Glapp längst från mellan pjäxa och bindning

Baezzet

Ny medlem
tjena. köpte nya pjäxor som jag fick hjälp med i en tidigare tråd så tack till er. nu är mitt nästa problem att mina pjäxor är kortare men breddare framtill. jag kan inte skruva fram bakdelen mer för då går pjäxan inte ner alls men i nuläget går inte hela fronten in i framdelen. har stått med foten i pjäxan och försökt vrida loss den när den suttit fast men det har den klara, är medveten om att det är helt andra krafter väl i backen. tror min jag kommer behöva fixa nya bindningar eller tror ni det kommer klara sig?

Vad har du för bindningar och vad har du för pjäxor. Troligtvis är det bara att skruva lite pà bindningarna. Skriv bindningsmärke + modell sà kommer säkert MnO ha en förklaring vad felet är innan du hunnit säga tomteluva.

Kolla så att förspänningen inte är fel. Det finns en liten "mätare" någonstans på bakre delen av bindningen. Beroende på vilken bindning du har så sitter den på olika platser så du får leta lite. När du hittat den så ska mätaren ligga så nära mitten som möjligt, eller vi kan säga inte extremt åt något håll. Då du inte har monterat bindningarna för pjäxorna du har nu så kan det vara svårt att få rätt förspänning men du borde kunna få den någorlunda rätt. Dessutom hamnar du ju lite från boot center men det har väl mindre betydelse.

Lycka till! :)

Senast ändrad:
bindningarna är ett par marker 14 free från 07/08 tror jag. hmm ska leta efter denna "mätare", den enda mätare jag hittat än är den med DIN-skalan.

har aldrig riktigt pillat med mina bindningar innan men det är väl bara bakdelen som det går att justera på framdelen är fast utan inställningsmöjligheter?

På markerbindningar så justeras förspänningen med den mindre skruven bakpå bindningens häldel alltså den skruven som flyttar häldelen i längsled.

Den skruven sticker i ospänt läge ut en del. Sätt i pjäxan och skruva åt skruven tills den \\\"åker inåt\\\" i bindningen och hamnar kant i kant med materialet runt skruven, den ska alltså inte sticka ut och inte ha åkt in i bindningen. Förspäninngen bör då vara korrekt.

Är du osäker tycker jag att du förstås ska kolla upp det hela med en skidbutik eller liknande.

Menar du att fästpunkten på sulan längst fram är bredare på dina nya pjäxor? Det kan skilja ytterst lite, men i princip ska det måttet vara standard. Det förekommer ofta att man får problem med glapp i höjdled om man har ett par slitna pjäxor där man har knatat runt för mycket på asfalt tex. Men bredden? Det har jag aldrig hört talas om. Marker 14 är inte justerbar i sidled, precis som du säger. Det finns mig veterligen inga bindingar som är det. Salomons tåvingar går att justera, men då är det inte bredden på infästningen i sulan, utan bredden på tåboxen på själva skon. Ställ in förspänningen enligt bjork52:s beskrivning och justera efter önskat din-värde. Mer ska du inte behöva göra.

Kvarstår problemen, så posta en bild så förstår nog folk, inkl jag, bättre vad du menar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp