Oakley Elevate eller POC goggles? Photochromic?

vira

Medlem
Hej,
jag är en tjej med litet o smalt ansikte och letar efter bra goggles med ljusa linser o lite mindre "ram" som passar min ansiktsform.
Det ska vara minst 60% i ljusinsläpp och bara en lins (inte intresserad av att köpa extra linser för olika väder).
Har sneglat på Oakley Elevate med H.I. Yellow och H.I. Persimmon linser och även POC Bug (Blå el Röd) med Clear/Persimmon linser och till sist POC Iris Photochromic.
Har någon erfarenhet av dessa?
Hur är Photochromic? Reagerar de direkt eller är det en fördröjning?
Vad finns för andra alternativ?

Tack på förhand!

Hej,

Jag har Oakley H.I. Yellow och den är grym... i dåligt väder (flat ljus). Då solen skiner gör den linsen inte särskilt mycket.

Av det jag har sett av Photochromatic, dvs Zeal Optics som jag har sett, är att det tar ca 10-15 sek för linsen att gå från helt ljus till helt mörk. Detta kommer medföra problem om du kör bland t.ex. träd där solen sticker fram mellan träden ibland.

Köpte Julbos fotokromatiska solglasögon förra vintern och nu har jag köpt deras goggels också, jag tycker det är helt suveränt att åka med. Kört kväll med elljus, mulet, skog, strålande alpsol och nära solnedgång och man ser snöns konstraster klart ljusgult hela tiden.

22 sekunder skall det ta för dem att slå om från ljusast (klar ljusgul kontrast) till mörkast (något under solglasögon), detta är inget man märker och jag skulle definitivt inte vilja ha ett sekundsnabbt omslag på dem. En svetshjälm slår om på några millisekunder och när den inte slår om som ens ögon hade önskat att den ska slå om växlar det mellan att man blir smärtsamt tokbländad och att det är kolsvart, hade det hänt i skogen hade man slutat som ett gipspaket.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp