Goggle-hjälp

macmac

Medlem
Goggle-hjälp
Hej,
Tänkte investera i ett par nya goggles som bör passa till min Poc Receptor Bug-hjälm (XL).
Har utan att pröva tittat lite närmare på:

*Poc Iris Bug med linserna clear/red och Bronze/Blue.
(*POC Lid med clear/silver mirror.)
(*POC Retina Big med standard lins. (går de att byta lins på?))
*Dragon APXs med linserna Blue Steel och Yellow Blue Ionized.
*Dragon APX med linserna Red Ionized och Pink Ionized.

Är det nån modell jag direkt kan avskriva? (Ex. pga fel form i förhållande till hjälm...)
Kompletterar linserna på de olika modellerna varandra bra?
Skulle du rekommendera ett bättre alternativ? (linser eller gogglemärke)

Uppskattar grymt mycket om du skulle vilja skriva dina erfarenheter... :)
Tack så länge!
/Mac

Goggle-hjälp
Lyckades ta en sväng förbi Alpingaraget i Hbg idag. Hade inte alla hemma, men både Poc Iris Bug (klämde på min näsa) och Dragon APXs är uteslutna. POC Retina Big satt bra med hjälmen. Det gjorde ett annat par oxå, Scott LCG. POC Lid och Dragon APX skulle komma till butiken snart. Så just nu är listan reviderad till följande:

*Scott LCG
*POC Retina Big med standard lins. Hittade dock följande rescension som nog gör mig tveksamt inställd till dessa.
*POC Lid med clear/silver mirror
*Dragon APX med linserna Red Ionized och Pink Ionized

Har ni nån input angående dessa vore det najs! :)

Senast ändrad:
Goggle-hjälp
Jag valde LCG pga den otroligt lätta funktionen för linsbyte. Har inte hunnit prova dem än i backen men så länge passformen känns bra så ser jag inga nackdelar. :)

Goggle-hjälp
Den combon blir nog bra hoppas jag, kommer köra exakt samma i vinter (receptor bug anders backe XL och LCG black/natrual black)

Det enda är väl att det möjligtvis är lite för stor glipa på sidorna mellan hjälm och goggle.

Goggle-hjälp
Kör själv Receptor Bug och Dragon APX. Fungerar riktigt bra. Däremot är jag inte riktigt vän med hur systemet är uppbyggt för linsbyte.

Känns nästan som att man kommer att dra sönder glasögonen när man skall separera linsen ifrån fästet. Kör själv orange lins samt svart lins. Den svarta fungerar endast när det är riktigt bra väder, i sämre väder är den katastrof. Den orange fungerar annars riktigt bra.

Har ett par K2 glasögon som extra glasögon och den linsen är helt outstanding. Carl Zeiss lins som verkligen fungerar i alla väder trots att den har ett oljigt utseende. Det jag gillar med APX:n är det stora synfältet, idag har ju flera märken denna typ av stora glasögon.

Goggle-hjälp
mmarcus och leek123: Intressant att ni hoppade på LCGn. Passformen var som sagt riktigt go! Och som mmarcus nämner, vilken sjukt smidig linsbytesfunktion... Jag har också Anders Backe edition, men tar vita i så fall så vi inte ser likadana ut..! ;) Glipan på sidan var nog ganska stor ja, ska ha det i åtanke när jag testar de igen nästa gång.

ljungberg_sthlm: Riktigt bra input angående Dragon APX och Receptor Bug. :) Testade som sagt APXs:en, men de blev på gränsen för små för mitt ansikte (tryckte nästan på ögonsidorna). Antar att APX kommer sitta bättre. Angående linsbytet så har jag svårt att se att det finns ett smidigare sätt än på Scott LCG, men det är kanske inte den feauturen jag sätter absolut högst ändå så APX är fortfarande ett alternativ.

Hur är den orangea linsens (antar du menar red ionized?) allroundegenskaper? Funkar den i sämre väder också?

Låter spännande med K2-gogglesen, är det K2 Photokinetic du menar? Sitter den som ett smäck på Receptor bug också?

Goggle-hjälp
macmac sa:
mmarcus och leek123: Intressant att ni hoppade på LCGn. Passformen var som sagt riktigt go! Och som mmarcus nämner, vilken sjukt smidig linsbytesfunktion... Jag har också Anders Backe edition, men tar vita i så fall så vi inte ser likadana ut..! ;) Glipan på sidan var nog ganska stor ja, ska ha det i åtanke när jag testar de igen nästa gång.

ljungberg_sthlm: Riktigt bra input angående Dragon APX och Receptor Bug. :) Testade som sagt APXs:en, men de blev på gränsen för små för mitt ansikte (tryckte nästan på ögonsidorna). Antar att APX kommer sitta bättre. Angående linsbytet så har jag svårt att se att det finns ett smidigare sätt än på Scott LCG, men det är kanske inte den feauturen jag sätter absolut högst ändå så APX är fortfarande ett alternativ.

Hur är den orangea linsens (antar du menar red ionized?) allroundegenskaper? Funkar den i sämre väder också?

Låter spännande med K2-gogglesen, är det K2 Photokinetic du menar? Sitter den som ett smäck på Receptor bug också?
Angående APX så är det red ionized jag menade :-) den har bra egenskaper, dock gillar jag utseendet på den svarta.

K2 är mindre men funkar de med mycket bra med receptor bugen. Vet tyvärr inte pris på dem i handeln. Har t o m kört dem på kvällen utan problem.

Goggle-hjälp
Finemang! :) Som ett brev på posten har både Andmotion och Sportamore rea på Dragon APX, Sportamore har dessutom fri retur även på reavaror om jag fattade det hela rätt. Beställde iaf hem ett par sådana, Team Spirit. (Alpingaraget i Hbg hade inte APX:en hemma, och i Sthlm så hade de fel färg). Alpingaraget i Hbg får dock hem POC Lid i nästa vecka, så ska dit o pröva den och Scott LCG igen innan jag bestämmer mig.

Är dock sugen på att testa K2:an oxå, du vet möjligtvis inte om det är modellen Photokinetic du har?

Nån som har hunnit testa POC Lid än och har några erfarenheter att dela med sig av?

Tillbaka
Topp