Gotama 197 blir inte av

Signelinho

Ny medlem
Gotama 197 blir inte av
Som ni ser, mkt tråkigt. Im just the messenger.

"It is with profound regret that I have to announce that the 197 Gotama was cancelled. We honestly planned to build it. It was prototyped, tested, and included in the dealer catalogs...but the dealers simply did not respond. They overwhelmingly thought that it was too long to be sellable. Though they bought the 190 in serious numbers, they wouldn't bite on another 7 centimeters.

We booked more 190 Sumos than 197 Gotamas, go figure that.

My apologies to anyone that was looking forward to this ski. We were too.

The Gotama is indeed made in China, but there are a small handful of German-born first run skis that made it out there. Chinese skis are very easy to identify by a white "Made in China" sticker on the base near the tail."

Gotama 197 blir inte av
Som vanligt är det den otroligt sega och bakåtsträvande kopplingen mellan distributör och butikernas inköpare som hämmar utvecklingen. Inget nytt under solen men jag börjar bli förbannat less på det. Wakie, wakie, hands off snakie!!! Varför tror ni det nästan uteslutande finns svarta 3-lagers GoreTex-brallor i butikerna? Det är inte för att konsumenterna inte vill ha byxor i andra färger utan för att butikerna är livrädda att ta en liten chansning. Varför finns det så få feta skidor i butikerna? Samma anledning. Osv osv osv i all evighet. Det finns ett gäng företag på skidmarknaden som pushar design och konstruktion långt bortom det som syns i butikerna. Själva tycker den genomsnittliga skidbutiken att 74 mm kan klassas som breda plank och att carvingskidor är det senaste... Oh geez...

Sjysst svar från Völkl, skönt att någon törs vara så uppriktig!

Gotama 197 blir inte av
Så rätt, så rätt Glisseur... Det var ju riktigt många jänkare som var minst sagt uppspelta på skidan... Det görs ju inte många skidor för 190+-personer... Men som vanligt är det butikerna som inte vågar. Se på Sanouken, de har slutat sälja den i Europa, men i Amerika säljs den. Antagligen den mest säljande swallowtailen i Europa som var lite av en unik modell för Völkl. Nu ersätts den enbart av Sumo i 190... Vilket def. inte är samma skida!!!

Gotama 197 blir inte av
Så sant så sant Glisseur. Att få tag på lite extremare prylar än ordinarie pistracers kan vara skitsvårt, trots att det uppenbarligen finns ett stort sug efter dem.
Trots allt så är det på den stora breda massan av enveckas-charterresenärer som skidbutikerna tjänar stålarna på, och därför kan man förstå varför huvudsatsningen ligger på det skittrista "allmountain-konceptet".
Vi får hoppas att trenden vänder!

Tacka vet jag Stöckli Stormrider DP i 201cm...

Gotama 197 blir inte av
Kanske inte har riktigt med ämnet o göra.. Men såg ett par galna skis inne på Adams sport i GBG idag. K2 Pontoon... Helt sjuka..

http://www.k2skis.com/skis/ski.asp?ProductID=7

Nu åker jag ju bräda själv så jag kanske e lite off.. men måste man ha skidor som e 197cm långa?? O om ni svarar ja så kan ni testa o köpa 2par secondhand 80-tals skidor o sätta ihop.. Dom måste ju vara typ 210cm.. haha

Sarkasm e bra i alla lägen..

Men seriöst.. kolla länken

Gotama 197 blir inte av
Pontoonen har en "inverterad" skärning och är optimerad för rent puder. Ska tydligen vara grym i dessa förhållanden!

Förresten, jag kommer sedan 10 år tillbaka från snowboard och snowboard only, så hade precis samma tankar som du när jag fick reda på att det är såpass långa skidor som gäller om man främst ska köra off-pist. Jag själv har precis köpt mig ett par 190 långa Völkl skidor och jag är 176cm och 76kg. Då förstår du vad som gäller :D
Sedan tappar man en del åkyta pga twintipen, där kan du väl iaf räkna bort 5 cm.

Om du missat utvecklingen inom skidbiten är dessa ganska kul att se.
http://www.hendryxskis.se/home.htm
Kort radie, feta som få och tydligen välfungerande i såväl pist som puder. ENligt rykten iaf :P
Duckstancen som testats på dessa verkar vara en riktigt bra idee förresten. Scrolla ner en halvsida så ser du bilden.

Emil

Snödjup

Tillbaka
Topp