Gopro Hero 3 Silver

Alohavbg

Ny medlem
Gopro Hero 3 Silver
Hej

Har filmat med en Gopro kamera Hero 3, men filmerna blir så stora pga filmade i 1080. En film blev 1,85 GB.

Nu är jag inne i MPEG Streamclip och ska krympa filmen. Vilken inställning rekommendera ni då? Försöker få ner den till ca 285 - 500 MB.

Med vänlig hälsning Alohavbg

Senast ändrad:
Gopro Hero 3 Silver
Streamclip används inte för att krympa filerna, det används för att packa om dem till mer hanterbart format för redigering. Poängen med streamclip är att du kan välja delar av klippet, sätta in-ut markeringar för att plocka ut highlights ur långa klipp och för att göra filerna till "apple prores 422" som tydligen är en optimal codec för redigering.

Vilket program skall du redigera i? Om du använder gopro studio behöver du inte använda streamclip, använder du FCPX behöver du inte använda streamclip. Jag tror till och med att IMovie kan hantera orginalfilen.

Om du ändå vill använda streamclip så rekommenderar jag följande inställningar för att få ut det mesta av ditt klipp:

Compression: Apple prores 422 100% quality
Frame size: unscaled
Avmarkera även "interlaced scaling" (till höger i menyn)

Du kan skapa flera kortare klipp från ett längre, detta brukar underlätta senare vid redigering. Gör detta genom att använda in-ut och exportera till batch-list.

Det blev lite otydligt men hoppas du förstår

Holla om det är något mer du undrar.

Tillbaka
Topp