Gotama vs Katana

BigJim

Ny medlem
Gotama vs Katana
vilken av skidorna är hårdast och vridstyvast. gotaman har ju trä rätt igenom men katanan har lite av d som Mantran har, lite titanium kärna, är d bra?

kanske ska tillägga att jag gillar att åka fort i uppkört. så fartstabilt är ett måste.

har du tipps på andra skidor som du tror passa bättre är jag taksam.

Senast ändrad:
Gotama vs Katana
Gotaman är riktigt bra! Nästa gång jag köper skidor så lär det blir ett par Gotama. De funkar bra i all typ av åkning, trots att de är styva och ganska breda så är de lätta att få runt i svängen.

/R

Gotama vs Katana
Jag tror på katanan eftersom gotaman helt saknar metall i skidan. Dessutom går katanan att få längre, vilket ökar stabiliteten. (Katanan i 197cm lär ju vara hyggligt fartstabil...)

Dynastar legend Pro XXL är kanske också ett alternativ?

Gotama vs Katana
Hurrudu Jim. Det är ju ganska så relevant att veta hur mkt du väger. Ingen av de skidora är ju några egentliga kötta genom uppkört skidor egentligen. Men Katanan är ju styvare än gotaman.
gotaman har ett flex index på 54556 medan katanan har 67676. Men de har ju haft en del problem med kvaliteten på laggen. Bland annat väldigt tunna belag ocg katanans powder chanel har delaminerat för väldigt många.

Satsa istället på ngt med mer kvalitet som ett par Dynasatar XXL eller ett par Movement Goliath.

Nu kanske jag inte helt svarade enligt den mall du ville ha men ja. Kunde inte låta bli att skicka in några fler lagg i diskussionen.

Btw så såg jag inte nojlas inlägg förns efter jag svarat på tråden.

Senast ändrad:
Gotama vs Katana
Instämmer med dom föregående, Katanan är inget kötta genom uppkört skida, tyvärr :-(
Grymt rolig skida men med tveksam kvalitet.

Kanske en Nordica Blower kan va nått?

/JN

Gotama vs Katana
tack så jätte för bra svar. ni menar alltså att Katanan inte är 100 i kvallen.

dynastar pro xxl har jag inte åkt. har ni.

kickar dom sågot om man skulle hamna i pist. det är ju så sablans bra om man kan ha en skida som är lite allround, fast med fokus på freeride

//Jim

Gotama vs Katana
Katanan är långt ifrån 100%, kommer ett exemplar över 50% höjer Völkl priset på just det speciella paret...

Allroundegenskaper är det sämsta man kan ha om man letar efter en såpass speciell skida som du gör. Du vill ha en styv och vridstyv skida som kan köras hårt genom motig och sträv terräng... Om du kompromissar och tar bort pistegenskaper, och kanske t.o.m bortser lite från djupaste pow-pow-egenskaperna, då kommer du hitta riktigt bra skidor. De bästa skidorna är inga kompromisser, så är det bara!

Gotama vs Katana
Katanan går att köra snabbt med i pisten, men jag tyckte den saknade "popp" och var mer död i känslan. Den kommer till sin fulla rätt i uppkört puder där den får perfekt balans mellan flyt och fart och stabilitet enligt mig. Bra skida, men mina höll 30 dagar, sen åkte dom på tippen.

Om du menar allvar med att köra fort i uppkörd terräng ska du kolla på XXL... som alla säger. Men som Carled säger så har du en skida som går bäst i uppkört, men får väl så att säga tvivelaktig lekfullhet i andra situationer ;) Men om du vill ha fokus på att kötta så bryr du dig ju inte om det.

Andra skidor att kolla på kan vara EHP193 och som nämnts Goliath, båda skidor med mycket gott rykte.

Gotama vs Katana
fan va svårt d ska vara då. är det någon spom provat Hendryx laggen?

men det är helt klart som ni säger, det går inte eller är svårt att hitta en skida som funkar över hela berget. men jag tror att xxl skidan kan vara lite för smal i sitt användningsområde.

man får väll köpa ett par xxl och ett par pistracer att ha i ryggan :)

vad åker ni på?
är ni nöjda me d?

Gotama vs Katana
BigJim sa:

men det är helt klart som ni säger, det går inte eller är svårt att hitta en skida som funkar över hela berget. men jag tror att xxl skidan kan vara lite för smal i sitt användningsområde.

man får väll köpa ett par xxl och ett par pistracer att ha i ryggan :)

vad åker ni på?
är ni nöjda me d?
I denna bredd-kategorin kör jag själv DPS wailer 105. Vridstyvheten kan ingen klaga på, flyter som en kork och stabilitetsmässigt ligger den i jämförelse med Squads, legends etc... Utöver det är den radikalt mycket lättare och ibland några spänn billigare. Har kombinerat dem med dukes, sjukt vass kombination enligt mig.

Hendryx är en heeelt annan skida enligt min mening. Den direkta motsatsen till ett par XXL typ. Har skrivit om det tusen gånger i andra trådar. (sök upp det i forumet, finns massor av info)

Senast ändrad:
Gotama vs Katana
Nojlas sa:
BigJim sa:
I denna bredd-kategorin kör jag själv DPS wailer 105. Vridstyvheten kan ingen klaga på, flyter som en kork och stabilitetsmässigt ligger den i jämförelse med Squads, legends etc...
Hendryx är en heeelt annan skida enligt min mening.
Jag har kört Hendryx laggen i et par år. Sjukt nöjda med dessa. Men som Noljas säger så är de tvärtemot XXL. Mer sväng, mjukare. Men en sjukt mycket bättre allround skida än tex XXL, Katana, DPS med flera.

Sen att säga att DPS Wailer 105 flyter som en kork är väl kanske att överdriva? Ett par Katana borde enligt alla formler flyta bättre än dessa skidor...

//H

Tillbaka
Topp