Göra egna bakkappor?

Viktoor

Medlem
Göra egna bakkappor?
Jag är uttråkad och behöver nya projekt.
Vad tror ni om att göra egna bakkappor i kolfiber? Måste finnas folk som gjort det innan men jag hittar inget vettigt.
Kanske funkar det med glasfiber för att göra det billigt? Kommer det bli förbannat styvt? Någon som har erfarenheter av formbyggen eller pysslat med kompositer som vill dela med sig?

Göra egna bakkappor?
Kan ju vara kul, då kan du köra en Highback exakt som du vill ha den!

Om du gör det lägg upp mycket info om de här då, för jag är sugen på ett par styvare highback med scrubhook!

Göra egna bakkappor?
Liten anekdot ang hårda bakkappor..

Kommer ihåg för massa år sedan så åkte jag på en salomon bindning med kolfiberbakkappa, styv som satan, den var också överdimensionerad för att man skulle slipa till den efter eget tycke.

Problematiken var bara att kraften i landningarna gick rakt ner i bottenplattan som var mjukare och i plast, detta innebar att jag knäckte två bottenplattor innnan jag tröttnade och bytte märke. brotten blev precis i hälkoppen, den del som exempelvis Union har i aluminium.

Rätt läskigt att kliva ur bindningen bakåt i landningen.

I övrigt låter det ju som en intressant projekt och man kan ju borra ut hål i efterhand för att få den mjukhet man behöver?

Göra egna bakkappor?
Obehagligt med dom så styva.
Men ja precis. Jag tänker i samma banor. Lägga fler lager nere vid hälkoppen och färre högst upp och ev borra ur lite.
Det är Unionbindningar dom ska på så vi får hoppas det håller, jag vill inte ha dom jättestyva så det borde gå.
Det svåra ligger i det praktiska, antingen tillverka en mall av något som är tunt och mjukt nog att böja till rätt form men hårt nog att hålla formen för att sedan lägga väv och epoxy på, eller försöka bygga någon sorts form att "gjuta" det hela i. Också där svårt att hitta bra material att jobba i.

Det enklaste sättet just nu tänker jag är att slipa till en form som motsvarar insidan av bakkappan som man sedan kan kan bygga upp lager med väv och plast på för att efteråt såga och slipa till rätt form. Men det känns som att det går att få till smidigare med någon typ av gjutform av baksidan av bakkappan.
Funderingarna fortsätter.

Och självklart får det bli en variant med scrub-hook om det funkar.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp