God Jul och Gott Nytt skidår!

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur gör ni för att få in lite alp-stämning i den svenska Julen?🎅🎄🏔️
Hemma hos oss har vi valt att ersätta den vanliga julglöggen med Alpen-Glühwein det här året.
Södra Skåne fick även 1 cm snö i natt.❄️
God Jul och Gott Nytt skidår önskar jag er alla!

1703327812302.jpeg

God jul! Alpkänsla har jag ju genom fönstret, så tvärtom för mig. Lite svenskt med riktig glögg! De flesta Glühwein är ju mest om man behöver rensa avloppet, eller skölja ner härskna rostade kastanjer på någon julmarknad… :LOL: Ingen vit jul här, barmark tom i Engelberg på 1000 möh. 9 grader blir det nog i eftermiddag. Nytt decemberrekord på sydsidan i går, över 22 grader med kraftig nordföhn! 🥵☀️
1703418436604.jpeg

Fint i bergen, om än fortfarande ganska stormigt i morse.
1703418644191.jpeg

1000017308.jpg

Lagom kyligt att slippa mygg mellan tänderna i backen idag. Sen att man är fysiskt aktiv hela dagen hjälper trasiga värmepannan i husbilen till.
Men lite glögg tillåter en att sitta still en stund. God jul.❄️⛷️❤️
1000017327.jpg

God Jul allesammans!
Något år vill jag fira på en skidort, komma upp tidigt, få in lite svängar och varit redo för Kalle Anka samma dag.
Julen 2024 kanske. :)
Har tänkt att åka till backen för att komma hem lagom till Kalle men sen kommer jag på att det är jag som fixar maten. Lite som Musse och Långben. ” vem är det som kör egentligen”…
God fortsättning påer!

Lite sent på det, trevlig tråd och God Jul alla! Har själv överdoserat på skumtomtar.

Funderar litet på att någon gång fira jul i alperna med tjocka släkten. Problemen är två - dels prisläget, dels snötillgången så tidigt på säsongen. Helst vill man ju ha snö "vid stugan" och inte bara ute i backen.

Efterlyser härmed en alpinskidort med följande prio:
- Familjevänligt alp-gemüt
- Lätt att nå från Sverige med bil eller tåg (dvs gärna Österrike eller södra Tyskland)
- stor chans till snötäcke vid boendet (sorry Zillertal som annars var en tanke...)
- hygglig möjlighet till längdskidåkning

Tror det blir svårt att få ihop - kanske blir det fjällen (N eller S) trots allt.

Funderar litet på att någon gång fira jul i alperna med tjocka släkten. Problemen är två - dels prisläget, dels snötillgången så tidigt på säsongen. Helst vill man ju ha snö "vid stugan" och inte bara ute i backen.

Efterlyser härmed en alpinskidort med följande prio:
- Familjevänligt alp-gemüt
- Lätt att nå från Sverige med bil eller tåg (dvs gärna Österrike eller södra Tyskland)
- stor chans till snötäcke vid boendet (sorry Zillertal som annars var en tanke...)
- hygglig möjlighet till längdskidåkning
Förslag:
Byn Damüls på 1423 möh i Bregenzer Wald.
Gemyt i överflöd, tillräckligt för att pryda diverse kalendrar (som även Heiligenblut gör).
Ligger i ett ganska stort skidområde/liftsystem tillsammans med Faschina och Mellau.
Gott om snö vid Nordstau.
Raka spåret från Puttgarden via A7:an, kort köravstånd.
1703667844279.png

1703668004403.png

1703668054607.png

Senast ändrad:
Förslag:
Damüls i Bregenzer Wald på 1423 möh.
Gemyt i överflöd, tillräckligt för att pryda diverse kalendrar (som även Heiligenblut gör).
Ligger i ett ganska stort skidområde/liftsystem tillsammans med Faschina och Mellau.
Gott om snö vid Nordstau.
Raka spåret från Puttgarden via A7:an, kort köravstånd.
Visa bilaga 28741
Visa bilaga 28742
Visa bilaga 28743

Toppen, tack. Precis den typ av plats jag sökt. Har ju bott i närliggande Warth som sägs vara en av alpernas snösäkraste dalar.

Innan jag förstod att Zillertal ligger för lågt för att vara snösäkert i dalen i december (där är ganska grönt nu t ex...) så sökte jag litet där inför nästa jul. Går att hitta hela våningar med stort kök, stort allrum, 3-4 sovrum, 8-10 bäddar och flera badrum för typ 25000 kr och gratis avbokning fram till oktober. Helt ok pris tycker jag uppdelat på tre familjer med tanke på extrem högsäsong och finemang skidåkning.

Tillbaka
Topp