goggles

arnesen

Ny medlem
goggles
tjaoo ! !! ! nån som vet ett par schysta googles för typ 900 spänn ? ? ? och nån bra hesida där det finns ? tack på förhand ,

PAIN IS TEMPORARY GLORY IS FOREVER

goggles
haha, okok, bara för att bonnplogen tog till med "påg" så ska jag skärpa mig. goggles förr 900 kr hittar du på en uppsjö av hemsidor. kolla recensionerna eller sök i forumet. jag gillar blue-tomato.at

goggles
Nojlas, om vi nu ska vara språkpoliser så heter det faktiskt engelsklärare... precis som tysklärare och svensklärare.

goggles
Richi sa:
Nojlas, om vi nu ska vara språkpoliser så heter det faktiskt engelsklärare... precis som tysklärare och svensklärare.
Neej de måste la vara med ett A eller? finsn ju inga språk som heter tysk, engelsk, svensk..de e ju bara folket!

Senast ändrad:
goggles
förbannat kul sida HARS, tack för bidraget! För övrigt heter det faktiskt svensklärare, tysk-... osv. alla svensklärare jag har pratat med säger att det skall vara utan a, de gav alla även förklaring till det, men vem orkar minnas!? Men språk utvecklas ju då felsägningar blir accepterade så det går nog ganska bra att säga "fel"...

goggles
Enligt våran akademi så heter det svensk, tysk, engelsklärare osv. Ni kan ju alltid "googla" på "svensklärare" eller gå in på saol.se för att få det bekräftat.

goggles
Richi sa:
Enligt våran akademi så heter det svensk, tysk, engelsklärare osv. Ni kan ju alltid "googla" på "svensklärare" eller gå in på saol.se för att få det bekräftat.
richi, gick du själv in på http://spraakdata.gu.se/saol/ och kollade? du verkar ha missat att "tillåten" formvariant var just svenskalärare.

"SVENSK-LÄRARE.
FORMVARIANTER: ( svensk- 1903 osv. svenska- 1988 ) lärare i ämnet svenska; jfr modersmåls-lärare. PedT 1903, s. 339. Hufvudstadsbl. 27 / 9 1988, s. 10."

sen är ju inte saol lagen, utan dokumenterar ju endast hur språket ser ut. för att citera någon som kallar sig stoft i tråden jag länkade till:

"Deskriptiv grammatik = beskriver språket (SAOL, Sv.Akademin)
Preskriptiv grammatik = säger hur språket "borde" vara, men stämmer sällan överens med verkligheten (grundskolans grammatik, speciellt i forna dagar)"

vad språknämnden säger om svenskalärare orkar jag inte riktigt reda ut nu, men intresserade kan ju kolla själv: http://www.spraknamnden.se/

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp