Det finns fortfarande inget annat vattentätt material som andas lika bra som Gore-Tex XCR, i synnerhet inte bajs-membran som Cutan II (Polyuretan-wettex), och den som påstår något annat är antingen djävligt korkad eller extremt ignorant för fakta och har förmodligen inte haft råd att testa en riktig jacka och därmed fått nöja sig med mindre kända märken.
Allt annat är skitsnack.
Att säga att Gore-Tex är en gammal produkt som inte utvecklats nämnvärt sedan introduktionen 1976 (Marmot, först igen) är ren och skär lögn.
Gore Inc använder idag över 5000 olika membran-typer för olika applikationer och dessa utvecklas ständigt.
I synnerhet XCR är ett bevis för utveckling, där RET-värdet i tre-lagers konstruktionen förbättrats med upp till 40%, dvs klart märkbar skillnad i diffusion.
Event (tillverkas av Travis Inc USA) är ett av dom första membranen på marknaden tillverkat av samma material som Gore-Tex efter att exclusiviteten för Gore Inc. gick ut år 2000.
Event väljer att använda en tunnare film av ePTFE vilket logiskt oxå ger ett bättre RET värde, men Event har i den första generationen kläder haft stora problem med delaminering och bubblor i membranet.
Cutan II är torkad ren-avföring som pressats till en tunn film och är följdaktligen inte speciellt bra.
Helly-Tech är ett vax-material som tvättas bort när jackan blir blöt.
Entrant GIIplus är ett glasartat uttryck som inte heller ger något större skydd.
Generellt vill jag rekomendera alla Produkter från Fjällräven.
Allt detta är naturligvis bara fakta och kan aldrig överträffa naturen och/eller verkligheten, därför vill jag inget hellre än att instämma med CAD -"För övrigt anser jag att det som värmer bäst är väl ändå en liten jamare?"
Gore-Tex vs Fernet blir ingen match för den gamle brantåkarvännen, jag kan själv intyga Fernets unika skyddande egenskaper då jag i vintras tog mig genom val Missery i full snöstorm endast iklädd påklädd underkropp och nitarmband, och frös jag? Inte med Fernet!
Der Kern des Pudels blir alltså att Gore-Tex XCR är bäst på det som det är bäst på och, framförallt, Cutan II är helt värdelöst samt att ingenting går upp mot en stadig Fernet.