kanske världens, bästa längdområde.

Geilo/Hemsedal ligger i centrala högfjällområden med helt annat klimat. Jag skulle gissa att chans för natursnö är större här, men de övriga orterna sprutar kanske upp pisterna (vilket är vad man i huvudsak kan åka) snabbare vid ihållande kyla.

Det är med andra ord en chansning, och valet beror också på vad man har för förväntningar och vilken typ av åkning man föredrar. Kvitfjell/Hafjell bjuder endast på piståkning oavsett förhållanden. Trysil (som jag känner sämst) kanske kan få ett tidigt dump, men risk för vind. I Hemsedal/Geilo finns i alla fall förutsättningar för offpist/natursnö.

Jag har redan bokat en vecka i Hemsedal vecka 1.
/Christian

Var iHafjell i mars 2020 (blev tyvärr hemskickad mitt i veckan när pandemin drog in). Har svårt att sia om vädret men det var ett väldigt fint skidområde....

Är Hemsedal en bra ort för familj med blandad åkskicklighet? Verkar inte finnas så många blåa backar i skicenter området, mest gröna eller röda.

Verkar som Hemsedal är mindre än Trysil till antalet backar. Om man mest åker pistade backar är Hemsedal ett lika bra val som Trysil?

Jag skulle gärna haka på med frågan om det är mindre med köer i Hemsedal vs Trysil? Det är ofta långa köer på lov i Trysil.

Har man inte testat Hemsedal så är det en god idé att göra. Jag föredrar Hemsedal jämfört med Trysil.Lägger inget fokus på backens färg.
Ang köer så har även Norge sportlov samma veckor som Sverige.

Både Trysil och framförallt Hemsedal är säkert fina men båda är Skistar, vilket borgar för trängsel, uppkörda backar, höga priser och p-avgifter.

Är det någon som har åkt i Solheisen, Hemsedal?
ett litet freeride-område som tydligen Kaj Zackrisson basar för (eller äger?)
Det finns ingen recension här på Freeride.

Oslo har sportlov vecka 8 så perfekt för Stockholmare men skulle inte välja Hemsedal om v8 gäller. Långa köer till Oslo.

Har nog varit i Hemsedal minst 2 ggr/ säsong dom senaste 12 åren. Stället byggs ut men system räcker gott till även när det är fullbokat under loven. Sällan kö längre än 10 min oftast kortare. Systemet håller bra och man flyttar sig mellan olika toppar och följer med fördel solljuset då topparna ligger i olika väderstreck. Det finns snälla pist alternativ från samtliga toppar vilket är toppen om man åker med familjen. Offpisten när snön tillåter är riktigt grym, men där är man inte ensam, norrmännen åker mycket offpist. Kallas för Skandinaviens Alperna vilket är lätt att förstå med många toppar i närområdet uppåt 2000 möh
Våra barn har lärt sig att åka skidor där.
Trysil är riktigt bra, större än Hemsedal men inte uppbyggt på samma sätt. Några pister håller riktigt bra klass.Här är tyvärr under loven riktigt långa liftkort i vissa liftar (30 min)
Har ingen Alpänsla men är så många resor bättre än Sälen som ligger ganska nära.
Både Trysil o Hemsedal brukar öppna i mitten/ slutet av November. Till jullovet är det mesta normalt sett öppnat.
Geilo har jag inte varit på 30 år, inte rättvist att skriva nått om.
Hafjell har jag inte åka skidor i.
Från västkusten är det kortare och snabbare att åka till Hemsedal och Trysil än Sälen.

Det lutar åt Trysil till nyår och Hemsedal till sportlovet. Skulle givetvis kunna åka till Hemsedal båda gångerna som har bättre pris och även bättre historisk snötillgången men kan ju vara kul att variera sig. Hemsedal är helt nytt för mig men Trysil har jag varit på två gånger. Fint ställe.

Är oddsen goda att alla backar i Trysil är öppna till nyår?

Tillbaka
Topp