Gripwalk med plast i hålfoten på tur

skidmannen

Aktiv medlem
Letar nya pjäxor. Vill ha något som är riktigt bra att åka med men som ändå funkar för någon enklare tur. Tänk en alpresa där nästan alla åk är liftburet, kanske man hudar nån timme i taget och så ska man ut och skramla iväg på någon kam, eller behöver gå 2 km på en väg. Jag har tidigare bara haft boots med hel gummisula: telispjäxor både 75 mm och MTN och Dynafit och gamla Garmont, men tänkte att det skulle vara kul med något mer åkigt denna gången. De flesta åkiga pjäxor har GW sulor, många har inte ens gummi i hålfoten utan en stor gummiklack fram och en gummiklack bak, i mitten är det bara plast. Ser inte ut som något idealt att snubbla omkring med skidor på ryggen och spetsiga stenar under vardera plast-hålfot. Eller gå på en väg med nästan platta sulor med en liten kant mitt under främre trampdynan.
Eller det kanske funkar? Det är lite det jag undrar, liksom. GW med plast i hålfoten.

Att limma dit en bit gummisula i utrymmet mellan häl och tå klarar väl de flesta av själva, annars be din bootfitter om hjälp.
Av denna anledning skulle i alla fall inte jag lägga någon vikt på om det sitter en gummisula i hålfoten från fabrik.

Tillägg: en bit cykeldäck borde vara utmärkt för ändamålet

Senast ändrad:
Langepjäxa med gummi i hålfoten.

Bilagor

• Screenshot_20250304_222540_Chrome.webp
    Screenshot_20250304_222540_Chrome.webp
    49.7 KB · Besök: 60
Senaste Salomon Shift alpha boa har gummi i hålfot!
Ja det är ganska många lite mer turinriktade pjäxor som har kombinationen Gripwalk och gummi i hålfoten, men inte alla. Salomon Shift är inget jag har tänkt köpa (tickar inte mina boxar) men att till och med en sån tung, stel och åkig pjäxa har fått en sån sula är positivt, i framtiden kanske alla har det.

Men det verkar som att det är vanligt att limma på det själv, det var det jag hade tänkt jag skulle göra om det visar sig att jag skaffar ett par pjäxor där det saknas. Lutar åt Dynafit Tigard. Bra att veta att det är fler som gör så, så man inte framstår som mer mupp än nördvändigt. Gammalt cykeldäck som föreslagits borde ju funka, bara man slipar av insidan innan limning.

Tillbaka
Topp