GPS klocka

GPS klocka
Tjena,

Jag letar efter en klocka med GPS, höjdmätare och plusmätning.
Tanken är att jag ska kunna åka och sen lägga in rutten i t.ex. Google Earth.
Den enda jag kan hitta som har alla tre är Suunto X10 och den ligger på runt 4 675kr vilket jag tycker är ganska mycket.

Finns det några andra modeller?

Tack på förhand!

GPS klocka
Ett annat bra alternativ är Garmin Forerunner 310XT. Den har blivit riktigt populär även för cykling och löpning. Pris ca. 3500:-
En fördel är att GPS:en är inbyggd i klockan.

GPS klocka
Kollade och var nära att köpa X10:an tidigare.När jag frågade runt i olika affärer (Naturkompaniet etc) och kollade på nätet så fanns det en del missnöje med den.
Problemen som folk hade haft var
* Färgen flagnade efter ett par månader
* Den tog in vatten!
* GPS'en var inte särskilt bra

Problemet som de flesta sa var att kombinationen pulsklocka med inbygd GPS inte var bra. I stort sett samtliga som jag pratade med rekomenderade att köpa en bra GPS enhet OCH att köpa en bra pulsklocka. Dvs försöka undvika produkter som hade en kombination av dessa. Det positiva är att du får 2 riktigt brra produkter doch får du kesa mer...

GPS klocka
Ett bra alternativ är Polar RS800Cx. Köper du till en GPS-sensor så har du alla funktioner du frågar efter. Det billigaste jag har sett den för är 3675 kr på www.outdoorexperten.se

GPS klocka
Swedish-banana sa:
Martin_Akesson sa:
Ett annat bra alternativ är Garmin Forerunner 310XT. Den har blivit riktigt populär även för cykling och löpning. Pris ca. 3500:-
En fördel är att GPS:en är inbyggd i klockan.
Den verkar inte ha höjdmätare, vilket jag tycker är kul att ha på topp turer.
Litet sidospår här, men jag tycker det är lite halvkass att ha höjdmätaren i klockan ibland.
Har jag tjocka handskar måste jag gräva fram den, och termometern jag har i den mäter ju bara temperaturen i vanten...
Kommer nog kika på en lös höjdmätare att hänga på ryggans axelrem eller något i fortsättningen.

Min åsikt om GPS-klockor är att du kan aldrig ersätta en GPS med en GPS-klocka. Oavsett om du har GPS i klockan eller ej, kommer du alltid vilja ha en lös GPS ändå.

GPS klocka
Suunto X10 gps:en funkar sisådär när man cyklar i skog men den medföljande programvaran är SKIT!
Dels är det massor med buggar, sedan 2006 som inte är åtgärdade trots att klockan fortfarande säljs, vilket gör att kartimport och ruttinläggning för senare turer är omöjligt, mer eller mindre. Sen fungerar inte programvaran över huvud taget på mac!!! helt ofattbart...
Suunto säger att de har en webbsida med motsvarande funktion men den saknar de många funktioner som borde ha fungerat i programvaran....
Och vem vill sitta i ett tält ute i vildmarken utan mobiltfntäckning och använda satellittfn för att gå in på internet bara för att kunna lägga in morgondagens rutter??
Näe, x10 har en bra - förhållandevis - gps men tyvärr, köp inte den :(
Om ngn har kommit på en proramvara för x10 som funkar på mac för ruttskapande och inläggning på klockan, hör av er. För tillfället lämnar jag skiten hemma.

GPS klocka
istællet før att skapa en ny tråd upplivar jag denna.

Ær ute efter en gps-pulsklocka før skidåkning och att tura med. Kollar fræmst på garmin 305 och 310XT. Eftersom den senare ær ca dubbelt så dyr så undrar jag om någon vet om det ær vært att lægga de extra lapparna?

Det enda som jag tycker verkar intressant ær batteritiden (20h) och att den æven mæter kalorier. Højd mæter de båda via gpsen (har hørt att det inte ær 100%igt men ændå).

Hoppas någon sitter inne på lite bra info :D

Peas!

btw. vilka ska shredda tandå i helgen?

GPS klocka
Om man ska ha en GPS/Pulsklocka för analys/uppföljning är Garmin 305 svårslagbar i termer av pris/prestanda. Rekommenderas! Det finns egentligen bara två starka skäl till att välja 310 XT och det är batteritid och vattenskydd, men 305 klarar utan tvekan normal användning för skidåkning.

Man ska ha klart för sig att GPS funktionen i en klocka inte duger till någon mer avancerad navigering utan i första hand är för att mäta hastighet, sträcka och höjd samt ger möjlighet till analys i efterhand.

/MM

GPS klocka
Min erfarenhet är att höjdangivelsen från en GPS är helt OK. En höjdmätare baserad på lufttryck måste ju kalibreras frekvent för att visa rätt ... gör man inte det kan felvisningen bli stor (större än med GPS).

/MM

GPS klocka
Så MM. Du sæger att en 305 har en battritid som klarar en hel dag i backen? Tænkte att 10h fort blir 6h, eller sæmre, nær det ær riktigt kallt en dag?
Har 305 møjlighet att mæta førbrænning under en dag?

GPS klocka
Garmin forerunner 305 rekommenderar jag. Kostar inte speciellt mycket, 1400kr som billigast enligt prisjakt. Jag använder den när jag springer samt skidåkning! Mycket behändigt program och synkar utmärkt med google earth med höjdangivelser, puls etc. =)

GPS klocka
Ett annat alternativ kan vara RS800 från polar med GPS sensorn till. Lite dyrare klocka men du får riktigt bra klocka. Höjdmätare i klockan istället för GPS:n och vattentät ner till 50m. Polar:s program till datorn är väldigt bra och lätthanterliga. Klockan+GPS ligger på 3249+899 på XXL Sport och Villmark. Ser att du skriver på med norska bokstäver, vill du kan jag mejla över en invite på FB så får du 25% rabatt på grejorna idag och i morgon i alla XXL:s varuhus =).

Senast ändrad:
GPS klocka
Gnagarn sa:
Ett annat alternativ kan vara RS800 från polar med GPS sensorn till. Lite dyrare klocka men du får riktigt bra klocka. Höjdmätare i klockan istället för GPS:n och vattentät ner till 50m. Polar:s program till datorn är väldigt bra och lätthanterliga. Klockan+GPS ligger på 3249+899 på XXL Sport och Villmark. Ser att du skriver på med norska bokstäver, vill du kan jag mejla över en invite på FB så får du 25% rabatt på grejorna idag och i morgon i alla XXL:s varuhus =).
hmm.... 4148 är en del över min budget...men tack för tipset :)

GPS klocka
PNyberg sa:
Så MM. Du sæger att en 305 har en battritid som klarar en hel dag i backen? Tænkte att 10h fort blir 6h, eller sæmre, nær det ær riktigt kallt en dag?
Har 305 møjlighet att mæta førbrænning under en dag?
Tror inte jag kört 305an mer än 4-5 timmar i sträck så jag har inte koll på hur lång tid den klarar, men en gissning är att vi sannolikt inte pratar 10 h en vinterdag utan snarare 6-8 h, men ärligt talat vet jag inte.

Tror inte 305an har funktion för kaloriförbränning ... inget jag nyttjar. Kan denna funktion överhuvudtaget ge en vettig info vid alpin skidåkning???

/MM

GPS klocka
"Tror inte 305an har funktion för kaloriförbränning ... inget jag nyttjar. Kan denna funktion överhuvudtaget ge en vettig info vid alpin skidåkning???"

Skojar du? Hur ska du annars veta vid vilken öl du börjar bli tjock på afterwhatevern?

GPS klocka
GNU sa:
"Tror inte 305an har funktion för kaloriförbränning ... inget jag nyttjar. Kan denna funktion överhuvudtaget ge en vettig info vid alpin skidåkning???"

Skojar du? Hur ska du annars veta vid vilken öl du börjar bli tjock på afterwhatevern?
Jaa....kan man unna sig en Guiness eller måste man ta en Miller Lite? Det är kanske det viktigaste valet på hela dagen!

GPS klocka
Garmin 305 som så många andra säger, den HAR kaloriförbränning. Höjdmätaren är som ni säger varken bättre eller sämre än övriga skulle ja tro. Finns grejer till den så man kan haka fast i cykel. Ända kruxet är att den är vattentålig, dvs snö och spöregn, men du kan inte simma tävling med den, något som triathlonatleter kan haka upp sig på. Batterierna håller faktiskt runt 10 timmar i snorkallt, dessutom är den ju skitenkel å ladda, man får med adapter så den funkar inte bara i våra uttag, dessutom går den å ladda i usb:n. Rekommenderas alltså....det är den du ska ha alltså....(Kör du vilse på fjället, eller springer vilse i Calcutta trycker du på "hitta hem" å följer pilen, bara en sån sak....)

GPS klocka
Nu var jag ute på stan och har nu inhandlat en 310XT. Hoppas på att bli nöjd med den :)

Ska vi se hur mkt jag förbränner under dagen....guiness eller lite?

GPS klocka
Nej, fel!
En vanlig konsument-GPS har väldigt dålig precision i Z-led, 50% sämre än X&Y är inte ovanligt. GPS:er fungerar med gammal hederlig triangulering, för att mäta i Z-led krävs satelliter under mottagaren och där brukar ju moder jord vara i vägen. Det vanligaste är att position i Z-led mäts med tryckmätare, helt separerat ifrån positioneringssatelliterna.
Det är även långt ifrån alla handburna GPS:er som visar höjd, då måste du in i rådatan och titta.
Det bästa sättet att mäta höjd med en GPS är att föra in koordinaterna på en topografisk karta och läsa av.

GPS klocka
Men med tanke på att en vanlig GPS har någon meter i precision i X- och Y-led känns inte 50% sämre så himla dåligt. Hur hög precision har en konsumenthöjdmätare?

GPS klocka
Jag har erfarenhet av Garmin 305 och 405 i alpin miljö. De kan visa aktuell höjd i displayen, utan att veta exakt skulle jag nog säga att det rör sig om felvisning på maximalt några tiotal meter vilket borde vara tillräckligt för de flesta.

/MM

Senast ändrad:
GPS klocka
äsch gammal tråd, dessutom ska ni väl inte använda era gps's till något som behöver vara exakt på höjd.

Senast ändrad:
GPS klocka
Mountain_Man sa:
Jag har erfarenhet av Garmin 305 och 405 i alpin miljö. De kan visa aktuell höjd i displayen, utan att veta exakt skulle jag nog säga att det rör sig om felvisning på maximalt några tiotal meter vilket borde vara tillräckligt för de flesta.

/MM
Ja precis. Kollar man på sin bil-GPS höjdangivelser upplever jag att de är hyfsat korrekta också. Åker man tex på en väg längs en kustlinje anges höjden vanligen till några m.ö.h - vilket framstår som rimligt.

Men om någon vet exakt är det naturligtvis intressant att veta hur det ligger till och inte bara gissa. Kan väl vara så att olika GPS-chip har olika precision. Dessutom måste det väl bero på hur många satelliter GPS:en har fix gentemot?

GPS klocka
En GPS har ca 10 meters felmarginal i X och Y-led. Z-led bestäms däremot genom data (information inte dator) som redan ligger inlagd någonstans. Vet inte riktigt om den ligger i sateliterna eller hur det nu går till.

Z-led kan därmed ändras beroende på vilken data som används. T.ex. kan det bli olika höjd om du använder Google Earth eller National Geographic Topological map (eller vad de nu heter).

Om man nu är intresserad av hur allt fungerar hänvisar jag till DC Rainmaker som har skrivit ihop en bra post om det hela på sin blogg: http://www.dcrainmaker.com/2010/05/understanding-sport-device-gps.html

GPS klocka
Jag är lite skeptisk till den där postningen. Han skriver

First, is the base error rate within GPS itself – which horizontally is usually a few meters, but vertically is significantly more.

utan att förklara närmare. För en Tomahawk bör det vara extremt viktigt att ha en korrekt höjdangivelse så antingen har han fel eller så måste det vara något annat än GPS-systemet i sig som begränsar. Men man får väl göra ett fälttest!

GPS klocka
In a GPS-based altimeter, the unit uses a whole crap-ton of math to determine exactly how high you are. Without getting into all the details, elevation is determined by utilizing the simple GPS coordinates and a known value called the ‘reference ellipsoid' to determine your height about sea level, to varying degrees of accuracy.

GPSen "räknar" alltså ut på vilken höjd du är, men den position är inte lika exakt som i det horisontella planet ...

Jag vidhåller att Garmin 304/405 gör det tillräckligt bra för turistbruk. Visst kan det skilja sig några tiotalmeter från den verkliga höjden vilket märks tydligt om man tagit en löprunda och det visar sig att huset ligger 20 meter högre när man kommer hem än vad det var när man stack iväg en timme tidgare.

/MM

GPS klocka
När en GPS visar din höjd refererar den till ett system som heter WGS 84. Så googla det så får ni ett perspektiv :)

GPS klocka
World Geodetic System 1984, WGS 84, är ett tredimensionellt globalt referenssystem. WGS 84 har tagits fram av amerikanska myndigheter för bestämning av koordinater med GPS-systemet i realtid. Om positionen bestäms enbart med data från GPS-satelliterna blir den uttryckt i det globala referenssystemet WGS 84. Noggrannheten för sådana positioner ligger på cirka 10 meter.

Och ... WGS 84 är referenssystemet som används för att fastställa positionen ...och?

/MM

GPS klocka
la_grave sa:
utan att förklara närmare. För en Tomahawk bör det vara extremt viktigt att ha en korrekt höjdangivelse så antingen har han fel eller så måste det vara något annat än GPS-systemet i sig som begränsar. Men man får väl göra ett fälttest!
När du säger Tomahawk så antar jag att du menar Tomahawkroboten (BGM-109 Tomahawk).
Nu tar vi och tänker efter. Alla GPS sateliter som används av allmänheten ägs av amerikanska militären.
Tror du att våran GPS är lika exakt som deras Tomahawkrobotar som kostar ca 1,9 miljoner dollar att tillverka?
Nja, knappast. Anledningen till att GPS sög för några år sedan var pga att amerikanska militären har satt gränser för hur exakta allmäna GPSer är. Tidigare var det runt 50m radie. Numera 10m.

Tillbaka
Topp