Gnu och Lib-tech

Gnu och Lib-tech
clnorberg sa:
har alltid varit lite sugen på en libtech skate banana funderar på att köpa en i år. fast nått annat att rekommendera är bateleon brädor. har aldrig haft skjönare och roligare bräda. tripple base är the shit
Min kompis köpte nya goliath med 3 base och han är GRYMT nöjd med den (Y)

Gnu och Lib-tech
Om det är nån som vill köpa en använd 07-08 Skunk ape 167mtx så har jag en. Körde med den förra säsongen, men den var lite för lång för mig så jag köpte en kortare Travis Rice till denna säsongen istället. Brädan finnes i stockholm!

Gnu och Lib-tech
BergztroM sa:
Coldis sa:
Vad ska du köra för något med den? Park mest eller typ powpowww eller pista runt och hålla på?

Jag köpte en skate banana 156 i vintras och blev förvånad över hur mjuk den var.. trodde den var mycket stiffare. Jag väger 70 kg typ och jag tyckte den var mjuukhie.. Annars blir en skate banana 56 bra för dig, men som sagt, den var mjukare än jag hade förväntat mig.
var det skönt att köra på så mjukt elr ?!
Jag förväntade mig ju hårdare men det var väll en fin bräda.. Hade ju en www rocker innan också, så en mjuk rockerboard till är väll inget jag hade förväntat mig. Skate bananan föll mig inte i smaken så jag sålde den, finns många andra rockerbrädor där ute som jag tycker är myycket skönare. Annars är skate bananan en riktigt fin board och jag tror ingen gråter sig till sömns om man köper en sådan (: Det jobbiga var också att basen var riktigt pissig och höll knappt vax alls, vilket jag har läst på forum runtom att det är ett känt problem för mervin.

Nu är det ju lätt också att stirra sig blind på vad någon har skrivit på ett forum, är man sugen på brädan så köp den. Det är en sjukt fin board.

Gnu och Lib-tech
Gnu och Lib-tech
Jag hade en GNU CHB-series med mtx.
Brädan var så sjukt stabil i skärande svängar och hade även ett djävulskt bra grepp i blåis. Synd bara att jag knäckte den nästan vid slutet av säsongen...

GNU och Lib-tech is good shit.

Gnu och Lib-tech
Jag letar efter en bräda som man kan leka något enormt med, söker en bräda som passar parken men man endå kan åka lite i pisterna med utan att vara helt värdelös.
Är dessa Lib-Tech brädorna något att ha och vad ska man ha för size på brädan (188lång, 90kg, 45 i skor) ska man ha mjuk eller styv bräda?

Gnu och Lib-tech
Köp bataleon säger jag! TBT är sjukt mycket smartare än rocker. Det är typ rocker på stålkanterna men inte på basen. Så full snökontakt men sjukt jibbvänlig! Aldrig åkt på en bättre bräda än min evil twin. Blir en likadan eller en Riot nästa år, som är snäppet styvare.

Gnu och Lib-tech
RCroy sa:
Köp bataleon säger jag! TBT är sjukt mycket smartare än rocker. Det är typ rocker på stålkanterna men inte på basen. Så full snökontakt men sjukt jibbvänlig! Aldrig åkt på en bättre bräda än min evil twin. Blir en likadan eller en Riot nästa år, som är snäppet styvare.
Det är ju just basen tbt är på ^^ Höjning i basen och mer och mer (bredare) mot nose och tail.. Finns ju olika slags rocker också. Dom vanligaste är ju v-rocker (böjning mellan bindsen) och sen platt board med rocker utanför insertsen på boarden. v-rocker pressar ju ändå ut när du behöver det, men har du inte tyngden på så lyfts det ju. Därför är ju rocker också jibbvänligare egentligen då det pressar sykt mycket lättare ^^

Gnu och Lib-tech
kdeX sa:
Jag letar efter en bräda som man kan leka något enormt med, söker en bräda som passar parken men man endå kan åka lite i pisterna med utan att vara helt värdelös.
Är dessa Lib-Tech brädorna något att ha och vad ska man ha för size på brädan (188lång, 90kg, 45 i skor) ska man ha mjuk eller styv bräda?
Lib-Tech Skunk Ape 162 BTX skulle passa hur bra som helst. Kanske även en Lib-Tech TRS 162 BTX om du inte är känslig för toedrag.

Gnu och Lib-tech
Tjena!Letar ny bräda. Är 182 cm(växer fortfarande) och väger ca 60-65 kg.Har 43-44 i skor. Kör mycket pist,offpist men har börjat köra mer och mer i park. HAr åkt snowboard i 3år, ca 3-4 veckor per säsong(HÖGST) Det var några som rekomenderade libtech eller GNU's brädor med rocker. Skulle vara tacksam för hjälp! :)

Gnu och Lib-tech
Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag bara kolla om någon vet varför GNU och Libtech är 2 olika märken.
Är GNU Libtechs "budgetalternativ" eller är GNU deras division med mer annorlunda tech?
Hörde något att GNU var först men att det gick dåligt så de startade ett nytt företag för att dra upp GNU "ur leran" då skapades Libtech som senare verkar ha tagit över mer marknadsandelar än GNU.

GNU verkar framställas som lite mer underground och lite mindre seriösa åkers när det gäller tävling ( undantaget Jamie Andersson ).

Är det någon som har koll? Varför gör Mervin 2 märken? Är det olika ägare till märkena eller äger Mervin märkena? Är Mervin bara en fabrik som producerar olika märken ( Lib GNU Roxy) som exempelvis Elanfabriken var?

Har bara haft lite undran över detta ett tag och hade nu 5 min över så om någon vet vore det grymt.

Gnu och Lib-tech
snowdiver sa:
Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag bara kolla om någon vet varför GNU och Libtech är 2 olika märken.
Är GNU Libtechs "budgetalternativ" eller är GNU deras division med mer annorlunda tech?
Hörde något att GNU var först men att det gick dåligt så de startade ett nytt företag för att dra upp GNU "ur leran" då skapades Libtech som senare verkar ha tagit över mer marknadsandelar än GNU.

GNU verkar framställas som lite mer underground och lite mindre seriösa åkers när det gäller tävling ( undantaget Jamie Andersson ).

Är det någon som har koll? Varför gör Mervin 2 märken? Är det olika ägare till märkena eller äger Mervin märkena? Är Mervin bara en fabrik som producerar olika märken ( Lib GNU Roxy) som exempelvis Elanfabriken var?

Har bara haft lite undran över detta ett tag och hade nu 5 min över så om någon vet vore det grymt.
Det börjde med Mike Olsen och Peter Saari som tillverkade snowboards under namnet Gnu från typ slutet av 70-talet. Av någon diffus anledning började de i början av 1990-talet göra brädor som de kallade Lib-Tech (egentligen Liberace Technologies). De första åren har Lib-Tech en märklig kink längst ut i nos och tail (som en extra liten uppböjning på ca 5-6 cm) och när Mike Olsen någon gång runt 93-94 fick frågan om varför de gjorde två märken sa han: "They're all Gnus, Lib-Tech is just the high ends". Jag tror att de flesta är överens om att starten av Lib-Tech kom till för att de ville skapa något nytt och givetvis för att sälja fler snowboards.

Gnu och Lib har samma ägare och har alltid gemensamma montrar på alla mässor och demodagar och liknande. Gnu har länge varit lite mer underground även om Mervin under hela 90-talet bara gjorde reklam för Gnu. Det finns ingen Lib-Tech reklam i några amerikanska tidningar från 90-talet. Gnu gjorde rätt många legendariska reklamer under denna tid och Mervin som företag har nog alltid räknats som marknadsföringsgenier. En ev Gnus reklamtexter löd: "All snowboards are made by hand. Ours are made by hand better"

Att Roxy görs av Mervin beror ju på att Mervin ägdes av Quiksilver under ungefär ett decennium, från 1998 typ och framåt. När Quiksilver sedan såldes vidare och Mervin köptes av ett annat företag skrev Quik kontrakt med Mervin om att fortsätta tillverka Roxybrädorna.

Mervin är alltså inte bara en fabrik utan moderföretaget där Lib och Gnu är ryggraden. Lib-Tech är klart mycket större än Gnu och jag skulle tippa att det säljs åtminstone dubbelt så många Lib. I Sverige skulle jag tro att det säljs typ 4 gågner fler Lib. De skiljer ju märkena åt en del främst genom att den assymetriska teknologin som finns på många Gnu inte alls finns hos Lib. De skiljer sig också rätt mycket åt rent grafiskt. Materialmässigt är de ju dock väldigt lika.

Senast ändrad:
Gnu och Lib-tech
Jag vill minnas att det fanns Gnu-kopior i Sverige och övriga Europa på tidigt 90-tal. Något företag började tillverka Gnu utan tillstånd från Mervin vilket kan ha varit en av anledningarna till att Lib Tech startades.

Gnu och Lib-tech
mgbgt66 sa:
Jag vill minnas att det fanns Gnu-kopior i Sverige och övriga Europa på tidigt 90-tal. Något företag började tillverka Gnu utan tillstånd från Mervin vilket kan ha varit en av anledningarna till att Lib Tech startades.
Haha, ja en sån hade jag, det var de som hade Top12 butiken i Malmö som låg bakom det va?

Gnu och Lib-tech
HARS sa:
mgbgt66 sa:
Haha, ja en sån hade jag, det var de som hade Top12 butiken i Malmö som låg bakom det va?
Så kanske det var! Jag var på gång att skriva att det var något svensk företag som låg bakom det hela. Tror helt enkelt att dom snodde namnet eftersom det inte var skyddad i Europa.

Gnu och Lib-tech
Kört en säsong på En skunkape 165cmW och är riktigt nöjd. Är ju mycket pengar så man har ju höga krav, men tycker att det var värt det. Valde den då jag har 46 i strl på boots och ändå vill ligga ner i carvsen så gott det går, + att jag åker mest i pist än i park (där jag bor blir det oftast så oavsett vad man vill åka..) så valde den förra bananen. :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp