Glappande Griffon

Charlz

Medlem
Glappande Griffon
Tja

Eftersom jag numera tillbringar 90% av tiden med en 5 och en 7 åring i svenska fjäll (kläppen), så tänkte jag slippa skidhyror mm och köra på min gamla utrustning. Men upptäckte när jag skulle plocka fram för att valla och slipa att det glappt betänkligt i tådelen på ena bindningen.

Bifogar ett kort klipp. Vad tror expertisen - kan man åka på det där. Tanken är ju att ha roligt i slö fart. Hoppa lite på sidan om mm. Men även trycka på när kidsen är på skidskola. Vill inte att den tjuvlöser i tid och otid.

Glappande Griffon
Väldigt vanligt med glapp på den generationens griffon. Om du inte tänker på det kommer du nog inte märka av det. Har polare som har kört på ordentligt med griffonglapp, utan tjuvsläpp.

Dubbelkolla DIN och förspänning så är det bara att köra!

Glappande Griffon
Du kan även prova att justera höjden på "glidplattan". Det görs med en insexskruv i bakre änden av tåbindningen. Skruva åt vänster så höjs plattan..

Glappande Griffon
Du kan även prova att justera höjden på "glidplattan". Det görs med en insexskruv i bakre änden av tåbindningen. Skruva åt vänster så höjs plattan..
Tack! Ska titta på det så fort jag kommer hem
Tådelen på den skidan rör sig dock mer än på andra skidan. Eller snarare så kan man inte rucka på den andra nästan alls, så skillnaden är ganska "stor".

Glappande Griffon
På ID varianten sitter en skruv framifrån som man justerar höjden på AFD-plattan men detta verkar vara en äldre variant? Skruv bakifrån då alltså?

Senast ändrad:
Glappande Griffon
16709234516977453600005199482343.jpg
Gamla griffon har justeringen i bakkant, 5mm insex..

Glappande Griffon
Läste någonstans (här tror jag) att du ska justera med pjäxa i bindningen och ett vanligt pappersark (kopieringspapper) under tådelen. När pappret precis blir fastklämt så är det rätt höjd

Glappande Griffon
Läste någonstans (här tror jag) att du ska justera med pjäxa i bindningen och ett vanligt pappersark (kopieringspapper) under tådelen. När pappret precis blir fastklämt så är det rätt höjd
...som hos tandläkaren! Antar att detta gäller generellt vid tådelsjustering, jag brukar göra ungefär så?

Glappande Griffon
Stämmer. Glöm dock inte att dra rejält i bakkappan på pjäxan först så att den dras upp så högt det går innan du börjar skruva och/eller testa med papper. Annars kan den nypa för snabbt och ändå glappa sen.

Glappande Griffon
Bra inlägg, det mesta finns ju även med i RWD's filmklipp. Papper kan ju vara lite olika så jag kör med bladmått 0.40mm:):)
/Ville

Glappande Griffon
jag hade ett liknande glapp på tådelen på ett par marker f12 tour epf. var nog ännu mer rörerselse. Jag skruvade upp AFD plattan så att pjäxan tryckte upp mot bindningen så den inte rörde på sig. Funkar att åka på men skulle inte vilja crasha med dem bindningarna.

slutsatsen är väl att jag inte litar på marker längre.

Glappande Griffon
Tar allt detta åt mig och tittar igen med papper. Bladmått känns överkurs i dagsläget :giggle:
Försöker motivera att det här borde räcka för att utöka garderoben med ett nytt par skidor, men det går inte riktigt hem med frugan :rolleyes: Plus att vad jag egentligen behöver är nya pjäxor snarare än skidor.

Glappande Griffon
Tar allt detta åt mig och tittar igen med papper. Bladmått känns överkurs i dagsläget :giggle:
Försöker motivera att det här borde räcka för att utöka garderoben med ett nytt par skidor, men det går inte riktigt hem med frugan :rolleyes: Plus att vad jag egentligen behöver är nya pjäxor snarare än skidor.
Du har väl ändå varit en snäll pojke hela året så det är ju klart att det ska ligga både pjäxor och skidor under granen.
Hälsa frugan att jämnfört med vissa andra (inga namn 😇) så är ett par lagg till inget att orda om.

Glappande Griffon
Tackar för hjälpen till alles, Höjde bottenplattan vid tådelen och nu ser det bättre ut. Förvisso glappar tådelen en hel del även utan pjäxa isatt om man jämför med den på andra skidan. Så har jag en jäkla tur lossnar den helt och nya skidor är ett faktum, för man KAN INTE borra för nya.
Eller med min tur så lossnar den när man ska balla sig för ungarna mitt i en slarvigt utförd 360 så man får en spiralfraktur och blir handikappad efter första timmen i backen. :rolleyes:

Glappande Griffon
Tackar för hjälpen till alles, Höjde bottenplattan vid tådelen och nu ser det bättre ut. Förvisso glappar tådelen en hel del även utan pjäxa isatt om man jämför med den på andra skidan. Så har jag en jäkla tur lossnar den helt och nya skidor är ett faktum, för man KAN INTE borra för nya.
Eller med min tur så lossnar den när man ska balla sig för ungarna mitt i en slarvigt utförd 360 så man får en spiralfraktur och blir handikappad efter första timmen i backen. :rolleyes:
Det är en uppenbar säkerhetsrisk. En bomb som är på väg att brisera. Det handlar inte bara om din egen och din familjs säkerhet, utan även om alla andra i omgivningen och kanske framförallt nedanför dig i fallinjen. Människor, barn, blivande mödrar. Hundar, maskiner, hus och egendom. Ingenting lever säkert längre. Det kan bli MYCKET allvarligt det här om du inte under säsongen ser över dina högst tveksamma och synnerligen utslitna prylar. Du bör se över hela den kedjan av säkerhetsprodukter, dvs börja med värmestrumpor, gärna med appstyrning och största batteriet, sen nya pjäxor för att säkerställa att inga sulor är slitna. Dumsnåla nu INTE eftersom det kan vara riktigt osäker plast i billiga modeller. Det är bara top of the line som går att lita på, säkerhetsmässigt alltså.

Nya bindningar är en direkt nödvändighet. De ska (naturligtvis) som helt central säkerhetsfunktion väljas med största omsorg. Tänk på att allt som inte innehåller s.k. infuserad kolfiber kan anses som säkerhetsrisk så även här gäller regeln om att det är synnerligen dumt att snåla. Människoliv och frakturfrihet kan inte mätas i pengar.

När vi ändå pratar allvar kan det inte utan alltför stor osäkerhet fastställas att du inte har fått ett gravt fuktintrång i bindningszonen på dina skidor. Det ger en försvagning och materialutmattning kring hela bindningszonen. Brisera var ordet. När som helst. Helt utan förvarning och inget syns på ytan, men under topsheeten ligger katastrofen och väntar. Du är på helt rätt spår när du klassar omborrning som ett otänkbart alternativ. Det må kännas aningen dyrt med nya skidor nu, men när du efter katastrofen står där med stämningsansökan i hand, tårar i ögonen och ångest i själen kommer de futtiga tusenlapparna det kostar att försäkra sig mot risken genom att köpa nya skidor som otroligt BILLIGT. Då är det tufft att vara efterklok, men än finns chansen att göra rätt.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk dock. Se till att komplettera med ett tiokort på guldslipar också. Med slöa kanter tar du en medveten risk. Dåligt sladdgrepp innebär högre risk för spektakulära högfartsfall och bristande kontroll när du som mest behöver den. Du vill ju inte komma där med annat än toppskick på utrustningen när du tvingas väja för tex ett gäng gravida förstföderskor som passar grannarnas tvååriga oskyldiga barn i backens omedelbara närhet. Tar du inte det här på allvar kan det gå snett. Mycket snett. Nej, det är lika bra att du köper nya prylar av GOD kvalitet. Inte snåla. Inte snåla. För barnens skull. Tänk på barnen nu Charlz. Hur ska du kunna leva med dig själv om det händer något??? Är verkligen några siffror på ett kontoutdrag värda mer än omgivningens säkerhet?

Senast ändrad:
Glappande Griffon
Det är en uppenbar säkerhetsrisk. En bomb som är på väg att brisera. Det handlar inte bara om din egen och din famils säkerhet, utan även om alla andra i omgivningen och kanske framförallt nedanför dig i fallinjen. Människor, barn, blivande mödrar. Hundar, maskiner, hus och egendom. Ingenting lever säkert längre. Det kan bli MYCKET allvarligt det här om du inte under säsongen ser över dina högst tveksamma och synnerligen utslitna prylar. Du bör se över hela den kedjan av säkerhetsprodukter, dvs börja med värmestrumpor, gärna med appstyrning och största batteriet, sen nya pjäxor för att säkerställa att inga sulor är slitna. Dumsnåla nu INTE eftersom det kan vara riktigt osäker plast i billiga modeller. Det är bara top of the line som går att lita på, säkerhetsmässigt alltså.

Nya bindningar är en direkt nödvändighet. De ska (naturligtvis) som helt central säkerhetsfunktion väljas med största omsorg. Tänk på att allt som inte innehåller s.k. infuserad kolfiber kan anses som säkerhetsrisk så även här gäller regeln om att det är synnerligen dumt att snåla. Människoliv och frakturfrihet kan inte mätas i pengar.

När vi ändå pratar allvar kan det inte utan alltför stor osäkerhet fastställas att du inte har fått ett gravt fuktintrång i bindningszonen på dina skidor. Det ger en försvagning och materialutmattning kring hela bindningszonen. Brisera var ordet. När som helst. Helt utan förvarning och inget syns på ytan, men under topsheeten ligger katastrofen och väntar. Du är på helt rätt spår när du klassar omborrning som ett otänkbart alternativ. Det må kännas aningen dyrt med nya skidor nu, men när du efter katastrofen står där med stämningsansökan i hand, tårar i ögonen och ångest i själen kommer de futtiga tusenlapparna det kostar att försäkra sig mot risken genom att köpa nya skidor som otroligt BILLIGT. Då är det tufft att vara efterklok, men än finns chansen att göra rätt.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk dock. Se till att komplettera med ett tiokort på guldslipar också. Med slöa kanter tar du en medveten risk. Dåligt sladdgrepp innebär högre risk för spektakulära högfartsfall och bristande kontroll när du som mest behöver den. Du vill ju inte komma där med annat än toppskick på utrustningen när du tvingas väja för tex ett gäng gravida förstföderskor som passar grannarnas tvååriga oskyldiga barn i backens omedelbara närhet. Tar du inte det här på allvar kan det gå snett. Mycket snett. Nej, det är lika bra att du köper nya prylar av GOD kvalitet. Inte snåla. Inte snåla. För barnens skull. Tänk på barnen nu Charlz. Hur ska du kunna leva med dig själv om det händer något??? Är verkligen några siffror på ett kontoutdrag värda mer än omgivningens säkerhet?
:ROFLMAO::ROFLMAO:
Detta blir genast en copy/paste till högsta instans i familjen. Lägger även som cc till dennes överordnande (svärmor).

Det skulle va fan om man inte gick ut som segrare med det här som backning!

Vi ses på andra sidan..

Glappande Griffon
En veckas hasandes på bredd och i stjärn-stance med ungarna i Kläppen är till ända. Bindningen höll tyvärr och inga tjyvsläpp trots lite stylande i juniorparken. Inser dock att mina gamla Kung Fujas är en jäkligt rolig skida att leka runt på i småbarnsfart. Får nog hänga med ett par år till. Däremot är pjäxorna en riktig fotdödare i lägre hastighet. Så får nog satsa på ett par nya sådan till nästa säsong istället och låta skidan leva vidare 😄

Tillbaka
Topp