Gotama eller liknande skidor, tips mottages

frsal

Medlem
Hej
jag har försökt få tag i ett par Völkl Gotama (2010) i längd 186cm men det verkar helt kört. Har ringt runt på de allra flesta alpinbutiker i stockholmsområdet utan att lyckas (tips mottages tacksamt). Har nu börjat fundera på alternativ till den skidan och skulle behöva lite tips.

Min bakgrund är att jag åkt telisar de senaste 15 åren men börjar känna mer och mer sug att gå tillbaka till alpint (med touring bindning). Dels åker jag för lite för att utvecklas på Telisarna och dels börjar jag bli frånåkt av mina vänner som kör alpint (iallafall nerför). Jag har åkt en del alpint på senare år, men då på hyr/låne grejer. Jag är 80kg/180 cm och åker hyffsat kraftfullt. Jag föredrar såklart offpist/puder framför pist men eftersom förhållandena inte alltid tillåter knädjupt så blir det en del pist eller packat. Söker en hyffsat allround skida med andra ord.

Har som sagt snöat in lite på Gotama, har en del vänner som åker på dem och tycker väldigt bra om dem. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag i rätt längd som sagt (jag tror jag skall ha 186an), och har nu börjat kika på andra alternativ.

Det går att få tag i fjolårets Gotama (2009) i längd 183, är det någon som har några erfarenheter av den? Kommer 183 bli för kort för mig? 2009an saknar rocker konstruktionen har jag förstått men har fått en del bra kritik.

Andra skider jag fått rekommenderat är Black Crows Navis och Dynastar pro rider (som är en lite mindre skida vad jag förstått), både dessa kan jag förmodligen få tag i här i Stockholm.

det blev långt det här... men bottom line:

Om ni har tips på var man kan få tag i ett par gotama (2010) i 186 cm så let me know.... Alternativt, om ni har något bra tips på en "liknande" skida får ni gärna skicka en blänkare.

Alperna hägrar, ont om tid.

Tack!

//F

Senast ändrad:
Hej och tack för tipset, tyvärr har dom inte uppdaterat lagersaldot i sin webb shop. 2010 finns bara i 178 cm. Däremot har dom 2009:an i 183 men är som sagt osäker på om det räcker till.

Jag skulle inte gå på -09:an i 183. Den mäter antagligen kortare än 183cm (mina 190 var ca 187) och twintipen ger dem en ännu kortare effektiv längd.

2010:orna verkar stämma med uppgiven längd i alla fall är mina 186:or exakt 186cm långa men fullrockern gör att de skidar väldigt kort både i pist och utanför.

Jag skulle inte vara orolig för att gå på ett par 194:or istället, faktum är att jag i början ångrade att jag (173/73) inte gjorde det men nu när jag har vant mig vid den kortare känslan så känns de bra.

Black Crows Navis 186. Årets Gotama har lite för mycket rocker för att de ska funka i pisten också enligt mej. Navis har inte lika mycket rocker, men är istället mycket mjukare där fram. Funkar lika bra, om inte bättre, i offpisten som Gotama.

Finns på Alpingaraget vet jag, även på Länna sport om jag inte minns fel.

Annars, prova sport-conrad.

Sport-conrad verkar ligga nere nu men där fans dom för bara någon dag sen för 499€ tror jag det var, annars finns dom på rea här för 425€ http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_530_381&products_id=4562 så bara slå till innan dom försvinner.

När du ska köpa skidor så kolla alltid conrad och telemark-pyrenees, om du inte vill betala 2000+ sek i onödan.

Det är en fin fin skida som kommer funka hur bra som helst för dig. Om du vill ha ett billigare alternativ finns rossignal s3 (s7s lillebror) för 290€ hos conrad, lite smalare i midja men helt ok, har även fått bra recensioner på tgr, typ http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=180275 mycket skida för pengarna.

Senast ändrad:
Tack allihopa för alla svar. Jag ska kolla upp era tips, det verkar lovande.

Bjork52: du har nog rätt, 09-an i 183 känns kort, jag skippar nog den.

Är det någon som beställt tidigare av telemark-pyrenees? Brukar man få vänta länge på grejerna?

mvh
Fredrik

frsal sa:
Är det någon som beställt tidigare av telemark-pyrenees? Brukar man få vänta länge på grejerna?
Har beställt saker därifrån flera gånger och alltid funkat fint och har inte hört om något negativt från andra heller, har tagit 4-6 arbetsdagar att få grejorna.

Tack för alla tips. Nu är det beställt ett par gottar med barons, 600 EUR. Känns som ett hyggligt pris.

//F

Tillbaka
Topp