Gör jag bort mig om jag köper...

Neoh

Aktiv medlem
Hade lovat mig själv att inte göra en "Vilka skidor ska jag köpa tråd?", men nu är det försent.

Jag åker mest skidor på Romme Alpin, mest för att det är närmast.
Jag har provkört ett par Völkl Racetiger SL, och var väldigt imponerad av dom i hårt före, gör jag bort mig om jag slår till på dom?

EDIT: Det var inte SL utan GS...

Senast ändrad:
Om vi pratar Völkl Racetiger Speedwall SL UVO, definitivt inte! :-) (Alltså, du gör definitivt inte bort dig.)

Men det är en smal styv skida med kort svängradie som kräver en aktiv åkning och kan vara lika krävande i en uppkörd eftermiddagspist som den glänser i en hård förmiddagspist ...

Är du inne på en premiumskida i den här prisklassen föreslår jag att du även testar GS varianten av samma skida som går lite större och är betydligt enklare att hantera i det uppkörda. Lite mer allround!

Du MÅSTE även testa Völkl RTM 84 UVO som förenar det bästa av världar. Inte lika kvick som SL-skidan men går att pressa rejält i korsväng och håller hela dagen oavsett hur uppkört det blir.

/MM

Senast ändrad:
Om jag själv läste vad skrev skulle jag ha sett att jag skrev fel... Det var just GS varianten jag provkörde...
Jag tyckte att SL varianten var lite för stirrig.

Men dåså! :-) Testa RTM 84an innan du slår till, är ganska säker på att de finns som test på RA ... sen finns ju RTM 86 också om du vill ha något tyngre och stabilare!

/MM

Skulle vilja slå ett slag för Blizzard Brahma.
Jag har provat årets modeller av Rtm 81e, 84 och 86. Alla är ytterst kompetenta med grymt kantgrepp och mer eller än mer alerta, 86:an stabilast och 81e den som är mest sprallig men ändå mycket kompetent skida.
Av dom tyckte jag 84 passade mig bäst.
När jag sedan testade Brahma 180 cm så var det något som sa klick. Dom passad mig pch vad jag söker i en skida helt perfekt. Stabil men samtidigt lättsam och kvicka och ett Riktigt bra kantgrepp.

/GC

@GoranC
Yes, finns otroligt mycket bra skidor idag! Vilket gör det nästan omöjligt att välja om man bara ska ha ett par, men det finns ju en lösning på det problemet, eller hur? ;-)

För att förvirra TS ytterligare kan jag även slänga in Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT. Racebyggd friåkningsskida med grymt bett, blixtrande snabba kant till kant och växlar med bibehållen stabilitet lätt mellan kortsväng och storsväng. Ett klart intressant alternativ till Völkl Racetiger Speedwall GS UVO om man vill gå smalt! (Premium pistskidor kännetecknas av att de har extremt långa namn ...)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
(Premium pistskidor kännetecknas av att de har extremt långa namn ...)

/MM
Ja, det var bättre förr, Völkl p9 och p10 (möjligen med tillagen sl och gs, minns inte) får gå ut och kolla i garaget.

@Mountain_Man
Absolut finns det bot mot skidvaldproblematiken, ser ut att få en kur från Frankrike på måndag som förhåppningsvis skall kurera bristen på smalare pistlagg Salomon X-Max 175cm til det fyndiga priset 2800kr

/GC

@Neoh
Alla nämnda skidor är "top of the line" och du kommer inte att bli besviken oavsett vilken du väljer. Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT är smal med sitt midjemått på 65,5 mm och trivs allra bäst på is och hårdare pist ... men vilket grepp! :-)

Personligen har jag hitintills denna vinter satsat på riktigt smalt 44-42-44!

/MM

Senast ändrad:

@Neoh
Faktiskt helt OK så länge jag inte försöker ändra åkriktning ... jag har inte åkt längd på flera år och det känns ärligt talat ganska vingligt inledningsvis. Men jag ska nog hitta balansen! :-)

Lycka till med ditt skidköp!
MM

Lika lång/korta som mig själv, 175 cm...
Får se om det blir nån recension, det är ju mitt andra par skidor.

Körde några åk med Völkl Racetiger Speedwall GS UVO (180 cm) idag (måste ju testa årets modell). Skön racekänsla med exakt skär och bra dämpning utan att för den del kännas tröga eller svåra. Gör vad man ber om, varken mer eller mindre! Riktigt fin skida för den som vill trycka på i pisten! :-)

/MM

Mountain_Man sa:
Körde några åk med Völkl Racetiger Speedwall GS UVO (180 cm) idag (måste ju testa årets modell). Skön racekänsla med exakt skär och bra dämpning utan att för den del kännas tröga eller svåra. Gör vad man ber om, varken mer eller mindre! Riktigt fin skida för den som vill trycka på i pisten! :-)

/MM
Hur skiljer dom sig jämfört med dom gammla racetiger speedwall gs utan rocker? Får för mig att du åkt dom båda.

Senast ändrad:
Ärligt talat har jag ingen aning ... det var något år sedan. Vi får anta att tiprockern gör skidan något mer följsam och lite lättare att initiera svängen samt att UVO gör skidan något lugnare ... :-)

/MM

Mountain_Man sa:
Men dåså! :-) Testa RTM 84an innan du slår till, är ganska säker på att de finns som test på RA ... sen finns ju RTM 86 också om du vill ha något tyngre och stabilare!

/MM
Jag kan bekräfta att RTM84 finns att hyra i Romme. Jag hyrde ett par och körde hel dag för att testa. När jag kom hem fick jag knappt av mig ytterkäderna innan jag satt vid datorn och beställde ett par från Sport Conrad. 'nuff said :-)...

Tillbaka
Topp