Grimentz, Zinal eller Arolla? Vad är bäst för oss?

uttryck

Ny medlem
Åker 2 familjer m barn 10-12 år nu på onsdag. Var är det lämpligast för oss att åka av dessa ställen? Har tidigare varit i Nax/Mont Noble, Anzere, Veysonnaz. Åker mest pistat men även snällare offpist, barnen gärna lite park. Kan man åka helikopterlyft m barn till snäll offpist i Arolla nån som vet? Engelsk eller svensktalande guide, finns det i området ev? Nån som vet? Arolla är ju pyttelitet.

Har varit i Zinal, Grimentz, för nästan 10 år sedan. Är man vuxen och gillar offpist är det fördel Zinal. Hyfsade ytor för offpist, lite folk och lättillgångligt, bra (rätt brant) luting mest överallt.

För er tror jag helt klart på Grimentz. Fin by, både lätta och svårare pister och offpist. Stora ytor precis bredvid pisten, perfekt offpist för både barn och vuxna. När jag var där var det bättre park där än hemma i Åre, men hur det är nu är nog läge att googla sig till. Offpistmässigt är det bra nog att duga för inspelningsplats till en av de tidigare Free Radicals.

Arolla har jag inte varit på, bara gått förbi på Haute Routen. Men det är ju en väldigt mycket mindre skidort. Tror att det är ett ställe man bara åker till om det dumpat, åker där i två dagar och drar vidare.

Jo tror nog också mer på Grimentz än Zinal för oss. Zinal måste man ju upp på berget m kabinlift och Grimentz är nog lite snällare. Låter perfekt m park också. Stora ytor brevid pisten låter också perfekt. Grimentz får det bli! Arolla mest för att det är "in the middle of nowhere" och lite kultigt bara av den anledningen. Och att schweizarna vi lånar huset av rek det för naturupplevelsen främst. Hög höjd är det ju.

Tack för info!

Tillbaka
Topp