Göteborg - Trysil | Väginfo

FredAsp

Medlem

Körsträckan via Norge från Göteborg till Trysil.

Vägtullar?
Bra vägar?

Hej,
Inga vägtullar om du kör e45 och svänger in på 62:an vid Stölle/Värmlandt. Inte ngn snö på vägen att tala om om du åker nu i dagarna.
:)

Körde upp v1 via oslo.... Visst det är betalvägar å skit... men fina vägar som man bara kan cruisa igenom... Den röstar jag på! :)

Måste säga att vi åka upp en söndag... inte lika mycket folk på vägarna, trafiken som vi var rätt ting, men som sagt var ju v1.

Senast ändrad:
hade också röstat på e45 till stöllet och sen 62:an !

dels e e du i sverige längre och du slipper tullar och köpa bensin i norge !

surfinglife sa:
Körde upp v1 via oslo.... Visst det är betalvägar å skit... men fina vägar som man bara kan cruisa igenom... Den röstar jag på! :)

Måste säga att vi åka upp en söndag... inte lika mycket folk på vägarna, trafiken som vi var rätt ting, men som sagt var ju v1.
+1

Tack för detta.

Har själv bott i Oslo 5 år så jag är medveten om dessa tullar.
Men hur många?

Var i Hundfjället v2 & vägarna är ju som sagt bra i Sverige, men skulle vilja köra inom Norge mest för grejen.
Från Oslo, hur är resten av biten upp till Trysil?

Tack på förhand!

Bor i Oslo och det är två tullar på väg till Oslo (20 nok styck) från Svinesund. Om du planerar en sväng in till centrum får du ytterligare en passering genom en automatisk tull (26 nok) som sedan kommer hemskickad på faktura. Om du kör direkt vidare på E6 mot Trondheim vidare mot Trysil innan du kommer in i Oslo slipper du den bommen. på E6:an mot Trysil kommer sen ytterligare en tull på 14 kr.

De håller på att bygga ut E6:an norrut men tyvärr är de inte helt klara. Det är dock inget man märker speciellt mycket av. Det är motorväg några mil förbi Oslo och sen är det den klassiska norska 80-vägen resten av biten. Det är (med norska mått) väldigt bra vägar och det tar ca 3 h att köra. Inga problem med väglaget heller. Se till att inte köra för fort bara, du vill inte ha norsk fortkörningsböter och fartkamerorna står tätt.

Kom bara ihåg att se till att äta i Sverige. Norsk vägmat är kass till ett hutlöst pris.

Ska själv köra upp i morgon eftermiddag så jag kan uppdatera dig mer om jag ser något speciellt.

Perfekt!

Trodde dock att E6:an borde vara klar.
Sista resan till & från Oslo gick -10, känns som de borde vara relativt klart en bra bit.

Ser fram emot en uppdatering.

Jo, det är dyrt med allt i Norge, vi tankade å käkade precis innan gränsen, på ett ställe som jag nu självklart inte kommer ihåg, nordby, eller nått typ. Klarade mig på en tank fram och tillbaka, och med vägavgifter på runt 100 lappen va det äna värt att ta den vägen.

Funkar ju att köra via sälen också, men om det ligger snö på vägarna så får man nog lägga på en 2-3 timmar i tid nästan?

Tyvärr är E6:an inte klar. Kan gå in och be kontorsgrannen snabba på lite med projekteringen men jag tror knappast att det blir färdigt innan du ska åka :)

Tillbaka
Topp