Gräns för stora fötter?

morgaan

Ny medlem
Gräns för stora fötter?
Hej!

Man läser gnska ofta när det gäller snowboard att vissa modeller passar för stora resp. små fötter.
Men vart går gränsen för vad som är stort/litet?

Gräns för stora fötter?
jag har inte läst så mycket om att vissa modeller passar för olika stl på fötter när det gäller snowboard...det har ju en viss betydelse på brädans bredd. det är svårt att säga vad gränsen går på fotens size, men 42-43 e väl normalt för killar, tjejer ligger väl mellan 37-39 kanske (har jobbat i en skoaffär). sen e det upp till dig att avgöra vad du tycker som är stort/litet. stl 42 på en kvinna e väl inte så normalt...och kanske stl 38 på en fullvuxen man e väl inte heller fullt så normal. danke!

Gräns för stora fötter?
svaret är följande..

vi lägger oss i spektrumet Manliga fötter.. alltså fötter som sitter på män..

39-42 = små
43-45 = stora
46-48 = mycket stora
48--> = jättegigantiska överdrivet enormt stora

i stl. ordn. för bindningar (snowboard)

medium
large
X-large
Huge

lämplig midjebredd på brädan är unefär såhär... för att undvika att man drar i häl eller tå

medium = ca: 24,5
large = ca: 25
X-large = ca: 26
Huge = ca: 26+ med mycket vinkel

sedan beror ju det på med vilka vinklar man står på sin bräda.. så detta är ungefärligt

/kalle

Gräns för stora fötter?
FEL! Fel! Fel!
Detta gäller inte flow bla, jag har själv 46,5 i skor, har flow skor och flow bindningar.
Har storlek M på Bindningarna, går jag upp till L så blir bindningan för stor och det glappar, så jag kan tänka mig att detta även gäller andra märken, gärna lite för hårt än för löst.
ha det!

Gräns för stora fötter?
mmm...precis, prova skorna ihop med bindningen, straps:en brukar iofs vara väldigt justerbara men plattan ska ju gärna passa skons form(bredd & längd). Mät yttermåttet på skon, utifrån detta samt stance-vinkeln du gillar borde du kunna se ungefär hur bred din bräda måste vara. Pinn a.k.a. kalle gjorde ett fint inlägg, men jag tror tyvärr inte man kan generalisera så eftersom olika bindningsmärken är lite olika stora på längden och bredden. Min kära flickvän har t.ex. stadiga stl.40 i kängorna och glider på Burtons CustomNånting bindning i stl. XS, en storlek som inte ens finns i Kalles tabell.

Gräns för stora fötter?
tror inte att kalle påstår att hans tabeller är lag på något sätt, avslutar tom med orden "detta är ungefärligt". givetvis är det olika från bindning till bindning, flow tex vill man väl ha lite tightare med tanke på deras konstruktion? flesta tillverkare har ju egna rekommendationer för vilken skosrorlek som passar bäst i just deras bindningar, sen är ju yttermåtten på kängor olika också. som med så mycket annat är det bara att pröva å se om det passar...

Gräns för stora fötter?
det handlar ju om att inte skorna ska sticka ut för mycket, o det beror ju på sko kontra bräda.
det beror inte bara på hur bred brädan är utan också vilken svängradie den har, o vinkel på bindningarna. lång svängradie = ligga mycket = snabbare toe eller heeldrag!

Hang Loose / Emil

Tillbaka
Topp