Goggles med utbytbara linser

Är på jakt efter ett par googles gärna med utbytbara linser. Har ett par nu som är helt värdelösa i alla fall dåliga ljusförhållanden och snö osv. Dessa är ngra billiga WARP googles från stadium med en vad jag tror neutral lins. Så är väl okej när det är soligt men. Aja som sagt hursom är på jakt efter ett par nya googles. Eller framförallt linser som är bra i skitväder, och vill gärna komma undan så billigt som möjligt.

Läst och googlat till mig att det verkar vara smith eller oakley som har utbyttbara linser. Och det jag tittar på nu är ett par oakley o-frame® jet black/persimmon + extra lins för soligt väder. Eller Smith - Goggles Fuse mattsvart med Sensor Mirrorlins + RC36 lins. Då är frågan hur stor är skillnaden mellan de två alternativen och har ni några andra kanske bättre förslag ? Och hur lätt är det att byta en utbytbar lins osv ?

Senast ändrad:
Goggles*

Min erfarenhet är att det är lite meckigt att byta linser hela tiden, bågarna blir lite slappare och så måste man ju faktiskt stå där och bända och böja. Vad skitväder gäller hade jag nog rekommenderat en gul lins, den är kontrasthöjande och väldigt bra för flatljus. Hade varit lite lättare om du hade kunnat specificera vad just skitväder är dock...

Om nu Warp gogglarna funkar i soligt väder kan du ju köpa ett par o-frame med gul lins och sen ha dom andra som komplement när solen tittar fram. Jag har för mig att det inte skiljer så mkt pengar på ett par nya goggles och bara en lins, men det kanske är jag som har fått det om bakfoten...

Skitväder i detta fall menar jag med helmulet eller och eller nederbörd. Ang de gamla goggles så har jag inte åkt med dem denna säsong när de vart bra väder tyvärr så svårt att avgöra om jag ska lägga pengar på en ny lins/goggles för soligt väder också. Men hur är det med kvalite osv mellan märken säg att jag går in och köper ett par nya goggles på stadium eller dylikt. Igen ett par warp eller annat billigt märke med gul lins. Mot att beställa online ett par oakley goggles eller motsvarande ?

Angående pris så verkar det mesta ligga på ganska liknande runt 1000 kr vad jag hittar som är "kvalite" ?

Carerra har endel. Typ raptor och Kimerik. Dom brukar inte vara så dyra heller. =) fick mina Kimerik för 510kr på intersport de va dock rea ca 800kr för kimerik och 600 för raptor.

Jag hade satsat på ett par oakley/spy/Smith/scott osv. Oakley är ju kända för sina okrossbara linser, det är ju inte helt fel. Rätta mig om jag har fel men med spy får man nog med 2 linser, har sett det någonstans. Satsa på lite mer hållbara grejor, saker som kostar lite mer, har en känsla av det lönar sig i längden.

Man kan köpa extralinser till de flesta stora gogglemärken. Sen finns det ett par goggles som man får med en extralins när man köper gogglesen.

Jag personligen försöker hålla mej borta från gula linser, visst är de bra att ha när i december när det är mörkt o j'vligt, men så fort det bli ljusare ute förstärker de ljuset så man for ont i ögonen.

Att byta linser är väldigt olika.
Min erfarenhet säger att det är svårare att byta linser på ramar som är blanklackerade, jämfört med ramar som är mattlackade, men att det för det mesta går bara man har viljan.

Spy och Dragon säljer också goggles med extralinser på köpet.
ex.
http://www.hangloose.se/product_info.php?products_id=6136

Tjohej!

Okej har vart i backen idag. Och de jag har nu fungerar helt okej i halvklart till starkt solljus typ. Även om jag tycker de kunde vara ngt bättre kanske. I alla fall så ska införskaffa mig ett par som är kontrasthöjande för helmulet osv. Då är frågan hur stor är skillnaden mellan säg Smiths Oakly och Spy linser dylikt Permission ?. Och är de värt att lägga pengar på ett par goggles med typ H.I Yellow istället ? Likaså hur är egentligen kvaliten på de linserna där det ingår två linser för ca samma pris som för ett par goggles ?

Jag kör på Zipe med gul- och standardlins, tror det gick på en 7-800 eller nåt för alltsammans. Du borde kanske försöka få prova en gul lins för att se hur dina ögon gillar det. Jag kan säga att jag, under förra säsongen, inte körde på standard nån gång. Jag körde alltså gul lins även i strålande sol i Val thorens. Anledningen till att jag aldrig bytte var att jag såg suveränt i alla väder med de gula. Samtidigt säger JohanKristofers här att han får ont i ögonen av dem så det kan säkert vara personligt. Jag har en kompis med som inte äger något annat än gula linser...

Du kan byta linser på nästan alla goggles men då får man beställa ifrån återförsäljaren som i sin tur beställer ifrån leverantören.. Hur är det med Warp har jag ingen erfarenhet av. Om du vill satsa på kvalitet så når de flesta Gogglarna på dagens marknad det som kostar lite mer. Men det man inte får glömma är att det finns oerhört många former på bågar, därför så måste du prova för att uppnå ultimat komfort när det gäller goggles.

T.ex : Innan jag valde mina brillor så han jag testa de flesta, jag som bor nere i Småland tog vara på det första tilfället uppe i fjällen där det finns ett bredare sortiment. Jag test allt ifrån för DR.ZIPE och kom fram till att det kändes som det inte var ett jämnt tryck på bågarna, samtidigt som att jag personligen tyckte att de kändes lite plastiga. jag testade Dragon DX MACE, Anon Helix Realm. Men till slut tänkte att jag skulle kunna testa ett par crowbar mest på skojs skull eftersom att de är dubbelt så dyra, jag kom fram till att satt perfekt till MITT ansikte. Därför slog till och jag har inte testat ett par skönare sedan dess.

Alltså så behöver inte de jätte dyra sitta bättre än de Oakley Ambush som du testade på stadium för 800 kr, Det är väldigt individuellt!

Vissa Oakleys bågar kan du byta lins på utan att båga tar illa vid ! Flexible O Matter® chassis

..

dragon dx är både snygga och inte farligt dyra. där får du med en lins till soligtväder ( spegellins i någon färg) och en gul eller orange lins för bajsväder.. :)

Jag har själv just beställt ett par oakley a-frame jet black/fire iridium lens. som jag hoppas funkar bra. jag har också ett par oakley o-frame camo green/persimmon.

Jag skulle rekomendera dej att ha ett par goggles för soligt och ett par för molnigt väder just eftersom det kan börja glappa och krånlga om du byter glas ofta.

Senast ändrad:
Hehe...Om du vill så kan du testa Carrera Raptor(tror de går att byta lins). Men inget jag rekomenderar pga. linsen blir helt repig/förstörd när man har använt dem typ ett halvår eller tidigare. Men du var ju ute efter att ha gogglar att byta lins på.

Vill du inte lägga ut för mycket pengar köper du Dr. Zipe. finns glas till dom med på intersport med flera

Har själv dr.zipe och köpte en clear lins för att köra med i mörker, dock så ser jag inte pucklar och kullar så funderar på att köpa en orange som är kontrasthöjande, Men blir orange för mörkt vid kvällåkning och liknande, och kommer jag ha någon nytta av min clear lins till andra väderförhållanden?

Låter skumt att du har svårt att se med linseni mörker! En clear lins skulle kunna funka dimma, men jag vet inte hur sortimentet ser ut hos DR.Zipe. Om det finns någon persimmon/High Amber liknande så skulle det funka lika bra !

josemaria_97 sa:
Jimpe sa:
Vill du inte lägga ut för mycket pengar köper du Dr. Zipe. finns glas till dom med på intersport med flera
Spricker inte glas lätt? Det är väl inte så bra att få i ögonen heller?
Gogglelinser är "okrossbara" och ska aldrig spricka, just eftersom att det inte funkar att få vassa plastbitar mot ansiktet. De kan böjas och förstöras på så sätt men aldrig spricka. Skulle detta hända så är det en ren reklamation.

Utter sa:
josemaria_97 sa:
Jimpe sa:
Spricker inte glas lätt? Det är väl inte så bra att få i ögonen heller?
Gogglelinser är "okrossbara" och ska aldrig spricka, just eftersom att det inte funkar att få vassa plastbitar mot ansiktet. De kan böjas och förstöras på så sätt men aldrig spricka. Skulle detta hända så är det en ren reklamation.
Tror att josemaria_97 försökte vara rolig genom att märka ord, då Jimpe skrev glas istället för lins...

Dom flest företag som gör goggles har utbytbara linser till sina gogglar. I dåligt väder funkar en blå lins riktigt bra! En gul lins funkar också väldigt bra

De flesta större google märken går att byta lins på och det är faktiskt inte alls krångligt för de mesta.
Mitt tips på google är Oakley Crowbar med den gula "HI Yellow" linsen. Den är den överlägset bästa linsen man kan ha vid flatljus om det är det du menar som skitväder. Funkar också väldigt bra till kvällsåkning.
Kostar iof lite mera men är värd varenda krona

Snödjup

Tillbaka
Topp