Goggles för nordiska förhållanden

Halloj!

Har sökt på forumet men behöver lite råd kring nya goggles inför kommande säsong. Kikat främst på Smith I/O Mag XL pga livstids garanti, medföljande extralins och bra recensioner gällande imma (stort problem för mig) etc.

Min fundering är dock om Smiths Chromapop-linser för solljus är lite onödiga i nordiska förhållanden (som jag främst kommer att åka i närmsta åren)? De jag kikat på har legat på VLT på 13%, vilket känns väldigt mörkt rent intuitivt. Får man någonsin tillfälle att använda dem? De medföljande Storm-linserna verkar dock mycket användbara i nordiska förhållanden. Någon med erfarenheter?

Halloj!

Har sökt på forumet men behöver lite råd kring nya goggles inför kommande säsong. Kikat främst på Smith I/O Mag XL pga livstids garanti, medföljande extralins och bra recensioner gällande imma (stort problem för mig) etc.

Min fundering är dock om Smiths Chromapop-linser för solljus är lite onödiga i nordiska förhållanden (som jag främst kommer att åka i närmsta åren)? De jag kikat på har legat på VLT på 13%, vilket känns väldigt mörkt rent intuitivt. Får man någonsin tillfälle att använda dem? De medföljande Storm-linserna verkar dock mycket användbara i nordiska förhållanden. Någon med erfarenheter?
Jag kör dessa, enda gogglar som funkar med glasögon under - bästa på marknaden tycker jag! Hade versionen innan utan magnet innan, otroliga även dom.

Jag kör i princip alltid det ljusare av glasen, mörka vid någon extrem soldag när man har tur på vårkanten.

Photochromic-glasen funkar enligt mig bara i soligt väder om man börjar få ålderssyn.
Jag har Smith squad xl och kör i princip alltid storm rose flash och red everyday om vädret är bättre med sol i backen. Byter typ inte från storm rose flash förrän sent i februari när solen är i hela backen. Personligen tycker jag dom är snäppet för mörka en flatljusdag och just därför har jag ett par spektrum med sonnar-linsen som funkar bättre just då för mig. Klart ljusare än de ljusaste Smith-linserna jag har förutom klarglaslinsen. Så, jag har alltså 6 olika linser till squad xl och det är ju samma linsteknologi i dom som i övriga Smith.
I påskslasket kunde jag köra photochromic men det var först då som de verkligen kom till sin rätt. Förutom att man inte såg ett skvatt k skuggiga partier.

Alla dagar i veckan Julbo med fotokromatisk lins REACTIV 0-4 High Contrast. Har kört dessa i flera år nu på både googles och sportbrillor, hur nöjd som helst och bekvämt att alltid vara säker på att ha rätt lins för dagen 👌

Tillbaka
Topp