Grön på feta skidor...

• Trådstartare Trådstartare CWL
  • Start datum Start datum

CWL

Medlem
Grön på feta skidor...
Tjena!

Jag är som min rubrik beskriver rätt grön på feta skidor. Har tittat runt i massa trådar men min dåliga kunskap gör att jag har svårt att få ut något vettigt av dom.. därför startar jag en ny för att få rätt hjälp!

Jag är nere i Österrike över säsongen och jobbar. Jag kör mestadels pist i jobbet men vill ha en fetare skida jag kan plocka fram och bege mig utanför pisten när tillfälle ges. Jag är en allmänt rätt god skidåkare men saknar som sagt större erfarenhet utav den djupa snön! Offpist är prio men samtidigt får den helst inte vara helt kass i pisten utan det hade varit gött om det klarade sig relativt bra där med!

Jag har möjlighet att köpa skidor från Atomic, Salomon och Scott till riktigt bra priser så det är dom märkena jag siktar in mig på!

178 cm lång och pendlar mellan 85-90 kg i vikt!

Vore sjukt tacksam får råd i denna djungel av skidor! :D

Grön på feta skidor...
Jag tolkar det som att du redan har en pistskida och vill komplettera med en ren offpistskida? Om du inte kan låna prata med någon uthyrning och hyr ett par feta skidor en dag för att se hur breda skidor du orkar med. Eftersom du saknar erfarenhet av bredare skidor skulle jag inte rekommendera bredare än ca 100-110 mm under foten som första \"fetskida\" och ca 185-190 i längd.

Kolla upp ~100-110 mm av de märkena du kan köpa billigt typ:

Salomon:
Sentinel (något smalare tilltalar piståkare)
Shogun (mer allround twintip)
Czar (Offpist jibb, mjukare)
(Rocker, El Dictator om du vill gå fetare)

Scott:
P4
Dozer (jibb)
Cruzade (smalare, trevlig allround sverigeskida)

Atomic:
Blog
Access
(Bent Chetler eller Atlas om du vill gå fetare)

Och skall du åka offpist så skall du som ett minimum givetvis även ha lavinkunskap, tranciever, spade och sond.

Tillbaka
Topp