Ghetto eller Jibb?

jeppenator

Aktiv medlem
Ghetto eller Jibb?
Hej hallå freeride...

Nu när allt snack om Gheedo, gaaangsta bling bling yo har gått något år här på freeride tycker jag faktiskt att de är dax att reda ut saken..

vill inte starta ännu en "ghetto is the truth" tråd som spårar ut totalt efter en sida, då allt för många sånna redan gjorts, utan vill faktiskt bara reda ut om alla jibbers vill vara gangster, eller om dom vill vara jibbers?

själv ser jag newschool skidåkningen som en livsstil, också kallad jibbing..

man är jibber om man åker skidor.. aight?
att ju jibberna inspirerats av hip hop kulturen gör ju inte jibbers till gangsters?
utan bara det faktum att stilen utvecklast från snusnäsduk i fickan till att ha den runt halsen? längre talltees för att få de att se steezy ut.. de gör ju inte att man blir gangster?

så varför säger man då alltså inte bara "fan va jibb" när 4bi9 släpper en ny edit?.. istället för "fan va dom är gaaangsta", då dom är en del av det som driver på hela jibb kulturen i den riktning den går.

en liten fundering jag fick.. hur tycker ni?

är man jibber eller gangster med stora kläder?
nån måste ju ha lite bra åsikter!
hit me

/jeppe

Senast ändrad:
Ghetto eller Jibb?
jag tycker att man är jibber då man hoppar å leker å har roligt.
sedan finns det ju olika stilar, som det finns inom allt.
vissa lyssnar på hiphop vissa lyssnar på pop eller rock eller jazz eller what ever.
sedan att stora kläder å hiphop "hör till" jibbingen lite, det gör de ju.
MEN
åker man runt med pistol i backen och sånt där är det väl lite mer GANGSTA, men det är väl ännu en stil.
det finns många stilar. det har väl/ju alltid varit så att dom som har en stil som sticker ut blir mer uppmärksammad och det är därför folk WHINAR, för att folk sticker ut för mycket, bryter mot normerna å allt de där blaha.
det behöver väl inte vara larvigt och töntigt att åka "GHEEEDO" . eftersom det bara är en stil bland alla andra.
jibba är en sak, men alla har olika stilar och bara för att stilen heter gansgter/ghetto/m.m så tror jag inte att nån allvarligt tror att dom är en riktig gangster från compton.
det är väl bra att alla har olika stilar och om nu steeezzy grejer och 4bi9 kopplas ihop med pistoler och ghetton får det väl vara så, dom åker skidor och är jävligt duktiga det är väl de som är huvudsaken!!??!?

Ghetto eller Jibb?
Jibber är man väl om man vill kalla sig för det. Onödigt att blanda ihop gangsta och parkåkning, då skidor i nuläget är vitare än golf och segling. Däremot får man ju köra runt i 6 XL tall tees och Street Wears ormskinnsbootcut-brallor om man vill. Så länge man inte kallar det Gangsta. Själv tycker jag att jibb låter jävligt fult det med, de flesta som kallar sig jibbers är hardcore whiggas på 12 år som bombar videoklippen med studsmatte-TEASERS ( Va fan!?)

I grunden är vi ju alla skidåkare, oavsett om man heter Hasse Mute och är 108 år gammal eller är polack och heter Piotr. Skidåkare räcker bra tycker jag, då är det ju bara att lägga till New school om man vill va tydlig.

Ghetto eller Jibb?
jag fattar inte varför man kallar de för gangster över huvudtaget.. kolla på tony montana.. han har ju inte direkt 5XL Tall Tees och typ size 40 jeansen och bandana och han är ju ändå största gangstern genom tiderna :P

Ghetto eller Jibb?
för övrigt är ju det hela helt sjukt snevridet från början.. när gängen i usa började påstå att dom rappade och hiphop blev förknippat med gangsterism.. helt wack! gangsters kan ta sig i röven!

så tillbaka till frågan.
svar ja, man är en jibber när man hoppar å grejar i stora kläder och det är sjukt cleant!
men inte fan finns det nåt gangster i att åka skidor!! såvida man inte bedriver en blodig gangfight uppe på kalfjället och det är det väl ändå ingen jibber som gjort här på freeride?

först när någon gjort det så kan jag hålla med om att skidåkning är g.. men det kommer adrig att ske så fortsätt nu att jibba i era stora kläder och bandanas men lägg ner gangstersnacket!

puss

Ghetto eller Jibb?
Jag tycker att defentionen på en jibber är en skidåkare som hoppar och t.ex. gillar att åka park.
Sedan hur man klär sig i backen är en helt annan femma.
jag själv anser mig som en jibber då jag även gillar att åka park även fast det kanske inte är mitt huvudintresse inom skidåkning. Jag gillar baggy kläder men inte 2-3 storlekar för stora och jag har väl inte den looken som ser framför sig om dom sig en jibbare med "gangstastil".

Fast det är ju så ändå att det idag finns generella stilar inom olika områden inom musik, sport osv. Hiphopare har speciella stilar, skatare speciella, golfare speciella, hårdrockare speciella.. Det är ju ganska osannolikt att alla dessa personer från början skulle ha samma smak utan att det snarare utvecklas till att pratar och klär sig på ett visst sätt för att identifiera sig.

Man klär sig på ett visst sätt för att man tycker att det är snyggt men samtidigt omedvetet för att identifiera sig till en viss gruppering. Jag själv beställde t.ex. en t-shirt tidigare i år med trycket "4FRNT SKIS" för att jag tyckte den var snygg men jag hade ju inte köpt den om jag inte var skidåkare?
Detta gäller ofta även hur vi pratar och beter oss, varför tycker att man "brats" pratar på ett visst sätt likt som "gangsters" på ett sätt.
Sen att skatare, snowboardåkare, surfare, jibbare osv. ofta klär sig i samma stil beror väl troligtvis på att alla idrotter generellt faller under termen "actionsport" och att det är samma märken som leverar kläder till alla sporter.
Detta är ju inget konstigt utan finns ju i alla dess former i alla samhällen.

Men det skiljer sig som sagt, jag lyssnar på hårdrock/metal och är en jibbare men har inte den typiska jibbstilen i backen och klär mig inte som en typisk hårdrockare utan mer lite åt skatehållet.

Det man egentligen pratar om är väl stereotyper för olika grupperingar och kulturer.

Ojoj nu blev visst mitt inlägg lite långt, dom tenderar ju att bli det. Ni får ha överseende med det ;)

Senast ändrad:
Ghetto eller Jibb?
Uttrycket, eller stereotypen, jibbare är ett uttryck som fötts av skidåkare, för det är vad de egentligen är, och det finns egentligen ingen korrekt definition av det. Därför är det omöjligt att säga vad en jibbare är eftersom alltför många personer definerar det annorlunda. Jag antar härmed att det kommer ifrån "jibbing" som ska vara något slags uttryck som sammanfattar hopp, rails osv på skidor. Alltså borde en jibbare enligt min definition vara en skidåkare som åker skidor i parken majoriteten av sin tid på berget. Men alla som åker skidor i parken bär inte tall-tee's, alla lyssnar inte på hip-hop och alla bär inte en bandana runt halsen. Därför är det för mig väldigt konstigt om man säger "fan va jibb" åt 4bi9 för att de har stora kläder och hip-hop musik i sina edits. Borde man inte säga "fan va jibb" åt varenda person som åker skidor i parken i så fall?

Gangster är inget som har något alls att göra med skidåkning, det är ett uttryck som står för något helt annat än "skidåkande yngling vars kropp är klädd med stora kläder, bandana för ansiktet och gärna accesoarer från märken som Skullcandy, Oakley etc.". Det är snarare en person som utöver kriminalitet som yrke, gärna i organiserad form, typ maffia.

Den enda möjliga anledningen, som jag ser det, till att skidåkning helt plötsligt är "gangster" är den nya överkommersiella hiphop-kulturen i USA. Varannan låt av en av det stora landet i västs sell-out rappare sjunger om hur gangster de är samtidigt som de bär stora kläder, bling etc. Detta har antagligen en eller flera "jibbare" anammat och allt fler tyckte det såg bra ut och följde trenden. MEN det gör inte skidåkning gangster, eftersom majoriteten av skidåkarna inte utövar organiserad brottslighet som yrke, vad jag vet.

Men det är ju inte bara skidåkare som anammat denna kultur med musik om money, hoes and bitches and so on.. utan det är självklart andra människor också, som inte har något som helst med skidåkning att göra. Men jag tvivlar på att de går runt på stan, eller var de nu går, och kallar sig gangsters eller jibbare. Så bara för att man har stora kläder är man varken jibbare eller gangster. Om man däremot åker skidor, eller jibbar som vissa vill kalla det, med stora kläder och en attityd som påminner om rapparna i staterna kan man gärna få kalla sig en skidåkare med stora kläder och en attityd och look som påminner om rapparna i staterna.

Jag förstår inte vad det är med människor och deras oerhörda begär att placera in människor i fack och stereotyper. Man behöver inte definera allt och alla, det förändrar inte personen eller saken i fråga, bara i betraktarens ögon.

Senast ändrad:
Ghetto eller Jibb?
håller helt och hållet med dig.
att alla klagar och whinar på alla freeride klipp och bilder bara för att man har ex. hip-hop låtar eller som du sa baggy kläder och en snusnäsduk.
att folk har olika stilar och gillar olika saker är bara nått man får leva med.
men att endel går in och slänger en 1'a i betyg och skriver ingenting mer, ingen anledning.
sen har man sett att samma person har kommenterat en 5'a i nån annans film som inte har hip-hop låt eller liknande outfit.
det är bara kazzt, att endel är annorlunda får man bara leva med.
instället för att kalla det gangster så kan man kalla det jibber som jeppe sa.
för att åka skidåkning har ingenting att göra med områden,pengar,vapen eller våld alt. mord/dråp.
men det är väl en annan sak att leva med att det alltid kommer att finnas folk som inte gillar andras stilar (h8rs).
det är väll inte mycket man kan göra åt saken egentligen.

Ghetto eller Jibb?
fnacke sa:
för att åka skidåkning har ingenting att göra med områden,pengar,vapen eller våld alt. mord/dråp.
men det är väl en annan sak att leva med att det alltid kommer att finnas folk som inte gillar andras stilar (h8rs).
Fast samtidigt så är jibbing för mig en definition på en typ av skidåkning och bör därmed inte ha något att göra med hur man klär sig, snackar osv.
För det är ju som sagt så att alla klär sig olika och därför tycker jag att begreppet jibbing bara bör innefatta den typen av skidåkning och inte hur man ser ut osv.

Dock är det ju som sagt så att idag så gör vi det alla, kopplar ihop vissa begrepp till en viss stereotyp. Om jag skulle be någon har förklara hur en typisk "brat" ser ut, pratar och är som person så tror jag sorgligt nog att dom flesta av oss skulle komma med väldigt likvärda beskrivningar. Vi vill indentifiera oss med något och visa att vi tillhör någon form av gruppering, så har det varit i alla tider och kommer alltid att vara. ALLA gör det undermedvetet, lik jag som ni. Det gäller allt, beteende, klädstil, sättet ni pratar på osv. osv.

jeppenator sa:
så varför säger man då alltså inte bara "fan va jibb" när 4bi9 släpper en ny edit?.. istället för "fan va dom är gaaangsta", då dom är en del av det som driver på hela jibb kulturen i den riktning den går.
För mig har det två olika innebörder. "fan va jibb" skulle man ju kunna säga om personerna i filmen verkligen jibbar riktigt bra (vilket nu också gör i detta fallet). För jag tror inte folk skulle skriva "fan va dom är gaaangsta" om dom som medverkar inte hade haft stora kläder osv.

H-T sa:
Därför är det för mig väldigt konstigt om man säger "fan va jibb" åt 4bi9 för att de har stora kläder och hip-hop musik i sina edits. Borde man inte säga "fan va jibb" åt varenda person som åker skidor i parken i så fall?
Jo precis, om man skulle säga "fan va jibb" så borde det ju vara åt åkningen.

Ghetto eller Jibb?
fnacke sa:
håller helt och hållet med dig.
att alla klagar och whinar på alla freeride klipp och bilder bara för att man har ex. hip-hop låtar eller som du sa baggy kläder och en snusnäsduk.
att folk har olika stilar och gillar olika saker är bara nått man får leva med.
men att endel går in och slänger en 1'a i betyg och skriver ingenting mer, ingen anledning.
sen har man sett att samma person har kommenterat en 5'a i nån annans film som inte har hip-hop låt eller liknande outfit.
det är bara kazzt, att endel är annorlunda får man bara leva med.
Samtidigt skulle ju folk klaga om man slängde in Jimmy Jansson och hoppade i hängselbyxor.

Ghetto eller Jibb?
gheedo e faen najs ju, nästa säsong ska ja lät ha en giggantisk bling bling kedja runt halsen i guld, då får man ju fett me respekt å status!!!

nee men skämt åsido, man får väl ha som man vill och om några tycker att de e najs me å ha 5xl kläder kan de väl ha de... och de som vill ha funktionella kläder kan ha de... (dock tycker jag att de e fett steeze me stora kläder :) ...

Ghetto eller Jibb?
shred_til_ur_dead sa:
gheedo e faen najs ju, nästa säsong ska ja lät ha en giggantisk bling bling kedja runt halsen i guld, då får man ju fett me respekt å status!!!

nee men skämt åsido, man får väl ha som man vill och om några tycker att de e najs me å ha 5xl kläder kan de väl ha de... och de som vill ha funktionella kläder kan ha de... (dock tycker jag att de e fett steeze me stora kläder :) ...
Såå jävla bra sagt (Y)

Ghetto eller Jibb?
Tänkte skriva nåt vettigt, men xzimmit hade redan skrivit ungefär allt jag hade att säga i sitt första inlägg. Det där med omedveten idetifiering och sånt. Flashback till lektionerna i psykologi och gruppsykolgi.

Ghetto eller Jibb?
man har det för det är snyggt eller? om man bara har det på filmer och sånt kan man ju skipp det man ska ju ha det för det är skönt och om man tycker det är snyggt våga stika ut lite:D

Ghetto eller Jibb?
Jag tycker stora kläder och sånt är det rätta. men det här med blingbling o grizzle o sån skit är jag emot, men en bandana är aldrig fel. Sen har jag tänkt att en riktig "Gansgstah"
åker inte skidor, skateboard, inlines eller någon typ av extremesport alls. dom åker runt o ränner på nätterna i gäng bråk.

Men sen det här som har kommit in med pistoler o sånt. altså det är ändå likt gangsta stilen. så det blir lite åt båda hållen där.

Jibb är såkallat Svenne Gangstah!

Senast ändrad:
Ghetto eller Jibb?
Själv gillar jag baggy kläder men inte annat överdrivet dylikt. Alla har sin egen stil och det respekterar jag men för var stilen mycket mera unikare än nu. Vi kan 2003 som exempel tanner hall börjar åka med stora baggy kläder och skidcenen reagerar kraftigt och frågar ig "vart är skidåkningen på väg" De vart en chock för skidvärlden. Sen kommer massa proffs efter som tex Cr johnson som var nog denn mest respekterade skidåkaren i världen sen ändrades det med en bild men det är en annan femma.

Numera ser jag allt oftare och nästan bara folk med baggy kläder och de har jag inget emot. Men det här med grillz och allt det hära att leka "åh jag har en pistol i handen" grejerna är lite väl. Vissa ser det med ironi men andra inte, Man kan säga att det finns 2 sorters jibbare, en som är kan man kalla det medgångs supporter? Han väljer kläderna efter vad hans idol har för grejer och försöker väldigt ofta "vara" som han. Det kan vara typ afterbang/rideaway. Den andra sortens jibbern finns det så mycket olika sorters osikter om så det får ni helt enkelt tycka. Ride as you want to ride?

Gangster. Det är lite utjatat numera i mitt tycke folk kommer med sina halvroliga editer med gangster imitationer och visst man känner ironin med är det igentligen bara ironi i gangster editerna? Folk har nog endå en rätt så posetiv syn på gangstah* ändå. Men alla försöker ju ändå ha så roligt som möjligt så det är ju bara respektera vad dom andra definerar om roligt och inte.

Jibbarn inte en direkt renodlad skidåkare igentligen. Sporten skidåkning har dragit isär så förbannat mycket så man undrar ju om jibbing är skidåkning. Gangster har inget som helst med skidåkning men ändå vill vissa individer få in det mera i sporten. Låt jibbing få svala ner i nått år nu så kommer vi se att gangster stilen kommer vara lite borta tror jag. Vi har ju igentligen ganska många främre jibbare som kör långt ifrån ghetto hypen. Vilket jag tacker dem oerhört mycket för. För det är dom som pushar sporten i en bra riktning å andra sidan gör ju ghetto skidåkarna det också men inte på mitt sätt jag vill att de ska göra det :)

Nåväl det blev ett allt för långt och tjatigt och dåligt skrivet och jag höll mig inte i min röda tråd :P

Åk och ha kul och ha på dig vafan du än vill och bry dig inte allt för mycket om vad dom andra säger. Jibbing är jibbing och acceptera vad den är. jibbing är vad du gör av den.

Over and ut.Btw Rastafari åkning är den nya hypen.

Ghetto eller Jibb?
TheFibretech sa:
Jag tycker stora kläder och sånt är det rätta. men det här med blingbling o grizzle o sån skit är jag emot, men en bandana är aldrig fel. Sen har jag tänkt att en riktig "Gansgstah"
åker inte skidor, skateboard, inlines eller någon typ av extremesport alls. dom åker runt o ränner på nätterna i gäng bråk.

Men sen det här som har kommit in med pistoler o sånt. altså det är ändå likt gangsta stilen. så det blir lite åt båda hållen där.

Jibb är såkallat Svenne Gangstah!
Stevie Williams och Jamal Smith skejtar, Mike Murda kör inlines..... Men så långt som till skidor går det icke.

Ghetto eller Jibb?
fan va jibb?! om man är en bra jibber är du bra på flattricks, bra på butters på snö boxar och när man gör massor av annurlunda saker på rails/boxar som ex. nolies och shit... jibber menas ju att man leker runt bara och gör coola saker...

"fan jibb" dom är i nya 4bi9 editen, det funkar inte enligt mig... men "fan vad mycket sköna jibbs dom kör" i nya 4bi9 editen...

Ghetto eller Jibb?
haha, klart som fan man inte är gangster för att man har stora kläder ?

Om man nu skulle va "gangster" så skulle man nog gå runt i blingbling, grillz, tall tees å sånt skit vanligtvis med..

När man åker skidor har man liksom talltees och stora kläder för att de
är snyggt, mer steezy..

Ghetto eller Jibb?
NiclasK sa:
Varför måste man vara en gangster eller jibber? Kan man inte bara få vara en helt vanlig skidåkare?
Nä, usch, att ens tänka en sådan tanke att man inte måste delas in i fack!

Förreseten, jag som kör mina funktionella tierra-plagg (tighta annars ingen funktionalitet) men ändå börjat jibba lite grann och främst då utför klippor, jag känner mig kluven och vet inte om jag är en jibber eller inte. Gangstah är jag definitivt inte då jag, som sagt, inte
har baggy kläder

Senast ändrad:
Ghetto eller Jibb?
Jarle sa:
NiclasK sa:
Varför måste man vara en gangster eller jibber? Kan man inte bara få vara en helt vanlig skidåkare?
Nä, usch, att ens tänka en sådan tanke att man inte måste delas in i fack!

Förreseten, jag som kör mina funktionella tierra-plagg (tighta annars ingen funktionalitet) men ändå börjat jibba lite grann och främst då utför klippor, jag känner mig kluven och vet inte om jag är en jibber eller inte. Gangstah är jag definitivt inte då jag, som sagt, inte
har baggy kläder
Jag föreslår att du kan få placeras i facket jibbare, men med en underrubrik som lyder "tighta kläder och mest från klippor, så bara en halv jibbare" om det är ok? Att få en definition om vem man är från andra personer utifrån vad man gör på skidor är ju trots allt det man mest av allt vill ha i livet.

Ghetto eller Jibb?
Alla har vi olika stil right?
Är det mkt baggy kläder i backarna just nu? Sjv måste jag säga att jag var nog den med störst kläder i Riksgränsen och Björkliden senast jag var där och då har jag inte speciellt stort imo. Kan ju bero på backarna men det har hänt på mer lokala backar också. Slutsats: Det finns inte mkt baggy kvar av vad jag sett. Det avtar ju mer å mer.

Med risk att inte tillföra något så måste jag endå säga att det är så grymt skämmigt och fult när folk bara har baggy skidkläder och följer trender rakt av sen på "fritiden" går dom tillbaka till sina stuprörsbyxor :) Alla sporter har trender, face it!

Ghetto eller Jibb?
Jag syftar inte alls efter att bli en gangster , men jag diggar jibbers med stora baggy kläder ! Så därför har jag det , helt enkelt för att jag tycker det är shysst !

Och sen har nästa alla här missförståt vad gangster betyder ! slå upp det i en ordbok vet ja !

Ghetto eller Jibb?
Jag kan meddela att trenden går mot allt mer tighta kläder, cykelhjulet har gått ett varv och vi närmar oss "Hot Dog" stilen som satte hjulet i snurrning.

Ghetto eller Jibb?
ha gangster attityden om du vill..
ha den stil du vill själv ha...
ha grillz om du vill...

fattar inte vad detta forum går ut på?
tror du alla kommer enas och börja kalla det "fan va jibb"?

jag nöjer mej med att säga "fan va eckligt grymt åkt!" till 4bi9s nya editar...

puss

Senast ändrad:
Ghetto eller Jibb?
grejjen är bara den att jag vill få bort hela "ghettooo, gaangsta" grejjen..

skidåkning är inte ghetto och inte gangster heller för den delen.. så varför ens säga det?

är de inte bara bättre å hitta ett annat ord?

för hur bra du än är på att åka blir du aldrig en gangster för det..

Ghetto eller Jibb?
Om någon säger "Fan va gaaangstah!" så syftar väl denne på klädstil eller atityd, och inte på åkningen?
Vad är det isf för fel med att säga det om personen i fråga åker omkring med "ghettokläder" och picka?

Ghetto eller Jibb?
Nog tycker jag det ser bättre ut med lite större kläder, ser lite steezigare och så ut i luften och inte lika flaxigt. Men man åker väll för att det är roligt så jag tycker inte kläderna spelar någon större roll.

Ghetto eller Jibb?
många säger ju som sagt "fan va gangstah" till dom som försöker ha den attityden..och de stora kläderna?
vad är det som är så konstigt med det?
ser inget fel med att säga "fan va gangsta du är!"
men då syftar jag ju inte på åkningen för den kan ju inte bli "gangstah" men klädstilen kan likna "gangstastilen" med stora kläder grillz osv...

så whats the point med det här forumet!
kalla klädstilen va ni vill...
men åkningen kan jag hålla med om att den aldrig blir gangstah

pus

Ghetto eller Jibb?
hur orkar man ens lägga ner tid på en sån här sak? jag kan inte fatta att jag ens tar mig tid att läsa skiten. låt folk vara som dom vill! och gör din egen grej!

Ghetto eller Jibb?
okey .. gangstagrejen barkar totalt. som vettiga människor tidigare nämnt finns det troligtvis inte någon som sysslar med organiserad kriminalitet för att kunna betala sin utrustning, resor, boende, räkningar mm .. men det är roligt med dom som verkar tro att dom är gangsters på riktigt ..

jag har på mig stora kläder, det är framförallt skönt och det ser bra ut.
jag lyssnar på hiphop/rap, men inte gangsterrap, utan bra rap med bra budskap och grejer. (dra inte all hiphop/rap över ett sträck).
jag är ju inte gangster för det .. jag är fortfarande en 15årig svenne från norra sverige som gillar att åka skidor .. inte ett dugg gangster alls.

sen, de flesta av mina åsikter finns i tidigare inlägg, så jag orkar inte skriva.

play it your own way, you know.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp