gotama eller p4

baeckmanj

Ny medlem
gotama eller p4
Ska köpa ett par OPskidor nu som jag ska använda i val thorens i vinter.
det står mellan Scott p4 181cm eller gotama 183.
kommer enbart använda dom i offpist då jag har andra till pisten, skulle vilja höra lite om skidorna.
Jag kommer inte ha möjligheten att testa dom innan jag köper.
jag är 174 lång och väger 66 kilo.

//J

gotama eller p4
Jag kan säga att även om specsen är liknande på dessa skidor så är det väldigt stor skillnad på dom i tex flex. P4 är riktigt mjuk medan geten är rätt hård. Geten skulle jag påstå väger mindre än p4 samt att geten klarar av mer snöförhållanden än P4. Geten är nog ett bättre alternativ skulle jag tro. För det kommer ju inte vara superfluffigt varje dag hela tiden. Så den skulle jag köra på om jag vore du. Vad var det för saker du har funderat på med dessa skidor förresten?

gotama eller p4
okey tackar, det enda jag sett är att dom verkar likna varandra i mått osv men gotaman blir säkert bättre då. gillar lite styvare skidor, åker nu på monster 88 som allround.

gotama eller p4
du är ju inte särskilt tung, och såvida du inte åker väldigt kraftfullt skulle jag nästan säga p4 eftersom gotaman är ganska mycket styvare och dessutom något större.

gotama eller p4
Själv kör jag på Gotama, tycker om dom rejält, man blir nästan lite förvånad hur bra dom funkar i pisten, men den stora styrkan ligger ju i OP! Är 176cm alá 76kg och kör på 176cm skidan, bär mig bra i alla de förhållande ja åkt i hitils jallefall! :)

// Owgies bror!

gotama eller p4
okey ja jag är inne på gotaman, jag gillar när det går fort och en mjukare skida blir väl lite fladdriga då?
låter bra det, vart har du använt den. själv blir det 183 på längden. om jag fattat det rätt så är det lättare att hålla ihop tekniken med lite längre skidor?

gotama eller p4
Jag e ungefär lika lång och tung som dig och kör på ett par Gotama som e 190 långa o tycker det funkar skitbra, var i Val d´isere hela förra sesongen och eftersom det e liknande ytor i Valto så skulle jag helt klart rekomendera 190cm gotama till dig.

gotama eller p4
Nä jag tycker inte det, första veckan känns det ju lite ovant men sen vänjer man sig. men det e dom öppna ytor och när det går fort som du märker att det e skönt med långa skidor, i skogen får du svänga lite mer bara.

gotama eller p4
Jag skulle säga 191 cm P4. Är en sjukt trevlig skida och lätt. Oki den är mjuk men om du skall ha den till OP så spelar det ingen roll. Om OP är uppkörd och så vill du i alla fall åka på dina monster 88:or. Gotaman är helt oki oxå men tycker du får en bättre OP skida med scotten.

//H

gotama eller p4
Gå inte upp för mycket i längd. Antar att du är en bättre skidåkare än mig iaf men jag körde på 190 Gotama en del förra vintern. Efter mycket rådfrågning sa alla 190 för att längd är aldrig fel. Tycker att det har varit bra på såsätt att man kan stå på som fan utan att behöva vara rädd men hade samtidigt uppskattat en kortare skida ganska ofta. 190 blev trots allt lite för klumpigt för mig (dålig teknik). Väger du dessutom bara 66kg ska du inte ha 190 tycker inte jag. Men jag är en brädåkare så lyssna inte på mig ;D

gotama eller p4
Rydellen sa:
Gå inte upp för mycket i längd. Antar att du är en bättre skidåkare än mig iaf men jag körde på 190 Gotama en del förra vintern. Efter mycket rådfrågning sa alla 190 för att längd är aldrig fel. Tycker att det har varit bra på såsätt att man kan stå på som fan utan att behöva vara rädd men hade samtidigt uppskattat en kortare skida ganska ofta. 190 blev trots allt lite för klumpigt för mig (dålig teknik). Väger du dessutom bara 66kg ska du inte ha 190 tycker inte jag. Men jag är en brädåkare så lyssna inte på mig ;D
Vad har du för pjäxor? Många som upplever stora skidor som svåråkta har för dålig passform eller för mjukt skal i pjäxorna enligt min erfarenhet. Trenden inom friåkningen går mot bredare och längre skidor, samtidigt som utvecklingen bland pjäxorna i många fall har gått i riktning mot att optimera för korta carvingskidor. Med ett mjukt flex i pjäxan är det omöjligt att på allvar driva en stor offpistskida i varierande förhållanden. En oexakt passform gör all åkning, inkl smålagg, svårare, men det märks tydligare ju större skidor du åker på.

Det är naturligtvis en teknikfråga också, men förklaringen kan i många fall ligga i pjäxorna.

Senast ändrad:
gotama eller p4
MnO sa:
Rydellen sa:
Vad har du för pjäxor? Många som upplever stora skidor som svåråkta har för dålig passform eller för mjukt skal i pjäxorna enligt min erfarenhet. Trenden inom friåkningen går mot bredare och längre skidor, samtidigt som utvecklingen bland pjäxorna i många fall har gått i riktning mot att optimera för korta carvingskidor. Med ett mjukt flex i pjäxan är det omöjligt att på allvar driva en stor offpistskida i varierande förhållanden. En oexakt passform gör all åkning, inkl smålagg, svårare, men det märks tydligare ju större skidor du åker på.

Det är naturligtvis en teknikfråga också, men förklaringen kan i många fall ligga i pjäxorna.
I mitt fall låg inte så mycket av felet i pjäxorna. Nordica Speedmachine 10 med både annan sula och bra tight fit. Men, jag kanske går för långt att kalla dom svåråkta. Det var dom inte...Men ibland hade jag önskat att jag hade 183 modellen istället. Speciallt i skogen.

Tillbaka
Topp