Goggles med ruskigt bra ventilation och imskydd

powderalert

Ny medlem
Om man nu inte vill ha skidglasögon med inbyggd HUD och GPS som nämndes här på forumet utan bara är på jakt efter ett par goggles med bra ventilation så har jag en fråga.

Fick via jobbet ett par italienska som visade sig vara helt OK
Salice INVADER CHROMOLEX

Tyvärr så har de repats, mosats och misshandlats med åren och då panikköpte jag ett par Oakley Ambush Persimon.
Detta visade sig vara sämsta skitet när det gäller ventilering och de immar igen bara de ligger på bordet...
helt Ok i mulet väder dock, om man bara sitter och sippar på en öl i backen...utan hjälm.

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp här för att hitta rätt direkt
- Superventilerad
- Hjälmkompatibel
- Medel/normal passform
- Helst med en "funkar i alla ljusförhållanden" kromatisk lins
- gärna lite bling i form av spegellins

Vad skall jag köpa i julklapp till mig själv?

Senast ändrad:
SMITH har ett par med inbyggd fläkt spana in dem!

smith_fan_goggle.jpg

Senast ändrad:
Har lite samma funderingar som du. Angående photocromatiska linser, är det nån som har erfarenhet av dessa?
large.jpg

Alla har väl mer eller mindre "imfritt" glass?
Pilla inte på insidan av glaset bara så ska du se att det går bra!

Har kört med Spy Soldier i många år och alltid varit oerhört nöjd med dessa. Ventilationen är klockren, immar i princip aldrig (såvida du inte hajkar i värme/snöfall med gogglarna i pannan utan hjälm, men då immar alla). Skulle de bli imma så förvinner den på nolltid när man får igång luftgenomströmmningen, dvs åker eller att det blåser.
Spy har många olika spegellinser med olika innerfärg. Red spectra (som fire iridium på Oakley t ex) funkar faktiskt oftast, kanske aningens mörk för de absolut sämsta dagarna men det får man alltid offra om man ska ha solskyddet vid ljusare förhållanden.

Finns även green spectra, blue spectra etc som alla är lite ljusare.

Körde med POC förra året, inte direkt något att jubla över. Kan säkert vara bättre nu dock

Aldrig haft problem med Scott, inte ens när jag har försökt

kört crowbar tre år och aldrig haft problem med imma! kan rekomenderas starkt som ovanstående skrivit

Scott decree är även ett hett tips. Bra prestand till en billig peng som sagt!

s_ahlen sa:
Oakley Splice kan ja rekommendera, immar aldrig för mig.
instämmer! fan så mycket bättre än mina dragon dx och scott ransom som jag gjorde mig av med illa kvickt!

Jag kör på adidas id2, funkar sketabra och dom är bland dom cleanaste där ute om du frågar mig :)

Bästa imskyddet imo stavas ventilation. Kika på goggles som är gjorda för att ha vanliga glasögon under, de är oftast fruktansvärt bra ventilerade. Har ett par scott liknande Scott Icon OTG, fast en äldre modell. Har aldrig haft problem med imma. Kanske inte de snyggaste brillorna i backen, men jag är funktionsnörd...

EDIT: de flesta glasögontyper får problem när man har hjälm på sig eftersom du i princip stänger igen ventilationen på ovansidan och ibland även på sidorna (beroende på hjälm), glasögonen jag nämnde har dock ventilationshål på framsidan av glaset och har darför inte samma problem.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp